Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Felsökning Encon -96 rototilt

13 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

fuzeman (trådstartaren)

#1 » 21:11:49, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en rototilt från Engcon tillverkningsår 1996, typ 10 på min Volvo BM 6300.

Gripkasetten på rototilten har krånglat vid 2 tillfällen, vid våren detta år och förra år. Förra året så började den fungera helt plötsligt och gjorde så tills jag ställde maskinen för vintern och nu när jag börjat kört igen så fungerar inte funktionen att öppna gripen.

Det är gripens öppnafunktion som inte vill samarbeta. När jag kör funktion: stäng så ser man att gripen stänger även då den redan är i stängt läge. När jag kör funktion: öppna så ser jag att hydraulslangen hoppar till och ger tryck men ingenting händer.

Jag har inget schema för rototilten varesig när det gäller el eller hydraulik och vet inte i vilken ände jag ska börja. Alla andra funktioner på rototilten fungerar. Jag gissar att det är någon form av ventil som inte öppnar i och med att hydraulikslangen hoppar till och ger tryck men troligtvis mot stängd ventil? Men mina kunskaper är inte dom bästa.
fuzeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:05, 23-04-2022
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300



magloman

#2 » 21:40:49, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog en servicehandbok under downloads till den. Säkert inga fel o läsa igenom iaf.

Kanske hjälper något.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#3 » 22:45:44, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för typ av styrning till snurran? Lite bilder hjälper också mycket. Men för att ha något att spåna om så länge så kan jag berätta att jag har en Encon-snurra med den gamla reläboxen och två slangar fram till snurran. Det sitter 6 (?) magnetventiler uppepå själva snurran. Allt är kopplat med en 10-ledad kabel och skarvad med ett hartingdon för att kunna ta av snurran. Har jag det minsta oxid på ett av stiften så kan jag bara tilta åt ena hållet, inte andra. Ibland kan man få igång tilten genom att trycka flera gånger i snabb följd åt det hållet. Jag tolkar det som att den magnetventilen börjar bli lite trött så det minsta spänningsfall fram räcker för att ventilerna inte ska dra korrekt.
Jag har ingen grip på min snurra, men tilten behöver två signaler för att fungera. När en av signalerna fallerar så jobbar motorn mot tryck men tilten rör sig inte. Har du samma koppling till din grip så stämmer felsymptomen mellan våra snurror.
Vad jag hade gjort i ditt ställe är alltså att kontrollera eventuella spänningsfall fram till snurran, därefter sett om du kan köra magnetventilen för hand. Då har du halverat antalet felkällor i alla fall.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tracdoc

#4 » 22:48:38, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig felkälla brukar vara kontakten på stickan (om det sitter en sådan där) . Annars så kan det vara kontakten på magnetventilen som bråkar.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tracdoc

#5 » 22:54:39, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var Stridis 2 snabbare med samma erfarenhet.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fuzeman (trådstartaren)

#6 » 08:52:19, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad jag har för styrning till snurran, jag styr den med knappar från hytten och det är 2 hydraulslangar som matning. Kan jag ta reda på det något enkelt sätt?

När jag öppnade tilten i helgen så kunde jag konstatera att det sitter 7 magnetventiler. Jag har inget hartingdon men däremot ett SecoRüt-släpvagnsuttag som sitter på stickan enligt samma princip. Detta hade jag upp i helgen och det är 8 trådar i signalkabeln som används, vilket då kan vara logiskt med 7 funktioner och 1 gemensam jord/minus?

När jag kollade i kopplingen på stickan så såg både honan och hanen ut "som ny". Inget spår av erga, oxid eller smuts. Det kan det väl i och för sig vara ändå fast man inte ser det med ögat.

