Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsrör på 4400

84 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera hjullastare och minilastare här

LeifAndersson (trådstartaren)

#16 » 20:15:44, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största haken med kopparrör är att de kräver tätare klamring än stålröret som satt där som standard, de legerade rören kan man i allmänhet montera med standardklamring.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Michael Meier

#17 » 08:09:33, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Kopparnickel rör är det som gäller?
Verktygsboden och biltema säljer både koppar och kopparnickel rör.
Som jag tolkar era svar är det kopparnickel som man ska använda.
På bilar kan det sitta något som jag tror är stålrör med någon form av plast behandling. Är det bara för att det ska kosta lite ? ....


Mjuka rör är lättare att forma än hårda.
Klena verktyg har lättare att forma kona på mjuka rör, det krävs väldigt god passform på backarna för att hålla i hårda rör, inget av lågprisverktygen håller måttet för att göra en serie konor utan att behöva kassera några stycken då och då.

Plastbeläggningen är en ersättning för ytbehandling, å andra sidan saknas det skyddet invid nipplarna, vid skada på plast rostar röret som ett vanligt rör.

Random butiker ger olika benämningar till % inblandningen nickel, dvs namn på rören kan skilja mellan fiktion och verklighet,

Oftast blir det erfarenhet som får styra, det röret som funkade innan funkar efter också, välj den mjuka varianten om du har ett verktyg som kostar under femtusen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#18 » 08:16:52, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

man får göra skillnad på olika, bromsrör är bromsrör och där utgår man nästan uteslutande från tum. Har aldrig sett nåt annat. Sen att det finns rör i allmänhet som är 8mm är nåt helt annat. Sen att det kanske går att para ihop är ju en sak men att ha standard 8mm rör hemma för bromsjobb är nog överflödigt. Dessutom tror jag standardrören är tunnare?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson (trådstartaren)

#19 » 08:25:57, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är av samma kvallisort. Det är som med skruv, det finns både tum och mm. beroende av ursprung.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#20 » 10:11:05, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparbromsrör reagerar ju gärna kemiskt med olika vätskor (bl a bromsvätska och diesel). Man brukar kunna märka att bromsvätskan blir svart onormalt fort på bilar med kopparbromsrör, och jag har hört från en del håll att man direkt har avrått från att använda koppar på bilar med ABS.
Rör det sig om en gammal personbil som bara ska gå några år till innan skrot så spelar det kanske ingen större roll vad för bromsrör man sätter dit, men om man väntar sig längre livslängd på åket eller om det finns känsliga komponenter i hydraulsystemet bör man nog kosta på kopparnickel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#21 » 13:09:21, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kvaliteten har ingenting med typen av rör att göra. Det finns 5/16" bromsrör i koppar och sen finns det helt vanlig 8mm kopparrör som universalrör. Det senare är inte avsett som bromsrör även om det såklart går att använda som det men det är 8mm. Det är många som säljer 8mm universalrör som bromsrör just för att det är billigare och de flesta bryr sig inte för de vet inget. Pratar man bromsrör så är det som sagt oftast i tum man utgår ifrån även om det avrundas till millimeter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#22 » 13:36:43, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förekommer ju också 5/16"-rör avsedda för kylanläggningar (värmepumpsinstallationer mm). De ska vara glödgade i skyddsgas så de är absolut oxidfria på insidan, åtminstone när de går iväg från metallverket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#23 » 13:59:49, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårt sortiment av Kopparnickel bromsrör. Inga avrundningar där inte utan de finns i både mm och tum sortiment! Och har inget med vanliga glödgade kopparrör att göra! Bromsrör är bromsrör och blanda inte in något annat där vare sig det är koppar eller kopparnickel bromsrör det är frågan om. De är standardiserade både när det gäller kvalitet och dimension.





Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#24 » 18:28:14, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt koningsverktyg från Hazet har också olika dysor för tum eller mm så det är klart det finns i mm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#25 » 19:56:36, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konade rör är inget ovanligt men jag har ärligt talat aldrig råkat på 6,8 eller 10mm bromsrör och då har jag skruvat på väldigt mycket konstigt genom åren.
Lite bättre koningssatser är ju gjorda för att även klara andra konade rör så på det viset är det ju inte konstigt att det finns sånt med.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#26 » 20:11:03, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju sant, kan ju va till annat än bromsrör

https://www.hazet-freak.de/12-Spezialwe ... 1-12K.html

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180924/1e657e4c48b38d3de07620d06f52dbd4.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#27 » 20:21:10, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu säljs det ju faktiskt bromsrör i mm. Så uppenbart finns de! Förstår inte varför deras blotta existens ska förnekas? Skulle de inte finnas så vore det inte oerhört knasigt att de marknadsförs av alla tillverkare av bromsrör? :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#28 » 20:31:34, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ISO 4038 (gällande standard för bromsrör och nipplar) skriver inget om vilka material som är tillåtna för rören. Det finns specifikationer för stål till stålrör, men det står inte uttryckligen att rören måste vara av stål. Däremot finns det måttangivelser med toleranser (ytterdiameter och godstjocklek), krav på tryckhållfasthet och vikt per meter hos rören.
Standardiserade rördiametrar är 4,75 , 6 , 8 och 10 mm. Alla med tolerans ± 0,07 mm. Om rören är plastbelagda får diametern med beläggning vara 0,22 mm större. Inga tumdimensioner nämns överhuvudtaget.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#29 » 20:47:06, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ISO är ett europeiskt påhitt från början. Det mesta amerikanske och imperialistiska hittar man i ansi eller din tror jag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#30 » 20:57:36, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De senaste 50 årens DIN-standarder är som regel identiska med motsvarande ISO.
När det gäller amerikanska standarder så vet jag att det finns en SAE-standard för bromsrörsnipplar som är helt kompatibel med ISO 4038. Chrysler 300M och Voyager från 90-talet har nipplar enligt denna standard. Jeep Grand Cherokee, med i övrigt snarlika bromsdelar från samma underleverantörer (ATE och Kelsey-Hayes), har någon äldre amerikansk standard med UNF-gänga på nipplarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se