Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Tryckgivare insug BM 616b

11 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

krille krokodil (trådstartaren)

#1 » 10:05:29, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

jag har precis köpt min 616 och märker att varningslampan inte lös för luftfiltret. kikade lite och ser att kablaget var lite felkopplat. Dessvärre så lyser ju givetvis lampan hela tiden nu istället :roll:

Nu undrar jag om lampan överhuvud taget ska lysa innan man drar igång motorn eller om den bara gör det när filtret är igensatt. Alltså, är det en dubbelfunktion på givaren som jordar dels vid "0" tryck och dels vid ett kraftigare undertryck (som ju uppstår när grovluftfiltret blir igensatt).

Är det någon som ligger på ett elschema så är det ju helt bäst men annar går det liiiika bra med erfarenheter :lmao:
Användarvisningsbild
krille krokodil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:15, 06-02-2009
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 616b



Magnus Johem

#2 » 02:47:20, 13-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har just vandrat samma väg.
Har införhandlat en 616B med lite trix och fix, bl.a elproblem.

Lyckades du hitta något elschema eller källa där man kan få tag på ett.
Hur löste du problemet med luftfiltret?

M.v.H
Magnus
Magnus Johem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:54, 06-10-2009
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 616B

krille krokodil (trådstartaren)

#3 » 12:05:55, 13-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Johem skrev:Hej,

Har just vandrat samma väg.
Har införhandlat en 616B med lite trix och fix, bl.a elproblem.

Lyckades du hitta något elschema eller källa där man kan få tag på ett.
Hur löste du problemet med luftfiltret?

M.v.H
Magnus


Halloj "Broder" :grin:

Oj, det var ett tag sedan men jag tror att jag hittade elschemat under "download" här på Maskinisten. Här har du länk i alla fall:

http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=18

Leta upp volvo bm 616 och så kikar du under "verkstadshandbok".
Det är lite pyssel med elen där då alla kablar är vita så gott som :smile:
Givaren på luftburken ska tydligen bara säga till när det är för högt tryck i burken, men den har jag inte gjort något åt än då givaren kostade en slant och jag ville mäta den först för att vara på säkra sidan.

Jag hittade en massa annat i elet som behövdes omsorg innan.

Vad är det som behövs göras på din då?
Du har kommit till rätt forumsida ialla fall för här är "gubbarna" både trevliga och kunniga utan att racka ner på oss "grönisar" :grin:
Välkommen får jag väl också passa på att önska dig.
/Krille
Användarvisningsbild
krille krokodil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:15, 06-02-2009
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 616b

Magnus Johem

#4 » 12:56:25, 13-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

krille krokodil skrev:
Magnus Johem skrev:Hej,

Har just vandrat samma väg.
Har införhandlat en 616B med lite trix och fix, bl.a elproblem.

Lyckades du hitta något elschema eller källa där man kan få tag på ett.
Hur löste du problemet med luftfiltret?

M.v.H
Magnus


Halloj "Broder" :grin:

Oj, det var ett tag sedan men jag tror att jag hittade elschemat under "download" här på Maskinisten. Här har du länk i alla fall:

http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=18

Leta upp volvo bm 616 och så kikar du under "verkstadshandbok".
Det är lite pyssel med elen där då alla kablar är vita så gott som :smile:
Givaren på luftburken ska tydligen bara säga till när det är för högt tryck i burken, men den har jag inte gjort något åt än då givaren kostade en slant och jag ville mäta den först för att vara på säkra sidan.

Jag hittade en massa annat i elet som behövdes omsorg innan.

Vad är det som behövs göras på din då?
Du har kommit till rätt forumsida ialla fall för här är "gubbarna" både trevliga och kunniga utan att racka ner på oss "grönisar" :grin:
Välkommen får jag väl också passa på att önska dig.
/Krille


Hej,

Listan blir längre och längre.

Just idag!

El,
Det mesta är svart!
Kontaktspray, säkringar skallbytas så man vi vet vad som är relaterat till kontraktering vs ”mekaniska fel”
Idag tror jag mig veta att bränslemätare och drifttimms mätaren är ur funktion.

Motor,
Lite desel och vatten läck.
Annars spinner den fint.

Hydralik,
Lite små läck här och där som en gammal dam ska ha :lol:
Åtgärder som är ett måste!
Ena stödbenet läcker, båda "kuttsarna" som sitter i nederkant av grävagg. tror det har en stopp/dämpand funktion :?

Listan kommer bli längre!
Man lär sig medan man vandrar på denna jord!

