Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Tillverka ventilslid

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

stefansmark (trådstartaren)

#1 » 22:49:16, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i dagarna köpt mig en JCB 413s hjullastare från 2017 efter att ha kört volvo hela karriären.
Min nya JCB är som en raket jämfört med allt annat jag kört, min gamla L50E är som kall sirap i jämförelse.
Nu till problemet, jag upplever att den är väldigt snabb i aggregatet, både på tilt och lyft.
Jag har pratat med en kanontrevlig mekaniker på gt-center i skelllefteå som rekommenderade att montera strypventiler mellan hydraulpaketet och tuberna för tilt respektive lyft. Detta ska enligt gt-center råda bot på de värsta rycken.

Mina efterforskningar visar att hydraulsystemet i en 413s som är sverigesåld är liknande det som sitter i en 417, en större maskin med betydligt grövre cylindrar för lyft och tilt. Det fungerar säkert men det känns lite som att bota symptomen istället för att lösa problemet.

Jag har mailat till Husco i england som tillverkar hydraulpaketet och frågat om det finns en slid som släpper igenom mindre flöde för att få ned farten i aggregatet, kunna smyga och för att nyttja joystickens slaglängd bättre. Som det är nu känns det som att det är max redan vid 1/3 utslag på joysticken.
Tydligen finns det inga andra slider tillverkade till dessa block och det är inget som de kan hjälpa till med, de hänvisar till JCB.

Finns det någon som kan tillverka en slid som gör maskinen mer följsam med en originalslid som utgångspunkt?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse



Jac

#2 » 22:58:03, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte heller nån anhängare av att kasta på stora strypventiler utan en tanke bakom, speciellt inte på LS-system. Är det på sänkning av lastaren så kan det möjligtvis göra lite nytta men nån fin lösning är det inte. Då är nog en annan slid betydligt bättre men det har aldrig poppat upp nåt i google dom gånger jag har sökt. Delar av problemet är att sliden bör provköras i bänk också. Alternativt får man tillverka ett gäng och prova med men dom kostar nog fort några lappar styck.

Är det hydrauliska elle elektriska spakar? Är det fullt utslag på 1/3 av joysticken så verkar det vara där problemet är.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stefansmark (trådstartaren)

#3 » 23:19:15, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilerna för lyft och tilt är hydraulmanövrerade, 3 & 4 funktionen är elektrisk.
Jag tror inte att det är något fel i joysticken utan jag tror att det är sliden som släpper igenom för mycket flöde, det är dimensionerat för betydligt grövre cylindrar.
Nu säger det flesta jag pratat med som kör JCB att de är snabb i hydrauliken och att man vänjer sig men nu fick jag min ide på hjärnan...

Finns det någon i sverige som tillverkar ventiler, jag har sökt på google men jag lyckas inte hitta något
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Jac

#4 » 23:33:46, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner inte heller till nån som tillverkar ventilslider. Du kan pröva att höra med lite större hydraulikfirmor, PMC, Stig Wahlström och Tube Hydraulik kanske men sannolikheten för att nån ska ha lust att utveckla en ny slid till en privatperson är nog inte så stor.

Är hydrauliken ryckig? Eller är hastigheten (och då menar jag max hastighet) för hög? Eller är den bara svår att smyga med?
Om det är så att sliderna är för stora (hastigheten för hög) så är det teoretiskt möjligt att ändra spakens karaktäristik och därmed hindra sliden från att nå full vandring. Om man kompletterar det med mekanisk vandringsbegränsning på sliden så har man en seriös lösning. Ofta finns det olika fjädersatser/kurvor till samma spak. Är det Husco som har levererat spakarna också?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stefansmark (trådstartaren)

#5 » 06:28:23, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är svår att smyga med och hastigheten är för hög. Rycken kommer av att den är för snabb och svår att reglera.
Jag har inte lossat plasten runtom spaken för att se vem som tillverkat den ännu, får se om jag hinner med det under veckan.
Jag har faktiskt ringt till JCB huvudkontoret i england och pratat med en tekniker på verkstaden, han skulle återkomma senare.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Stefan1972

#6 » 07:31:53, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara en vanesak då? Måste ju finnas oerhört mycket JCB på marknaden utomlands och skulle det vara ett problem skulle de nog ha gjort nåt tycker man. Nu har du dessutom en maskin att jämföra med och det sitter ju i också så i det stora hela så kanske det tar ett tag att anpassa sig. Sen tänker man inte på det.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 08:49:57, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Den är svår att smyga med och hastigheten är för hög. Rycken kommer av att den är för snabb och svår att reglera.


Du kan pröva att montera en strypventil mellan A och B linjen eller en från varje sida A/B till retur.
Alltså bypass strypning istället för inline strypning. Då blir den både mjukare, lättare att finköra och långsammare. Nackdelen är såklart att man slösar bort lite effekt men det behövs inte mycket för att det ska kännas bättre.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

smen@bahnhof.se

#8 » 09:58:35, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan servo trycket påverka utslag på ventilen
smen@bahnhof.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:27, 10-06-2011

Jac

#9 » 10:21:35, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servotrycket är det tryck som matar spakarna, det ligger på konstant 50 bar eller nåt sånt. Spaken reducerar detta tryck till kanske mellan 5bar (liten spakrörelse) och 30 bar (full spakrörelse).
Servotrycket ska ligga minst 10 bar (eller nåt) över högsta spaktryck för att spaken ska funka, om det ligger på 50 bar eller 100 bar ska inte spela nån roll (annat än att spakarna inte tål hur mycket som helst). Alla tal här är exempel för att det ska bli lättare att förklara/förstå, dom stämmer sån ca men varierar mellan tillverkare och system.
Jag har för mig att akkamaan hade en bra post om hur hydraulservospakar funkar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#10 » 12:07:09, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan också testa att sänka LS dp trycket (LS deltaP), det ger både lugnare respons och lite lägre hastighet. Har inga nackdelar egentligen men det är ett ganska litet område man kan justera inom.
Edit: hastigheten påverkas ej om man inte går ner under ventilkompensatorns tryck (typ 7 bar) och det går inte men responsen blir lugnare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stefansmark (trådstartaren)

#11 » 00:03:31, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick ett mail från england idag så nu har jag skrivit tillbaka och beskrivit hur maskinen uppför sig.
Vi får se om jag får något svar, tills vidare ska jag försöka få tag på en verkstadshandbok.

Hasigheten är egentligen inte ett problem, problemet är att det krävs så liten spakrörelse för att uppnå en enorm hastighet..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Jac

#12 » 01:03:12, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det är fel tryckkurva (fjäder) i spaken, har den för högt startvärde så blir det omöjligt att krypköra, den lägsta hastigheten finns helt enkelt inte.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

stefansmark (trådstartaren)

#13 » 17:34:57, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått svar idag, de försöker se om det finns några justeringar eller ändringar som går att göra på joysticken och skulle återkomma på fredag.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark (trådstartaren)

#14 » 00:22:58, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick jag svar från JCB, det är Bosch som har tillverkat joysticken i min maskin.
Efter att ha pratar med Bosch sverige så ska jag plocka bort plasten runtom joysticken så att den går att identifiera med boschnummer, det finns olika fjädrar och slider att montera i joysticken.
Nu hade de dock semester så jag hoppas på att få ordning på detta snart.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

nixs

#15 » 09:39:47, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni ens mätt och testat hur servotryckskurvan ut ur spaken ser ut?

Jag gissar på att du har en riktigt fin linjär och proportionell tryckkurva kontra spakutslag.
Bedömer det som mycket mer troligt att det stora ventilpaketet har olämpliga slider för ändamålet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se