Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L30. Bränslemätaren fungerar ej.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Torbjörn100 (trådstartaren)

#1 » 22:59:16, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag tänkte berätta om felsökning av bränslemätare till en Volvo L30 årsmodell 2000.

Problemet är att bränslemätaren visar tom tank och blinkar med röd lysdiod hur mycket jag än tankar.
Felet kan bero på bränslegivaren, kablarna eller instrumentpanelen med tankvisaren.
Jag chansade på att det var bäst att försöka mäta vid bränslegivaren eller bränslesensorn.
(Givaren kan nog även kallas nivågivare eller tankgivare eller andra lämpliga namn.)
Bränslegivaren är monterad i bränsletanken som finns placerad under golvet på höger sida av maskinen.
Åtkomst till givaren sker genom en lucka i golvet under plastmattan.

Under plastmattan fanns det mycket smuts, grus, sand och fukt.
Det är naturligtvis inte bra och därför hade luckan rostat sönder och fick brytas loss.
Efter lite dammsugning och rengöring kunde bifogade bilder tas.

BildBild
Bild

Kabeln från maskinen till givarens kontaktstycke innehåller fyra trådar.
Kontaktstycket var märkt X24.
Givarkabeln hade en märkning med 29-319.
Kabeln från givaren innehåller en röd, en svart, en grön och en vit tråd.

Det fanns lite spänning på trådarna så man kunde gissa att kabeln och trådarna åtminstone var anslutna någonstans.
Det blev ingen skillnad om givaren togs loss ur kontaktstycket eller sattes samman igen.
Tankmätaren fortsatte att blinka rött.

Med lossad kontakt kunde jag ohm-mäta fram cirka 340 ohm mellan grön och svart.
Inga motståndsvärden fanns mellan övriga stift.

Efter lite googlande kunde jag leta fram att Volvos givare ska ge:
cirka 250 ohm när tanken är tom
cirka 145 ohm när tanken är halvfull
cirka 10 ohm när tanken är full

Genom att ansluta ett 150 ohms-motstånd på stiften för grön och svart kunde jag på maskinens bränslemätare att visa halv tank.
Toppen.
Felet satt alltså i givaren.

Nu kommer det tråkiga.
Volvos givare kostar mycket pengar.
Swecon tar cirka 3 500 kr (inklusive moms).
Olssons i Ellös har en givare för L30 (Artikel 57030, Referensnummer 15209091) för 2 415 kr (inklusive moms) som är tillfälligt slut.
Olssons i Ellös har en givare för L30 kompaktlastare (Artikelnummer 60363, referensnummer 15240008) för 3 875 kr (inklusive moms).

Biltemas och båtaffärers priser ligger på cirka 400 kr för en liknande givare.
Utformningen är den samma, men motståndsvärdena är fel.

Det finns i princip två vanliga standarder.
Europeisk standard (Biltema):
190 ohm när tanken är full
95 ohm när tanken är halvfull
0 ohm när tanken är tom

Amerikansk (amerikanska båtar):
33 ohm när tanken är full
140 ohm när tanken är halvfull
240 ohm när tanken är tom

Givaren är i princip utformad som nedanstående bild, men motståndsvärdena skiljer sig åt.
Det finns givare både med och utan skyddsrör för själva flottören.
Volvos originalgivare har numera en synlig flottör utan skyddsrör.

Bild
Bild

Det går att köpa givare hos tillverkare i både Kina och Tjeckien, men då måste du beställa väldigt många åt gången.

Är det någon av er som har något tips om hur jag ska få tag på en givare med rätt motstånd, men med priser som Biltemas?
Om det inte kommer några tips så får jag till slut köpa originalet på Swecon för cirka 3 500 kr.

Torbjörn

1 person gillar det här inlägget.
Torbjörn100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:04, 11-11-2018
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L30 Hjullastare
Volvo EC18D Minigrävare



torbjorn_forsman

#2 » 23:48:26, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja påstå att Biltemas givarkaraktäristik är MYCKET ovanlig. Praktiskt taget alla tankgivare på europeiska bilar har högst resistans vid tom tank och lägst vid full tank.

Typiskt är 0-10 ohm vid full tank och 100-400 ohm vid tom tank.

Om det är en rörgivare med flottör som rör sig vertikalt, så måste givarens längd stämma med tankens höjd också. Är det en givare med hävarm till flottören går det alltid att bocka om eller anpassa den så det går att få att fungera.

Kolla med någon VDO-representant (t ex KG Knutsson) om det går att få tag på en passande givare som standardvara.
Eller se om du kan hitta någon liknande givare från en äldre personbil som har bränslemätargivaren placerad för sig i tanken, inte kombinerad med bränslepump, sugsil mm. Jag har sett liknande givare på t ex Mercedes Compact- och 123-serie , Citroën BX, tidiga VW Golf.