//
Magnus
Senast redigerad av Magnus Johem 13:29:51, 13-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Johem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:54, 06-10-2009
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 616B

krille krokodil (trådstartaren)

#5 » 09:50:58, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Johem skrev:
Hej,

Listan blir längre och längre.

Just idag!

El,
Det mesta är svart!
Kontaktspray, säkringar skallbytas så man vi vet vad som är relaterat till kontraktering vs ”mekaniska fel”
Idag tror jag mig veta att bränslemätare och drifttimms mätaren är ur funktion.

Motor,
Lite desel och vatten läck.
Annars spinner den fint.

Hydralik,
Lite små läck här och där som en gammal dam ska ha :lol:
Åtgärder som är ett måste!
Ena stödbenet läcker, båda "kuttsarna" som sitter i nederkant av grävagg. tror det har en stopp/dämpand funktion :?

Listan kommer bli längre!
Man lär sig medan man vandrar på denna jord!

//
Magnus


Min tidräknare var också ur funktion och det visade sig att den hade brunnit upp invändigt. Min hade tydligen en begynnande kabelbrand innan man fick stopp på det i bagaget och kan alltså vara därifrån det uppkom.
Ett litet tips kan vara att kika på kontakterna som finns under den bakersta motorhuven om man säger. den som är närmast torpedplåten alltså. Där hittade jag många lösningar på elproblemen då dessa kontaktstift var mera åt jord hållet än metall hållet :/
vad är det för "kutts" du talar om, vad har dom för funktion?
Min "Skopis" (orginellt namn va) har också dom vanligaste läckagen/glappen men man får ta tag i dem vartefter. Det är ju inte bara ett nyttofordon utan även en hobby för mig.
I somras rev jag ner innertaket och tog ur gammal eldragning och passade på att sätta i ny radio och högtalare så nu är det riiiiiktigt mysigt i kupén.
Har du någon bild?
Användarvisningsbild
krille krokodil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:15, 06-02-2009
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 616b

Magnus Johem

#6 » 10:52:57, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

krille krokodil skrev:
Magnus Johem skrev:
Hej,

Listan blir längre och längre.

Just idag!

El,
Det mesta är svart!
Kontaktspray, säkringar skallbytas så man vi vet vad som är relaterat till kontraktering vs ”mekaniska fel”
Idag tror jag mig veta att bränslemätare och drifttimms mätaren är ur funktion.

Motor,
Lite desel och vatten läck.
Annars spinner den fint.

Hydralik,
Lite små läck här och där som en gammal dam ska ha :lol:
Åtgärder som är ett måste!
Ena stödbenet läcker, båda "kuttsarna" som sitter i nederkant av grävagg. tror det har en stopp/dämpand funktion :?

Listan kommer bli längre!
Man lär sig medan man vandrar på denna jord!

//
Magnus


Min tidräknare var också ur funktion och det visade sig att den hade brunnit upp invändigt. Min hade tydligen en begynnande kabelbrand innan man fick stopp på det i bagaget och kan alltså vara därifrån det uppkom.
Ett litet tips kan vara att kika på kontakterna som finns under den bakersta motorhuven om man säger. den som är närmast torpedplåten alltså. Där hittade jag många lösningar på elproblemen då dessa kontaktstift var mera åt jord hållet än metall hållet :/
vad är det för "kutts" du talar om, vad har dom för funktion?
Min "Skopis" (orginellt namn va) har också dom vanligaste läckagen/glappen men man får ta tag i dem vartefter. Det är ju inte bara ett nyttofordon utan även en hobby för mig.
I somras rev jag ner innertaket och tog ur gammal eldragning och passade på att sätta i ny radio och högtalare så nu är det riiiiiktigt mysigt i kupén.
Har du någon bild?


Hej,

Bild kommer, just nu är allt hemma "inpackat" p.g.a renovering.
"kutts" de va det bästa jag kom på då jag just blivit med traktor och inte lärt mig alla facktermer än.
"Kuttsarna" sitter vid infästningen av grävaggregatet i traktorn. en på vardera sida om bommen. kan va stopp för svängning av bom. är som en stöt dämpare med infästning i maskinen men "öppen" i slut ändan.
Hoppas den beskrivningen klargör vad jag menar med kutts.
Har tittat lite på det och tror att ev. en åtdragning av insex bultarna kan hjälpa i steg 1, men måste säkert byta packning mellan klämring och huset. vid den insattsen byter jag även simringarna runt kolven.

Min orginal radio är också död :sad:
Har tänkt fixa den bara för att ha den kvar om det går!

Sk ta en titt i helgen på maskinen och se om jag greppar "bakre motorhuvens" plasering.

