Efter många års drömmande blev jag lycklig ägare till denna maskin. Hela bekantskapskretsen verkar tycka jag är lite tokig som inte köpte en äldre maskin med mindre rost men har man en strambudjet och inte bortskämd med blank målfärg och medveten om att det blir en del överraskningar så skall det väl bli riktigt bra ännu.
Maskinen är från Danmark och lärska ha arbetat i kalkbrot därav den inte så glansiga lacken. Det är en 1995 med 30 000h på nacken. Jag håller på med vedförsälgning vid sidan av det normala 8-16 arbetet. Virkesgripen snavade jag över i höstas och den kom väl till pass här i vår. Tanken är att i mycket sakta mak piffa upp maskinen till en hysat fungerande lite gulare helhet.
Hittills konstaterat:
- Oljorna har blivit bytta nångång vilket ju är trevligt. Fliset på oljeproppen tycker jag ser normalt ut. Speciellt med tanke på att man inte vid
tidigare oljebyten bryt sig om att tappa ur oljan i naven utan bara i diferentialen. (blev att svetsa fast bultar för att få loss de pluggarna)
- Varningslampporna har jag fåt byta och fåt vissa att lysa.
- Växellåds tryckgivarn verkar vara sönder eftersom den börjar blinka emellanåt när man varvar upp. Trycket verkar ändå hållas på 14 bar.
- En del slangar läcker och smörjer in handbromsen ("Oket" hade tagit fast dessutom) så det blir något för denna sommar att få bukt med. Verkar
också som dropboxens packbox (vist är det så ni kallar dem i sverige) bidrar med lite olja.
- Styrsylindrarnas tappar mm är också glappa kanske något för denna sommar
- Bromspedalen verkar läcka lite olja som vacker sprids mellan golvplåten och gummimattan. Nån som har erfarenheter av att byta packningar i en
sån?
- Oljekylarn läcker.
- Bakaxels packbox läcker då och då
- Generatorn blev byt
- Låsbultten för tiltcylindertappen har gåt av och är lite i valet och kvalet vilket som är det bästa sättet att takla detta?
- Listan kan göras hur lång som helst men här kom väl det mest väsentliga
Efter att ha byt oljorna i maskinen med lite andra små ingrep hade vi ut en gammal volvo montör som provkörde och kollade igenom maskinen. Den fick "friska papper" vilket var en lättnad! Har inte själv på någotvis allt för mycket erfarenhet av hjullastare och mekanink (brukar satsa mest på att köra och lämna skruvande åt dem som kan det på riktigt ). Alltid lite som att köpa grisen i dubbel säck när man köper en gammal maskin och dessutom något man aldrig set annat än på bild. Så nu är det bar att börja i något hörn med nånting så snart veden blir färdig lagad samt bankonto hämtat sig litet