Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Ingen el i hytten JCB 3cx 2000:a

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

Falken_1 (trådstartaren)

#1 » 16:40:52, 15-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Som ämnel lyder så funkar just nu ingen el i hytten på min JCB 3cx från 1999/2000.
Alt funkade som sig bör för ca 5 dagar sedan. Jag parkerade den som vanligt med lastaren nere och grävarmen nere i kontakt med marken.
Sen i förrgår när jag hoppade in och skulle starta den så var allt dött???? inget funkar tändningen död alla instrument mm.
Kollade batteriet ca 13,4V kollade alla säkringar i batterilådan kollade säkringar i panelen i hytten, testade flytta om relän som jag vet fungerar till tändningen men icket.

Kollade på startmotorn och där var det ca 12.8V.
Vad kan det vara? har försökt att hitta var matningen till kontrollpanelen i hytten kommer ifrån men det är sjukt mycket tråd där.
Snackade med en kille på JCB idag som föreslog att jag ska kolla jodrning av hytten med en startkabel och jag hoppas att det är felet.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000



Falken_1 (trådstartaren)

#2 » 01:03:03, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade felet idag. Var en stor glassäkring på 60A som gått. Men den var samtidigt hel för när jag mätte så hade jag 13,4v på båda sidor. Men tråden var troligen sönderbränd vid infästningen och hadde minimal kontakt så inga strömmar kunde passera.
Sjukt nöjd att den leve å morrar igen. Då är det bara motorvärmar byte som ska ske. Den är nämligen slut och funkar ej.

5 personer gillar det här inlägget.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000

martin wheelnut

#3 » 01:42:35, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid bra med återkoppling när felet hittats! :thummar: :driver:
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se