Detta ska bli kul, har alltid önskat mig en grävare!

M.v.H
Magnus
Magnus Johem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:54, 06-10-2009
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 616B

krille krokodil (trådstartaren)

#7 » 16:09:15, 14-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Johem skrev:Hej,

Bild kommer, just nu är allt hemma "inpackat" p.g.a renovering.
"kutts" de va det bästa jag kom på då jag just blivit med traktor och inte lärt mig alla facktermer än.
"Kuttsarna" sitter vid infästningen av grävaggregatet i traktorn. en på vardera sida om bommen. kan va stopp för svängning av bom. är som en stöt dämpare med infästning i maskinen men "öppen" i slut ändan.
Hoppas den beskrivningen klargör vad jag menar med kutts.
Har tittat lite på det och tror att ev. en åtdragning av insex bultarna kan hjälpa i steg 1, men måste säkert byta packning mellan klämring och huset. vid den insattsen byter jag även simringarna runt kolven.

Min orginal radio är också död :sad:
Har tänkt fixa den bara för att ha den kvar om det går!

Sk ta en titt i helgen på maskinen och se om jag greppar "bakre motorhuvens" plasering.

Detta ska bli kul, har alltid önskat mig en grävare!

M.v.H
Magnus


Va kul! det är alldeles för lite 616 bilder här tycker jag :wink:
Jo jag förstår nu vad du menar med "kuttsen". Kommer inte ihåg vad dom heter egentligen men jag tror det bara är svängdämp, lite osäker där.
Har du originalradion!! det har ju inte jag förståss så jag behövde inte speciellt mycket betänketid för att bokstavligen riva ner radion och konsollen från taket och kasta ut sk-ten. Nu sitter det en ny som funkar bra. Ja, det är ju inget "pumpa" i den men det låter ju i alla fall och ökar ju trevnadskänslan avsevärt :)
Jag hade nog aldrig tänkt att jag skulle köpa en sådan här (förhållandevis) stor grävare. Men så samtidigt som jag säger till min kompis, när vi tittar på den, "f-n, va stoor den är" säger det "krunch" någonstans i hjärt trakten och jag kan inte leva utan den nu :wink: :wink:
Dom ääär ju bara föööör balla :thummar: :thummar:
Håll mig uppdaterad vad som händer med ditt projekt och tveka inte höra av dig :driver:
Användarvisningsbild
krille krokodil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:15, 06-02-2009
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 616b

Magnus Johem

#8 » 16:05:12, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

krille krokodil skrev:
Magnus Johem skrev:Hej,

Bild kommer, just nu är allt hemma "inpackat" p.g.a renovering.
"kutts" de va det bästa jag kom på då jag just blivit med traktor och inte lärt mig alla facktermer än.
"Kuttsarna" sitter vid infästningen av grävaggregatet i traktorn. en på vardera sida om bommen. kan va stopp för svängning av bom. är som en stöt dämpare med infästning i maskinen men "öppen" i slut ändan.
Hoppas den beskrivningen klargör vad jag menar med kutts.
Har tittat lite på det och tror att ev. en åtdragning av insex bultarna kan hjälpa i steg 1, men måste säkert byta packning mellan klämring och huset. vid den insattsen byter jag även simringarna runt kolven.

Min orginal radio är också död :sad:
Har tänkt fixa den bara för att ha den kvar om det går!

Sk ta en titt i helgen på maskinen och se om jag greppar "bakre motorhuvens" plasering.

Detta ska bli kul, har alltid önskat mig en grävare!

M.v.H
Magnus


Va kul! det är alldeles för lite 616 bilder här tycker jag :wink:
Jo jag förstår nu vad du menar med "kuttsen". Kommer inte ihåg vad dom heter egentligen men jag tror det bara är svängdämp, lite osäker där.
Har du originalradion!! det har ju inte jag förståss så jag behövde inte speciellt mycket betänketid för att bokstavligen riva ner radion och konsollen från taket och kasta ut sk-ten. Nu sitter det en ny som funkar bra. Ja, det är ju inget "pumpa" i den men det låter ju i alla fall och ökar ju trevnadskänslan avsevärt :)
Jag hade nog aldrig tänkt att jag skulle köpa en sådan här (förhållandevis) stor grävare. Men så samtidigt som jag säger till min kompis, när vi tittar på den, "f-n, va stoor den är" säger det "krunch" någonstans i hjärt trakten och jag kan inte leva utan den nu :wink: :wink:
Dom ääär ju bara föööör balla :thummar: :thummar:
Håll mig uppdaterad vad som händer med ditt projekt och tveka inte höra av dig :driver:


HEj,

Har börjat gräva i elen, tack för tipset.

