Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Identifiering av Ford / Lucas batteritempgivare

17 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

FÅRsCALLE

#16 » 18:07:21, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag donar ju med kablaget på min hymas 52a och denna givare låg bredvid topplocket på min. Dock inkopplad mellan generstor och start motor. Vad händer om mam kopplar bort den helt? Lyser laddlsmpan då? Eller sks man koppla in den under batteriet?
Den finns inte heller med i elchemat för grävaren.
Mvh calle
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52



torbjorn_forsman

#17 » 21:46:00, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte beskylla Ford och Lucas för att vara ensamma om idén att mäta tempen på batteriet för att styra laddningen.
En sån där batteritempgivare fanns också, då ihop med en Bosch-generator med inbyggd laddningsregulator, på en enda årsmodell av Volvo 740 någon gång på 80-talet.
En sådan givare finns också på praktiskt taget alla Chrysler, Dodge och Jeep från ca 1987 och framåt - åtminstone de modeller som inte har någon separat laddningsregulator utan där motorstyrsystemet också sköter laddningsregleringen. Förmodligen finns det också på många moderna bilar av andra märken som tog över samma teknik sedan Chryslers patent gick ut för ca 15 år sedan.
Innan man började med inbyggd laddningsregulator i växelströmsgeneratorer så var det vanligt att biltillverkare placerade regulatorn i närheten av batteriet för att den skulle känna ungefär samma temperatur (de flesta laddningsregulatorer har ju varit temperaturkompenserade sedan någon gång på 60-talet). Citroën hade på 70-talet t o m regulatorn fasthakad på en hållare på batteriets kortsida.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se