Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

LM846 med HT65 problem

57 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

MN

#31 » 09:57:27, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rak 10 är segare än ATF och klart uttalat att maskinen blir som sirap när det är kallt. Dessa gamla järngrisar kräver tyvärr lång uppvärmning. Fullgasvarvningar är inte en OK metod.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



zimba (trådstartaren)

#32 » 10:21:56, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Rak 10 är segare än ATF och klart uttalat att maskinen blir som sirap när det är kallt. Dessa gamla järngrisar kräver tyvärr lång uppvärmning. Fullgasvarvningar är inte en OK metod.

MN

De va väl några sekunder fullgas under dom 20 sek men jag har ju en till 846 som också har rak 10 olja och den är inte alls lika seg. Måste hitta igen var jag kan mäta momentomvandlartrycket !
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Björn.O

#33 » 17:27:42, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog börjat med att prova byta eller shimsa fjädern för kopplingstrycket. 9 Bar är väl i underkant.
Och vid start i minusgrader så skulle jag inte ens prova lägga i en växel innan den varmkörts 10 minuter på förhöjd tomgång.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

zimba (trådstartaren)

#34 » 21:14:53, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag hade nog börjat med att prova byta eller shimsa fjädern för kopplingstrycket. 9 Bar är väl i underkant.
Och vid start i minusgrader så skulle jag inte ens prova lägga i en växel innan den varmkörts 10 minuter på förhöjd tomgång.

Håller med ..men vart sitter den fjädern att shimsa??? Utanpå lådan...??
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

Björn.O

#35 » 21:24:38, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa på att den sitter under pluggen som syns innanför mätuttaget på din bild. Men de är som sagt en gissning.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

zimba (trådstartaren)

#36 » 15:18:45, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade den, de va muttern till höger om ventilen..jag schimsade den först ca 3mm men då steg trycket från 9bar till 15. tog bort 1 schims ca 1,5mm och nu ligger trycket på stadigt 12bar.
Men de e ju ingen skillnad i funktion ...växlarna slår kanske i lite hårdare...men 1 an back funkar ju inte ändå. Den drar ju framåt på neutralen, inte så att den rörs men man märker en tendens att den vill framåt..lika dant på back 1..vill framåt.

Bild
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

zimba (trådstartaren)

#37 » 16:25:04, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta betyder väl att oljepumpen e ok ..var ju uppe på 15bar där när jg shimsade kopplingstrycket..nu 12bar smörjoljetrycket e ju också inom toleranserna.
Som jag ser det (maskinen går fint på alla vxl utom 1back)så måste de va nåt läckage eller stopp i kretsen till back 1ans kopplingspaket och då e väl nästa del att undersöka växlingsventilen? Den sitter ju bara så illa till där bakom hydraulikrören...men de ska väl gå att öppna den på plats... nån som gjort det? nåt problem med att få bort den??..läste om oringar som kan läka där.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

bonnen513

#38 » 05:38:22, 23-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också är lamellpaketet helt slut
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

zimba (trådstartaren)

#39 » 11:47:52, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade lös kopplingspaketet...har inte öppnat det ännu men blåst med tryckluft in i lådan på dom olika växlarna och nog låter de som om alla kopplingspaket rör på sej...ett klonkande ljud...möjligen att de på Back 1 hörs ett läckage luft ..men de klonkar till även där.
Se bilder jag tog av vxl ventil o en skiss in i lådan. VXL ventilen känns distinkt o de verkar inte läka mellan hålen där ...lite kanske.
Ska blocka sönder den o byta lite tätningar.
Visst kan back 1 lamellerna va slut...men den borde ju rycka till lite ändå...de händer ju ingenting på B1, alla andra växlar slår ju in o drar fint!
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

MN

#40 » 13:47:14, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasa dig under maskinen, bort med tråg och sil. Identifiera vilket kopplingspaket som är 1B och 2B. Ha en medhjälpare som "växlar" med tryckluft samtidigt som du kollar och LYSSNAR om det skiljer på de två växlarna.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

zimba (trådstartaren)

#41 » 18:23:04, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hasa dig under maskinen, bort med tråg och sil. Identifiera vilket kopplingspaket som är 1B och 2B. Ha en medhjälpare som "växlar" med tryckluft samtidigt som du kollar och LYSSNAR om det skiljer på de två växlarna.

MN

Nu har jag HASAT mej under och tömt all olja o tagit bort silen...legat o lyst in i paketen mens grabben blåst tryckluft in i resp port utifrån.
1B o 2B rör sej på samma sätt...in ut in ut, lika dant på den andra 1F o 2F nåt lite blåser de luft där inne men ingen skilldnad mellan 1B o 2B...lika som 1F o 2F.
Jag har nu beställt ny packningar o o ringar till växelväljarventilen då dom va lite tillplattad. Men efterssom alla paketen rör sej...vad kan de va för del att 1B inte drar...ska de va så då att lamellerna på 1B är så tokslut ...att de e felet.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

bonnen513

#42 » 22:05:28, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tror fortfarande på att lamellerna är slut.

Metall mot metall med olja emellan drar inget.

Går det komma åt att mäta lamellpaketets tjocklek när du sätter tryck på det?
Ej säker på att det är en gångbar metod
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

zimba (trådstartaren)

#43 » 22:22:12, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju va så att kolven till 1b bottnarså den inte ansätter paketet. Korvarna rörde sig flera mm..skulle gissa över 5mm.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614

bonnen513

#44 » 22:59:15, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bra för o-ringar och packboxar om du grillar korv i växellådan.

Jag har tyvärr rätt stor erfarenhet av utslitna lamellpaket så efter dina tester är det nog inget att tveka om

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

zimba (trådstartaren)

#45 » 11:52:12, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, Ja nu har jag satt ihop växelväljarventilen med nya O-ringar o packningar och startat upp ...men de e ingen skillnad mot tidigare, den drar på alla växlar utom 1-Back..rörs inte ur fläcken!
De bara att konstatera att era antaganden är helt korrekta, lamellpaketet för 1an back e helt slut! Men de finns ju 3 till att skotta snö med och framåt 1 o 2 liksom 2 back fungerar fint och den tar i bra på dom...de va nån som sa att den kan gå många timmar på dom 3. Har monterat en värmare på HT 65 lådan så man slipper köra den i minusgrader..kan väl va bra för hållbarheten på de som e kvar. Motor o hydraulik fungerar perfekt så den får avsluta sina dagar uppe i fjällstugan där den kanske går 20 tim/år..eller så.

Tack för alla svar och hoppas de kan hjälpa nån annan med samma problem! :grin: :smile:
De skulle va kul om nån känner igen den och vad den vart med om. Det står Arvidsjaur på ett Dymo på höger dörr!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
zimba
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:21, 25-12-2008
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM 846, Cat 301.8 Volvo FL614


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se