Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Styrning Fermec 960

44 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

sehanssonh (trådstartaren)

#1 » 23:15:54, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister,
Jag har nyligen införskaffat en Fermec 960. Maskinen är hyfsat välhållen men har ett irriterande problem med styrningen. Vid ändlägena börjar det pipa en felkod, (4 pip i sekvens tror jag). Vrider man tillbaka ratten slutar pipandet vid 2wd styrningen men för 4wd styrningen fortsätter det tills man slår över till 2wd styrningen.

Ute vid hjulen sitter totalt 4 st potentiometrar som håller koll på hjulens vinklar och det är tydligen något som inte stämmer. Jag har ohmmätt utan att hitta något fel på kablar, testat att vrida potentimetrarna manuellt och det har lyckats ändra beteendet, typ piper inte till vänster men piper tidigare till höger etc…
Mina idéer börjar ta slut och skulle vara grymt tacksam om någon kunde ge mig lite uppslag hur jag kan komma vidare. :klia:

Den radikalaste skulle såklart vara att tysta tutan som piper men det är liksom mer tillfredsställande att fixa det som är galet…
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960



sehanssonh (trådstartaren)

#2 » 20:25:55, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen maskinister som läser
Nu tror jag att jag kan hittat ett möjligt problem.
Jag har mätt max resistans över de 4 potentiometrarna. På bakaxel är Rmax 4.32kohm på både höger och vänster sida. På framaxeln är max resistansen 3.65 kohm på vänster sida och på högersidan 4.52 kohm. Det känns som om det borde vara samma resistance på höger och vänster sida så som på bakaxeln. Frågan är bara var man kan hitta korrekta givare? Hade det varit en bil hade de funnits i postlådan efter en vecka…
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

torbjorn_forsman

#3 » 20:30:53, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är potentiometrarna kopplade som spänningsdelare, dvs ändkontakterna anslutna till t ex jord resp +5 V, och signal tas ut från glidkontakten till någon styrenhet? I så fall spelar ju totalresistansen i var och en av dem ingen större roll, det viktiga är att utspänningen följer vridningen jämnt och snällt och att den inte har blivit "raspig" som volymkontrollen på en gammal radio kan bli.

Det är säkert en standardvara, gäller bara att hitta den någonstans. Instansade detaljnummer mm kan kanske ge ledning. Liknande potentiometrar är ju vanliga t ex som gasspjällägesgivare på bilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sehanssonh (trådstartaren)

#4 » 21:35:29, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Potentiometrarna har 3 kontakter. Mäter man mellan mittenstiftet och något av de andra stiften får man antingen 0 ohm eller max ohm som var ca 3.65-4.52 kohm. Vrider man max utslag blir det det omvända.

När potentiometrarna är monterade och hjulen pekar rakt fram är det ungefär samma resistans mellan mittstiftet och ytterstiften.

Givarna är märkta med loggan ”db” tror jag. Dessutom är det ett svagt nummer som skiljer mellan höger och vänster sida. Nummerna är 36003 och 28003. Jag tycker att det känns konstigt med olika nummer. De borde ju vara samma!

Jag har googlat som en tok på nummerna och fått fram liknade givare. Du menar alltså att totalresistancen inte borde spela någon roll? Man skulle ju kunna byta bägge givarna till en ny typ med samma resistans…

Bild
Bild
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

torbjorn_forsman

#5 » 21:48:09, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du mäta spänningarna mellan stiften när givarna är inkopplade?

Skillnaden mellan höger- och vänstergivare skulle kunna vara att de är spegelvänt kopplade på något sätt - t ex att medurs vridning för glidkontakten mot den ena ytterkontakten på den ena sortens givare men mot den andra kontakten på andra sorten. Eller att avfasningen på axelmedbringaren pekar i olika riktningar eller något sånt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sehanssonh (trådstartaren)

#6 » 22:00:57, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag ska mäta spänning får jag nog börja skala kabel... du menar att jag ska mäta mellan mittenstiftet och kantstiften? När hjulen står rakt fram ska spänningen vara samma?

Det ser väldigt symmetriskt ut på axlarna. Ett alternativ som jag faktist har är att flytta givarna från bakaxel till framaxel och se vad som händer. Det är ju lite jobb men det måste ju vara samma typ av givare.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

torbjorn_forsman

#7 » 22:15:12, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också göra en adapterkabel med 2,8 mm flatstift. Eller mäta i andra änden av kablaget (vid någon styrenhet eller vad det nu kan vara). Om det finns ett elschema för maskinen kanske det går att se där om signalerna är lättåtkomliga någonstans.
Rimligtvis borde det ena ändstiftet ligga på 0 V mot jord och det andra på en fast spänning (t ex 5 V), spänningen på mittstiftet kommer att variera beroende på styrutslag.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sehanssonh (trådstartaren)

#8 » 22:23:45, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Jag ska kolla spänningen får se om jag hinner under veckan. Då ska den vara samma på höger och vänster sida.
:thummar:
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

sehanssonh (trådstartaren)

#9 » 20:13:11, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kablar är under är framställning. Saknar bara 6 st ”honstift”. Gäller bara att jag inte lyckas få överslag för då brinner väl styrboxen upp…
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

torbjorn_forsman

#10 » 20:38:29, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de små 2,8 mm flatstiften finns i både en tjockare och en tunnare typ.

Om du hittar något bilvrak från 90- eller 00-talet är det stor chans att det finns en massa kontaktdon, reläcentraler mm där som du kan plundra på hylsor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#11 » 21:16:55, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en vanlig spjällägesgivare till personbilsmotorer, mätte på 2 givare från Grand Cherokee V8 och de visade 4,42 och 4,92 på de yttre stiften.

Ex,bild Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

sehanssonh (trådstartaren)

#12 » 21:59:12, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spjällägesgivare va rätta googleordet. Jag hittade en givare dom ser precis ut som mina.

Bild
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

sehanssonh (trådstartaren)

#13 » 22:05:25, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att Cherokeens givare verkar ha ungefär samma resistans som mina men det är väl för att det är samma spänning tänker jag.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

Turbodiesel

#14 » 22:33:59, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkaren av originalet heter AB Elektronik / AVX, tysk firma. Om det hjälper något.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

joakim72

#15 » 06:10:11, 18-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sehanssonh skrev:Hej alla maskinister,
Jag har nyligen införskaffat en Fermec 960. Maskinen är hyfsat välhållen men har ett irriterande problem med styrningen. Vid ändlägena börjar det pipa en felkod, (4 pip i sekvens tror jag). Vrider man tillbaka ratten slutar pipandet vid 2wd styrningen men för 4wd styrningen fortsätter det tills man slår över till 2wd styrningen.

Ute vid hjulen sitter totalt 4 st potentiometrar som håller koll på hjulens vinklar och det är tydligen något som inte stämmer. Jag har ohmmätt utan att hitta något fel på kablar, testat att vrida potentimetrarna manuellt och det har lyckats ändra beteendet, typ piper inte till vänster men piper tidigare till höger etc…
Mina idéer börjar ta slut och skulle vara grymt tacksam om någon kunde ge mig lite uppslag hur jag kan komma vidare. :klia:

Den radikalaste skulle såklart vara att tysta tutan som piper men det är liksom mer tillfredsställande att fixa det som är galet…

Har du bruksanvisningen åt maskinen? Jag får den känslan att det kan vara ett fel på annat ställe i maskin. Styrning brukar övervakas av lyftfunktioner. Felkoder av felaktiga komponenter brukar kräva kvittering, (undantag hittas)

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se