En sista möjlighet är att plocka isär den gamla givaren och se om den går att reparera. Ibland kan det vara så enkelt som att det har blivit en isolerande beläggning på motståndstråden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torbjörn100 (trådstartaren)

#3 » 00:55:14, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt svar.

Jag har ingen erfarenhet om givare för bilar.
När det gäller givare för båtar så är det just den europeiska (Biltema) och den amerikanska som verkar vara vanligast.

Biltemas givare finns i längder mellan 200-400 mm.
De amerikanska givarna finns i liknande längder.
Bifogad bild visar hur Biltemas givare ser ut.

Bild

De amerikanska givarna sälj via till exempel Hjertmans båttillbehörsaffärer.

Bild

Givarna är helt täta och går så vitt jag förstår inte att ta isär utan att ta sönder dem.
Motståndsvärdet förändras genom att magnetfältet påverkar glasrörskontakter inne i det mittersta röstfria röret.
Vätskan kommer alltså aldrig i kontakt med elkontakterna.
Det finns alltså heller inga trådar som kan få någon beläggning.

VDO givarna följer den europeiska standarden (alla som jag fått information om).

Volvos givare är cirka 350 mm lång (jag ska kolla upp det exakt.)

Det är surt att behöva betala 3 500 kr för en givare, när en likadan (med andra motståndsvärden) kan säljas på Biltema för 350 kr.
(Motstånden har samma inköpspris oavsett ohm-tal)
Tillverkningspriset är troligen under 200 kr.

Torbjörn
Torbjörn100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:04, 11-11-2018
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L30 Hjullastare
Volvo EC18D Minigrävare

torbjorn_forsman

#4 » 09:53:14, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla VDO-givare som jag har kommit i kontakt med, har ökande resistans med minskande innehåll i tanken. T ex de som sitter fabriksmonterade på Mercedes, VW och svenska militärfordon. Fördelen med att ha en givare med den karaktäristiken är att bränslemätaren då alltid ställer sig på 0 om det blir avbrott i ledningen till givaren.

Den där lösningen med en hermetiskt sluten givare med tungelement har jag aldrig sett i verkligheten, bara i reklamblad. Den vanliga lösningen i en rörgivare är att röret har förbindelse med bränslet i tanken genom öppningar upptill och nedtill, en tunn motståndstråd är spänd uppifrån och ner, vänder och går tillbaka upp. Flottören, som glider inne i röret, har ett par fjädrande kontaktbleck som kortsluter motståndstrådarna där den befinner sig för tillfället.

Franska rörgivare (t ex Jaeger) har en annan konstruktion - där går en räfflad plaststav uppifrån och ner i mitten av röret, och motståndstråden är lindad på den. Givaren har en släpkontakt för motståndstråden, och är jordad via en mjuk och böjlig kabel. Fördelen med denna lösning är att man kan göra givaren olinjär om fordonstillverkaren så vill, för att få linjärt utslag på tankmätaren även om tanken är konstigt formad.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torbjörn100 (trådstartaren)

#5 » 13:49:29, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Här finns verkligen mycket samlad kunskap!
Alla kan så klart inte allt, men genom att dela med sig kan vi tillsammans nästan allt.

En av nackdelarna med sluten givare med tungelement, är att bränslemätaren inte blir 100 % linjär.
När flottören rör sig sakta nedåt, i takt med att bränslet förbrukas, så "hoppar" ohm-värdet till och instrumentet hoppar då också till.
Detta har ofta ingen betydelse för en bränslemätare i en lastmaskin.
I mitt fall (Volvo L30) så består instrumentpanelen av ett gäng lysdioder som är monterade i en båge.
Den första lysdioden är röd och resten är gröna.
Det finns alltså ingen visare som på en traditionell personbil.
Så när en lysdiod släcks, så "hoppar" visningen ett steg i alla fall.
Instrumentet för bränsle är den översta bågen på bilden.

Bild

Den befintliga givaren ser ut som den från OIE, som jag har på bild tidigare i tråden.
Jag ska försöka ta isär den och se hur den är konstruerad.
Den är ju trasig just nu, så misslyckas jag med demonteringen så blir det ändå inte värre.
Det finns några små nitar som kan borras bort.
Kanske finns det någon koppartråd (motståndstråd) inuti som har gått sönder eller blivit smutsiga?
Jag får återkomma när den är isärplockad.

PS
Volvos konstruktion i L30:n gör så att den sista röda lysdioden blinkar när kabeln går av eller om givaren är trasig.
När allt är helt och tanken är tom, så lyser den röda lysdioden med fast sken.

