Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Deutz f4 1011f

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Roger27 (trådstartaren)

#1 » 07:33:45, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som har kunskap om hur vevhusventilationen fungerar på en Deutz f41011f?
Jag har fått rätt hög vevhusventilation på tomgången och det minskar lite om man varvar upp den. Jag har öppnat ventilen på sidan ovanför remskivan och där finns ingen smuts eller dylikt. Jag har även tagit bort gummiproppen som sitter på anslutningen ovanpå vevhusventilationen och där blåser det absolut ingenting när motorn är igång så det kanske är rätt någon annanstans kanske? Jag vet inte hur den ventilen fungerar så jag tänkte att det kanske finns någon speciallist här som kan förklara. Ett annat alternativ är väl att topppackningen gett upp men jag tänkte undersöka vevhusventilationen först.
Motorn är från 2001 och har ingen turbo.
Mvh Roger
Roger27
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:34, 26-05-2009
Ort: Dorotea
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1004, Volvo ZL502c



mathiast

#2 » 09:55:41, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När toppackningen går på dom brukar det blåryka sinnessjukt och skvätta olja ur avgassystemet då motoroljan i kylkanalerna kommer in i cylindern.
Naturligtvis kan den bara vara blåst mot vevhuset.
Oftast har motorerna blivit överhettade pga skit under kylaren och den syns ju inte
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Roger27 (trådstartaren)

#3 » 08:26:10, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Ja den ryker mycket och tar man upp oljestickan på tomgång så skvätter det ur olja och är mycket tryck. Det konstiga är att det blir mindre om jag varvar den lite! Mycket talar ju för topppackningen men enda kruxet är att det inte "blåser" något alls i vevhusventilationen så det är därför jag är lite lur på om något där är fel. Vet du hur vevhusventilationen fungerar på dessa motorer?
Roger27
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:34, 26-05-2009
Ort: Dorotea
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1004, Volvo ZL502c

mathiast

#4 » 16:52:51, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä vevhusventen har jag aldrig grejat med men ryker den blått så är nog packningen på väg.
Det är väl för övrig sluten ventilation på dom?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Roger27 (trådstartaren)

#5 » 22:27:38, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är också osäker på hur vevhusventilationen fungerar på dessa. Men det är nog säkert som du säger att topppackningen är på väg att säga upp sig..
Roger27
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:34, 26-05-2009
Ort: Dorotea
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1004, Volvo ZL502c


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se