Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Problem med arbetshydrauliken, Lundberg 343

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Storslangen (trådstartaren)

#1 » 06:53:56, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med min 343:a, 1990.
När jag startar upp den så bygger den upp hydraultryck och den röda varningslampan slocknar.
Men det är ingen ork i arbetshydrauliken men om jag gasar upp till ca 1200 r/m så hörs ett markant "klonk-ljud"och allt funkar normalt.
Om jag då släpper ner den till tomgång så står den och puttrar så fint, men efter några sekunder hörs det att motorn måste börja jobba riktigt hårt.
Det verkar som att det är något slags mottryck i arbetshydrauliken, det försvinner när jag varvar upp igen.

Det är otroligt irriterande när man ska lyfta något med precision....

Jag upplever att problemet är mindre vid kyla (kall hydraulolja), då kan "mottrycket" försvinna på tomgång.
Då låter det som om det står och arbetar med detta mottryck några sekunder för sedan avlastas någon halvminut och så återkommer mottrycket igen.
Men vid varm maskin hörs det hur den måste jobba riktigt hårt med detta mottryck som inte släpper förrän runt 1200 r/m, då med ett markant "klonk".

Är det någon här som har haft samma problem och som vet hur felet är?
Storslangen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:21:28, 21-12-2017
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Jac

#2 » 07:47:56, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur styrs extrahydrauliken på den maskinen?
Är det hydraulservospakar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Storslangen (trådstartaren)

#3 » 08:39:17, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappar för lastdämparen, tipp, hydraul motor uttaget och en enkelspak för lastare, en spak för redskapslåset och en spak för extra tillbehör.
Jag har försökt följa elschemat för att se om det finns någon tryckkontakt som kan påverka men jag hittar inget i elschemat.
Storslangen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:21:28, 21-12-2017
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Slangensverige

#4 » 12:30:01, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingen som har en liten ledtråd?
Slangensverige
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:09, 06-01-2016
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#5 » 13:28:31, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storslangen skrev: en enkelspak för lastare, en spak för redskapslåset och en spak för extra tillbehör.

Du bör klargöra om det är en vanlig spak direkt i manöverventilen, en hydraulisk servospak eller kanske elservo. Med rätt info så kan nog nån duktig hydraulräv hjälpa till.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Nickel

#6 » 14:06:44, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollera att det inte är något glappkontakt i den elektriska anslutningarna till motorhydrauliken och tipputtaget. Om någon av dom är inkopplade så borde hydraulslangarna till dom bli spännda så det borde gå att se om det är någon av dom.
Nickel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 14-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kramer 620 årsm.-00 BM 500 årsm.-78

Jac

#7 » 17:49:42, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känna på slangar ger inte alltid entydigt resultat.
Ett alternativ är koppla samman uttagen med en extra slang. Försvinner symptomen då så har du ringat in felet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hymas 89

#8 » 18:18:25, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det är hydrauliska bromsar?
Kan vara trycket i bromssystemet som laddas när den tar i, om den har akumulatorer som ska laddas ofta om det är en inre läcka.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Slangensverige

#9 » 18:24:31, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Det är inte så att det är hydrauliska bromsar?
Kan vara trycket i bromssystemet som laddas när den tar i, om den har akumulatorer som ska laddas ofta om det är en inre läcka.


Ja, det är hydrauliska bromsar och det finns en bromsackumulator.
Jag kollar om jag kan hitta någon slang som går till bromsacken. Jag har bara sett metalledningar....
Slangensverige
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:09, 06-01-2016
Maskintyp: Hjullastare

Slangensverige

#10 » 18:26:04, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
Storslangen skrev: en enkelspak för lastare, en spak för redskapslåset och en spak för extra tillbehör.

Du bör klargöra om det är en vanlig spak direkt i manöverventilen, en hydraulisk servospak eller kanske elservo. Med rätt info så kan nog nån duktig hydraulräv hjälpa till.


Det är en vanlig spak direkt in i manöverventilerna.
Slangensverige
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:09, 06-01-2016
Maskintyp: Hjullastare

Hymas 89

#11 » 18:09:54, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke är, att det finns ett inre läckage så bromsarna laddas väldigt ofta. Och tar kraft.
Hörs om motorn tar i , då laddas bromssystemet.
Kollas enkelt på tomgång, då hörs om motorn tar i ofta.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

bonnen513

#12 » 18:23:53, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte hydraulschemat framför mig men är det inte nån specialare till motoruttaget
Funderar även på styrningen, är det ls prio eller konstant prio?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Slangensverige

#13 » 23:11:10, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Min tanke är, att det finns ett inre läckage så bromsarna laddas väldigt ofta. Och tar kraft.
Hörs om motorn tar i , då laddas bromssystemet.
Kollas enkelt på tomgång, då hörs om motorn tar i ofta.


Japp, så kan man beskriva felyttringen.

När jag köpte den så gjorde den dessa hörbara, ca 5 sekunder långa, kraftansträngningar som var ca en gång per minut och släppte sedan.
Men när den nu går på tomgång, så kommer denna kraftansträngning som inte slutar förrän jag gasar upp till 1.000-1.200 r/m.
Om jag då släpper ner motorn till tomgång så kommer det en till kraftansträngning efter ca en halv minut och all hydraulik går med snigelfart.
Gasar jag till igen så släpper det och hydrauliken beter sig fullt normalt tills nästa kraftansträngning kommer
Och så här håller det på.....
Slangensverige
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:09, 06-01-2016
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#14 » 23:52:04, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är pumpen matt så att den inte orkar ladda bromssystemet fullt utan lite högre varvtal. Pumpen bör då bli ordentligt varm vid laddningsförsöken.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

a.Holm

#15 » 07:34:57, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, låter som att den inte klarar att bygga upp tillräckligt bromstryck på tomgång.
Ackladdningen vill ha högre tryck innan den är nöjd och väntar med att släppa oljan vidare, och på tomgång kommer man inte upp i tillräckligt tryck, så den står och försöker ladda.
När du gasar klarar den att ladda tillräckligt, det klonkar till när den laddat klart och det funkar som det ska tills det är dags att ladda nästa gång.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se