Torbjörn
Torbjörn100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:04, 11-11-2018
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L30 Hjullastare
Volvo EC18D Minigrävare

gustav9797

#6 » 17:41:44, 16-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon av dessa givare fungera? Verkar finnas i både stigande och sjunkande resistans-tal.
Utgår från att den är 35cm lång
Ebay-länk
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Torbjörn100 (trådstartaren)

#7 » 01:54:30, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Länken till eBay visade en väldig massa givare, men ingen av dem hade rätt ohm-tal.

Volvos givare ska ge:
cirka 250 ohm när tanken är tom
cirka 145 ohm när tanken är halvfull
cirka 10 ohm när tanken är full

Volvos nya givare har dessutom tre trådar.
Det blir slutning (0 ohm) vid helt tom tank mot en av trådarna.

Slutningen är för "level alarm signal" och förklaras på en av bilderna i tidigare inlägg.

Det får nog bli en Volvo original från Swecon.

Torbjörn
Torbjörn100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:04, 11-11-2018
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L30 Hjullastare
Volvo EC18D Minigrävare

Torbjörn100 (trådstartaren)

#8 » 00:56:55, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Nu är givaren bytt till en Volvo original från Swecon.
Artikelnummer 15240009.
400 mm lång
(originalgivaren har utgått och ersatts med denna nya givare med synlig flottör).
Det var bara att ta loss den gamle givaren och jacka in den nya givaren i kontaktstycket.

Nu fungerar allt som det ska, men priset blev 3 572 kr inklusive moms.


Den nya givaren har endast tre trådar.
Färgerna är blå, svart och röd.
Blå är ansluten till vit tråd märkt 2401.
Svart är ansluten till svart tråd märkt 2402.
Röd är ansluten till vit tråd märkt 2404.

Den gamla givaren har fyra trådar.
Färgerna är röd, svart, vit och grön.
Röd var ansluten mot vit tråd märkt 2401
Svart var ansluten mot svart tråd märkt 2402
Vit var ansluten mot vit tråd märkt 2403
Grön var ansluten mot vit tråd märkt 2404


Vid spänningsmätning på ny och ansluten givare får man fram följande värden:
Full tank.
Svart - Röd => 3,54 volt
Svart - Blå => 1,08 volt
Röd - Blå => 4,62 volt.

Halv tank.
Svart - Röd => 1,58 volt
Svart - Blå => 3,04 volt
Röd - Blå => 4,62 volt

Tom tank.
Svart - Röd => 3,82 volt
Svart - Blå => 3,83 volt
Röd - Blå => 0 volt


Vid ohm-mätning på ny och ej ansluten givare får man fram följande värden:
Full tank.
Svart - Röd => avbrott
Svart - Blå => 10 ohm
Röd - Blå => avbrott

Halv tank.
Svart - Röd => avbrott
Svart - Blå => 145 ohm
Röd - Blå => avbrott

Tom tank.
Svart - Röd => 235 ohm
Svart - Blå => 235 ohm
Röd - Blå => 0,7 ohm

Motståndsvärdet ändras alltså mellan svart och blå när man tankar.
När tanken är tom blir det kortslutning mellan röd och blå, och det är troligen det som tänder den röda lysdioden i instrumentpanelen.

En bild på gammal och ny givare.

Bild

Närbild på bottensilen på gammal givare.

Bild

Gammal givare består av två helt tomma metallrör instuckna i varandra.
Längst upp sitter det en tät plastklump som är popp-nitad med en nit i respektive rör.
Det finns inga rörliga delar.
Det finns inga tunna koppartrådar eller motståndstrådar.
Det finns ingen flottör.
Jag skulle gissa att denna givare mäter skillnaden på kapacitansen (kondensator) mellan de båda rören, som troligen ändras när det kommer diesel mellan innerrör och ytterrör.
Motståndsvärdet (typ 341 ohm som jag skrivit om tidigare) har inte förändrats under demonteringen.
Plastklumpen innehåller troligen elektronik som gett upp och inte vill vara med längre.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Torbjörn100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:04, 11-11-2018
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L30 Hjullastare
Volvo EC18D Minigrävare

magirus

#9 » 13:15:17, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra uppföljning! :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

janne5043

#10 » 17:09:46, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Har en tankgivare till en L50C
Bytte givaren då en volvomekaniker sa att det var fel på den.
Inte fan var det något fel på den.
Vet inte om den passar till din maskin.
Jag har en Volvo L50C -97

Lättast att nå mig, maila
Sitter ofta i möten

jan.x.zetterholm@sandvik.com

Tel. 0706160938
Hälsningar Janne
janne5043
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:36:23, 28-07-2015
Ort: Sandviken
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: volvo l70
Volvo L50C


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se