Man ska inte beskylla Ford och Lucas för att vara ensamma om idén att mäta tempen på batteriet för att styra laddningen.
En sån där batteritempgivare fanns också, då ihop med en Bosch-generator med inbyggd laddningsregulator, på en enda årsmodell av Volvo 740 någon gång på 80-talet.
En sådan givare finns också på praktiskt taget alla Chrysler, Dodge och Jeep från ca 1987 och framåt - åtminstone de modeller som inte har någon separat laddningsregulator utan där motorstyrsystemet också sköter laddningsregleringen. Förmodligen finns det också på många moderna bilar av andra märken som tog över samma teknik sedan Chryslers patent gick ut för ca 15 år sedan.
Innan man började med inbyggd laddningsregulator i växelströmsgeneratorer så var det vanligt att biltillverkare placerade regulatorn i närheten av batteriet för att den skulle känna
ungefär samma
temperatur (de flesta laddningsregulatorer har ju varit temperaturkompenserade sedan någon gång på 60-talet). Citroën hade på 70-talet t o m regulatorn fasthakad på en
hållare på batteriets kortsida.