Det blev inte så mycket grävande av som tänkt. Han bara sätta skopan i backen i helgen innan en styrled gick av i framvagnen, dåligt smörjd sedan tidigare. Resevdel på G.

//
Magnus
Magnus Johem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:54, 06-10-2009
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 616B

krille krokodil (trådstartaren)

#9 » 21:24:29, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Johem skrev:HEj,

Har börjat gräva i elen, tack för tipset.

Det blev inte så mycket grävande av som tänkt. Han bara sätta skopan i backen i helgen innan en styrled gick av i framvagnen, dåligt smörjd sedan tidigare. Resevdel på G.


Vilken otur :!: :!:
Dom får ju gå rätt hårt lederna där då man lastar nog allt för ofta svänger "trögt", så visst måste man försöka hålla dom i skick.

Förstod du vad jag menade för "huv" nu genom min något kryptiska förklaring :) En sak till som jag skulle kolla när du ändå är igång med elet, är kablarna till generator och dom stora kablarna till batteri/batteribrytaren. Det är mycket som kan skava kan jag säga.
Min hade haft en smärre brand i motor rummet pga just detta. När jag rev ner innertaket såg jag också att man leder kablarna, i det man på bilar kallar för, A-stolpe och C-stolpe på hytten. Dvs den främsta och den bakersta vertikala stolpen under takdelen. Flera "starka" kablar går där till extraljusen och överallt är det "elaka" kanter som kan gnaga. Klart att el är ju ofta rätt eftersatt i äldre maskiner och fordon överhuvud taget så man ska väl egentligen inte bli förvånad över skicket :P

Vad är det du gräver, ja eller grävde innan haveriet med styrleden, med din maskin?
Användarvisningsbild
krille krokodil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:15, 06-02-2009
Ort: Märsta
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 616b

Magnus Johem

#10 » 00:48:55, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

krille krokodil skrev:
Magnus Johem skrev:HEj,

Har börjat gräva i elen, tack för tipset.

Det blev inte så mycket grävande av som tänkt. Han bara sätta skopan i backen i helgen innan en styrled gick av i framvagnen, dåligt smörjd sedan tidigare. Resevdel på G.


Vilken otur :!: :!:
Dom får ju gå rätt hårt lederna där då man lastar nog allt för ofta svänger "trögt", så visst måste man försöka hålla dom i skick.

Förstod du vad jag menade för "huv" nu genom min något kryptiska förklaring :) En sak till som jag skulle kolla när du ändå är igång med elet, är kablarna till generator och dom stora kablarna till batteri/batteribrytaren. Det är mycket som kan skava kan jag säga.
Min hade haft en smärre brand i motor rummet pga just detta. När jag rev ner innertaket såg jag också att man leder kablarna, i det man på bilar kallar för, A-stolpe och C-stolpe på hytten. Dvs den främsta och den bakersta vertikala stolpen under takdelen. Flera "starka" kablar går där till extraljusen och överallt är det "elaka" kanter som kan gnaga. Klart att el är ju ofta rätt eftersatt i äldre maskiner och fordon överhuvud taget så man ska väl egentligen inte bli förvånad över skicket :P

Vad är det du gräver, ja eller grävde innan haveriet med styrleden, med din maskin?


Jo då, tror jag greppade rätt med "huv".
Mycke kabel och kontaktering hittade jag :grin:

Gällande grävning på tomten så är det en massa små och stora projekt och måsten.
Första ska jag flytta tidigare sprängsten för att få in traktorn på tomten,
Gräva upp lite stubbar från fälda träd,
gräva en dräneringsgrav där tidigare prängd sten ska liggaför och leda bort vatten från tomten.
Ny slamavskiljare och indrän anläggning ska ner innan vinter.
Till våren ska jag schakta och planera för sprängning för en kommande grundsättning.
Sedan blir det lite trivsel omplanering av tomten.

Så man har nog lite mer känsla för grävning när det är klart :D
/
Magnus
Magnus Johem
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:54, 06-10-2009
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo BM 616B

skicklo

#11 » 23:18:59, 23-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej "kuttsarn" som du kallar dom är svängdämpare och hjälpcylindrar.
Den knuffar bommen mot mittläget vi fullt utsvängd bom, utan den cylinder går inte bommen tillbaka från full svängd bom.
Läcker och går ofta sönder, spricker i svets baktill, har repat med svets ett trasigt lock till cylindern, Fanns inget nytt att köpa.

Skicklo
skicklo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:43, 05-08-2011
Ort: Järfälla
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo 616B


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se