Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Styrning Fermec 960

44 inlägg • Sida 3 av 3
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

joakim72

#31 » 21:52:06, 19-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen kalibrering eller begränsning.
Själv skulle jag se över begränsningarna först, misstänker det kan vara ganska slitet.
Kolla avståndet till begränsningarna när datorn piper.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



sehanssonh (trådstartaren)

#32 » 22:21:50, 19-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avståndet till begränsningarna beror på hur jag ställer givarna men kanske ner mot 7 mm/sida. Det känns inte så slitet men något är det eftersom det piper… :klia:
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

joakim72

#33 » 05:05:15, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toe in/ut?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

sehanssonh (trådstartaren)

#34 » 07:29:19, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, jag stod och tittade på toe in/ut igår men det ser korrekt ut. Pip-felet är hur som helst betydligt betydligt större än felet på toe in/ut.

Idag ska jag försöka få givarna kollade med ocilloskop.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

sehanssonh (trådstartaren)

#35 » 17:05:46, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och givarna är kollade med ocilloskop, visserligen ett digitalt men vi såg inget konstigt.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

sehanssonh (trådstartaren)

#36 » 16:02:45, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde nya sladdar mellan navet och första kopplingspunkten i hopp om att där skulle vara ett mystiskt kabelbrott. Detta borde vara en svag punkt eftersom sladdarna vrids när man vrider hjulen. Jag provade både höger och vänster sida och det hjälpte inte. Jag börjar mer och mer fundera på att sätta en strömbrytare till tutan… :aaargh:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

Towil

#37 » 16:37:46, 22-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troliga är väl att givare är utanför tolerans för att en givare har ändrat värde. Själv kalibreringen lär vara digital i styrdatorn typ man vrider hjulen till vissa lägen och läser av det aktuella värdet. På så sätt kompenserar man för eventuella varianser i resistans på givare och kablar. Så att bara byta en trasig givare är nog inte 100% för att fixa problemet utan kalibreringsbox om inte värde är nära den gamla.

Är väl Terex som som ha det nu efter Case och MF
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sehanssonh (trådstartaren)

#38 » 08:54:05, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen har du rätt att kalibrering hade löst problemet. Det jag inte fattar är att jag kan få exakt samma beteende när jag byter givarna från höger till väster, monterar lastarens givare etc. Då känns det inte som om det är givarna som är problemet. Dessutom har givarna olika resistans. :klia:
Givarna verkar vara original eller suttit där länge, det står ”made in west germany” så det måste vara kvalité!

Däremot känns det som om totala arbetsområdet är lite för litet. Kan arbetsområdet ha krympt något om spänningen som matar givarns blivit lite lägre typ oxid i någon koppling någonstans…

Jag har provat att vrida givarna på ett strukturerat sätt. Detta har jag gjort genom att fila ner fästskruvarna på mitteln för att möjliggöra vridningen och montering i nytt läge. Det enda som det gör är att flytta pipområdet. Rätt logiskt såklart men jag lyckas inte att bli kvitt pipet helt.

En ny tanke jag fått är att ta samma signal från ett hjul och köra in i datorn för bägge hjulen. Samma signal vänster och höger. Då kanske pipet slutar. Fel lösning och kabeldragning som inte blir bra.

Jag är hursomhelst väldigt tacksam för alla tipps, förslag och förklaringar jag har fått här på forumet.
:buga:
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

tracker

#39 » 09:37:04, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det piper konstant vid 4ws när hjulen står rakt ?
Vad har du för diff på pottarna då ?
Om du har bra värden så kan kabelbrott vara misstänkt, du kan inte se värdena i datorn ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

sehanssonh (trådstartaren)

#40 » 10:32:41, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid 2wd styrning piper det vid ändlägen. Det slutat dock att pipa när man rättar upp ratten.

Vid 4wd styrning funkar det som tänkt ända tills man når ytterlägena och då börjar det pipa. Det slutar inte pipa fast man rättar upp ratten. Det slutar pipa när man slår över till 2 wd styrning. Det verkar som om systemet nollar sig då.

Alla potertimetrar har ungefär samma motstånd utom vänster fram som har lite lägre. Jag trodde (hoppades) för ett ögonblick att det skulle vara problemet. Jag kom då på att ta en potentiometer från lastaren och montera. Denna potentimetee har snarlika värden som de andra. Detta hjälpte inte utan det beter sig exakt lika. Jag får liksom inte ihop det hela. Och varför sätter man 2 potentimetrar per axel när man bara behöver 1? Det blir ju bara mer komplext! Har det med säkerheten att göra ifall det blir ett kabelbrott etc?
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

InläggDetta inlägg har raderats av sehanssonh den 10:34:54, 23-05-2021.

tracker

#42 » 10:49:46, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har hjulen rakt 2ws och lossar en givare i rak position och sedan vrider på ratten när kommer pipet då ?
Blir det lika om du lossar andra sidan ?
Sitter 5v matningen på samma stift i givarna ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

sehanssonh (trådstartaren)

#43 » 11:03:57, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

5v matningen sitter på samma stift så givarna är symmetriskt inkopplade mellan höger och vänster sida.

Det kommer nog inte att funka att lossa givaren och vrida ratten. Givarna är fjäderbelastade så de kommer att gå till ändlägena. Jag har dock gjort ungefär likadant fast haft ratten i ändläget. Då kan man få bort tutandet vid den sidan man är vid. Det kommer dock tidigare på andra sidan när man vrider över ratten…
sehanssonh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:48, 12-06-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fermec 960

Towil

#44 » 11:20:14, 23-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sehanssonh skrev:Däremot känns det som om totala arbetsområdet är lite för litet. Kan arbetsområdet ha krympt något om spänningen som matar givarns blivit lite lägre typ oxid i någon koppling någonstans…

Ja, om in spänningen ändras så kan det ge andra värden ut. Men om det nu sitter en ADC i datorn som känner av spänningen så drar den väldigt lite ström så spänningsfallet av detta borde inte påverka.


https://sv.wikipedia.org/wiki/A/D-omvandlare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se