Där ser man vad man kan lära sig här på forumet. Nu kan jag mer om generatorn än innan.
Hade själv en tanke om detta eftersom timmätaren står still i min MB men det är samma kostnad som att skicka mätaren på
renovering och då blir det ju fortfarande originalinstrument. Slipper ha en massa varierande instrument.
En liten OT berättelse om instrument (varvräknare) som möjligen kan ge lite idéer åt nån:
Har avverkat ett par Corvette. En -69 och en -74. På dessa är drivningen till den mekaniska varvräknaren alltid ihjälkörda eller så sitter det fel fördelare i bilen så att
uttag för vajer saknas. Folk ska ju alltid vara så klåfingriga. Bitarna (fördelare respektive dreven till drivningen) är jättedyra.
Det slutade med att jag skaffade en eftermarknads elektronisk varvräknare som hade samma utslag på skalan. Monterade in innehållet i det ordinarie huset och flyttade över gamla varvräknarnålen till nya axeln.
Efter kalibrering så hade jag helt plötsligt en modern elektronisk varvräknare med exakt rätt utseende. Och utan den där gnisslande skramlande vajern.
Exemplet kanske kan hjälpa någon nån gång.