Tack för era tips hittills, jag ska återkomma med några bilder.
fuzeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:05, 23-04-2022
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300

fuzeman (trådstartaren)

#7 » 09:13:30, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Här är några bilder.
fuzeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:05, 23-04-2022
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300

Stridis2

#8 » 12:02:56, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde ha någon form av elektronikbox till denna. Hittade bara en bild där min box skymtar under lådan till skoplåset.
Bild
(Kommer från min grävmaskinstråd, Stridis2 @ [Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

Konstigt att du bara har 7 signaltrådar plus jord, jag har 8 plus jord... :klia:
I vilket fall som, koppla en tråd från elektronikboxens inspänning fram till snurran och mät spänningen mellan denna och respektive signal. Får du ett mycket lågt värde är det bra, ju högre värde multimetern visar desto större spänningsfall över elektronikbox och mångledaren fram.
En annan sak du kan mäta är resistansen på respektive spole. Är där en spole med markant högre resistans så byt plats på två spolar. Följer felet med är det den spolen som behöver bytas. Jag har köpt på Hydroscand (de var markant billigare än vad jag hittade på nätet), men det finns hos företag som jobbar med hydraulik, lastbilsverkstäder, entreprenadverkstäder osv, plus då på nätet.

Nästa steg i felsökningen är väl att byta plats på slangarna till gripkassetten. Kan du då fortfarande inte öppna så är det ett mekaniskt fel i själva kassetten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fuzeman (trådstartaren)

#9 » 13:19:16, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Det kändes ju konstigt. Men det är i vart fall 8 trådar som används och så har det varit sedan jag köpte traktorn och då fungerade ju även gripkasetten.

Vilken pedagogisk kopplingslåda du hade, det har inte jag. Funktionen sitter i traktorns originalpanel där man kopplat in skoplåset till en låsbar knapp, så som på din bild.

Tackar återigen för dina tips och jag ska prova idag och se om jag blir något klokare.

Däremot kan jag inte tro att byta plats på slangarna till gripkasetten kan göra något. Dels för att jag vet att funktionerna fungerade i februari i år samt förra året och dels för att jag även i dag ser att gripen stänger när jag kör funktionen för att stänga. Det är endast öppna funktionen som inte fungerar - så vad jag förstår kan inte något sådant vara fel hydrauliskt?
fuzeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:05, 23-04-2022
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300

torbjorn_forsman

#10 » 13:25:05, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips när det gäller misstänkta spolar, är att ohmmäta dem med båda polariteterna. Om det blir olika värde, eller om värdet ändrar sig för att man mäter två gånger och knackar på spolen mellan mätningarna, så är spolen skum. Visserligen kan det ev sitta inbyggda frihjulsdioder i såna där spolar, men de flesta vanliga digitalmultimetrar använder så låg spänning för ohmmätning att dioderna inte påverkar. Är du osäker, så kolla i manualen för multimetern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#11 » 23:26:47, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fuzeman skrev:...Däremot kan jag inte tro att byta plats på slangarna till gripkasetten kan göra något. Dels för att jag vet att funktionerna fungerade i februari i år samt förra året och dels för att jag även i dag ser att gripen stänger när jag kör funktionen för att stänga. Det är endast öppna funktionen som inte fungerar - så vad jag förstår kan inte något sådant vara fel hydrauliskt?

Vitsen med att byta slangar är för att se vad som händer. Rör sig fortfarande gripen på samma sätt är det troligen ett mekaniskt fel i gripen som hindrar armarna att öppnas. Går det att öppna gripen men inte stänga är det fel innan slangarna.
Enkelt uttryckt, har man inga perfekta felsökningsscheman och liknande är det bra att koppla bort del för del för att därigenom ringa in var felet finns.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tracdoc

#12 » 00:06:05, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju byta plats på kontakterna också.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fuzeman (trådstartaren)

#13 » 08:42:44, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips och trix i tråden.

Jag lyckades lösa felet igår. När jag plockade isär rototilten och rengjorde alla hattar till magnetventilerna så upptäckte jag att ett stift i hatten hade skjutits bakåt så långt att den inte kunde få kontakt. När jag tryckte tillbaka stiften och satte tillbaka kontakten så fungerade det.

2 personer gillar det här inlägget.
fuzeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:05, 23-04-2022
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se