Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Ny modern lastmaskin(swekip) med..

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Hans J

#31 » 20:08:49, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swekip 3080 2017. 300 timmar. Motor totalhaverad, går inte att få rätt delar. Kommer aldrig att tillåta en kinamaskin hos mig igen.

1 person gillar det här inlägget.
Hans J
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:40, 29-10-2019
Ort: RIMBO
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70H



magloman

#32 » 20:10:36, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har hänt med motorn?

Vilka delar blir inte rätt?

Motorrenoveringsfirmor brukar ha tillgång till mycket delar som är samma för många olika tillverkare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ryggskott1

#33 » 13:47:46, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ alla motordelar går att beställa från kina, det är riktigt billigt om man importerar det själv.
Som exempel kostar en helt ny motor typ 25000
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

LeifAndersson

#34 » 14:19:48, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det köpte man en Cummins-turbofyra för i USA innan kronan kraschade!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#35 » 14:38:12, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte rolig att stå med en havererad Perkins motor heller. Även om delar finns att få tag på i Europa .
Handlar man Kina maskiner i det lägre prisklasserna , kanske man måste vara medveten om att man blir utlämnad åt sitt eget kunnande på service och repsidan.
Det är ofta lite för och emot när det gäller allt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ryggskott1

#36 » 12:29:37, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det köpte man en Cummins-turbofyra för i USA innan kronan kraschade!

Nu ska jag inte säga att det inte stämmer men den första cummins turbofyra jag hitta när jag googla kostade 7500dollar
ryggskott1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:23, 24-08-2018
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1040

sekas58

#37 » 21:24:41, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering om min Everun ER08. Nu har den snart gått 250timmar. Bytt en bromshuvudcylinder, två backspeglar, och knappen till fram/back i joysticken. Köpte när den var hyfsat billig. Har fakturerat ut arbete på två år som motsvarar inköpspriset. Får i stort sätt vad jag gav för den. För mig en riktigt bra affär. Min begagnade Pel-Job (Volvo EC 20B) har kostat mig ligga mycket i reparationer, som lastmaskinen kostade ny, och dragit in något mer pengar. Begagnat är inte alltid bäst. Har beställt en Er 06 med kubotamotor. Fär se vad jag gör med ER08. Kanske behåller den också, eftersom den redan betalt sig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sekas58
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:58, 19-02-2014
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job EB200 XTV, Lastmaskin ZL 06 och snart en egentillverkat siktverk

Protrac

#38 » 15:20:31, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag beställt en Swekip 1850. Vi får se om den är värd pengarna, kommer att gå på hästgård 5-6 timmar i veckan plus snöröjning vintertid. Tokledsnade på traktorn jag hr efter tre haverier i vinter, och bagagnatutbudet på märkesmaskiner är skralt. Pratat med två som har Swekip-maskiner, båda mycket nöjda, så vi för se. Jag återkommer när den är levererad.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Goliath

#39 » 21:13:30, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Protrac skrev:Nu har jag beställt en Swekip 1850. Vi får se om den är värd pengarna, kommer att gå på hästgård 5-6 timmar i veckan plus snöröjning vintertid. Tokledsnade på traktorn jag hr efter tre haverier i vinter, och bagagnatutbudet på märkesmaskiner är skralt. Pratat med två som har Swekip-maskiner, båda mycket nöjda, så vi för se. Jag återkommer när den är levererad.




Hur har det gått med din swekip? Står i valet och kvalet om jag ska välja en swekip eller everun
Användarvisningsbild
Goliath
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:17, 13-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: New Holland Lb115
Mustang 2076 turbo skidsteer
Hakomobil 4000

Protrac

#40 » 21:58:26, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goliath skrev:Hur har det gått med din swekip? Står i valet och kvalet om jag ska välja en swekip eller everun


Jodå, den har gått kanon! Jag kunde inte vara mer nöjd. Används några timmar i veckan till alla typer av gårdsjobb, dvs snöskottning, dynglastning, planering av ridbana. Flyttar pallar utan att behöva gissa om jag prickat pallen med gafflarna. Körde fast i våras på samma ställe som Zetorn gick fast, med skillnaden att jag kunde trycka mig loss med lastaren och midjestyrningen. Zetorn behövde bärgas från samma plats.

Seriöst så kunde jag inte vara nöjdare med maskinen. Otroligt bra support från Swekip själva dessutom, med goda råd för anpassningar som jag gör själv på maskinen. De svarar alltid på mail samma dag. Har haft ett antal personer som kommit för demokörning som också varit väldigt nöjda, och som framför allt upplevt just kundkontakten som den avgörande skillnaden mot konkurrenter. En bekant som är gammal grävmaskinist var grymt skeptisk, men jätteglad efter att faktiskt testat maskinen.

Det enda jag saknar är lastdämpare, det är inte kul att rulla landsväg med tom skopa på. Men jag har ett kit på gång som en hydraul-kunnig vän ska hjälpa till att eftermontera, då är problemet löst. Sedan saknar jag AC nu på sommaren, men å andra sidan kör jag med öppen ruta/dörr så funkar det ändå.

Kommer även att eftermontera drag för vagn när jag renoverat upp min gamla traktorvagn så man kan lasta några rundbalar och dra efter.

Annars 5/5 i nöjdhet. Kan inte uttala mig om Everrun, såg i en Facebook-grupp att några hade lösa bultar i midjan, annars tror jag man snarare får gå på återförsäljar-typ än märke på maskinen. Tror det är svårt att hitta bättre bemötande än Swekip.

Hoppas detta kan vara till hjälp för ditt val!
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac

#41 » 18:31:10, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis bytt olja och filter. Oljefiltret satt som berget, de måste ha dragit det med maskin eller något... men nu sitter det ett nytt fint, inget spån i oljan eller filtret. Busenkelt att serva, filtret sitter nere till höger på motorn, oljepluggen nere till höger på oljetråget, påfyllning till oljan via ventilkåpan. tog 6-7 liter olja. Oljan som kom ut var inte speciellt svart, den har iofs bara gått ca 30 timmar ännu, får se vid nästa byte som är vid 100 timmar. Kollade alla bultar och skruvdetaljer, det enda som var löst var två fettnipplar, bara att dra fast.

Just ja, summern till Parkeringsbromsen har lagt av, vilket jag uppskattar, eftersom den lät utav helvete. Man har ju en varningslampa i displayen redan, så jag kommer inte ersätta summern.

Annars inga fel.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac

#42 » 14:12:00, 27-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptäckte ett litet fel, slangklämma till cirkulationsmotorvärmaren var lös så det droppade lite vatten, har tajtat till den nu. Kan inte ha läckt länge då nivån i kylaren är bra, endast ett par droppar i minuten kom ut. Ska dubbelkolla alla slangar för säkerhets skull.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

T24x4

#43 » 17:31:32, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad finns det för alternativ till original filter?

Bränslefilter VF-3800M, CX0708
Oljefilter JX1008A
Finns inte det du söker bygg det själv :)
T24x4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:10, 27-08-2007
Ort: AC


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se