Sida 2 av 2

Re: Identifiering av Ford / Lucas batteritempgivare

InläggPostat: 18:07:21, 10-08-2018
av FÅRsCALLE
Hej

Jag donar ju med kablaget på min hymas 52a och denna givare låg bredvid topplocket på min. Dock inkopplad mellan generstor och start motor. Vad händer om mam kopplar bort den helt? Lyser laddlsmpan då? Eller sks man koppla in den under batteriet?
Den finns inte heller med i elchemat för grävaren.
Mvh calle

Re: Identifiering av Ford / Lucas batteritempgivare

InläggPostat: 21:46:00, 10-08-2018
av torbjorn_forsman
Man ska inte beskylla Ford och Lucas för att vara ensamma om idén att mäta tempen på batteriet för att styra laddningen.
En sån där batteritempgivare fanns också, då ihop med en Bosch-generator med inbyggd laddningsregulator, på en enda årsmodell av Volvo 740 någon gång på 80-talet.
En sådan givare finns också på praktiskt taget alla Chrysler, Dodge och Jeep från ca 1987 och framåt - åtminstone de modeller som inte har någon separat laddningsregulator utan där motorstyrsystemet också sköter laddningsregleringen. Förmodligen finns det också på många moderna bilar av andra märken som tog över samma teknik sedan Chryslers patent gick ut för ca 15 år sedan.
Innan man började med inbyggd laddningsregulator i växelströmsgeneratorer så var det vanligt att biltillverkare placerade regulatorn i närheten av batteriet för att den skulle känna ungefär samma temperatur (de flesta laddningsregulatorer har ju varit temperaturkompenserade sedan någon gång på 60-talet). Citroën hade på 70-talet t o m regulatorn fasthakad på en hållare på batteriets kortsida.