Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

L90C som inte startar.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Alter_Andreas (trådstartaren)

#1 » 15:35:10, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en L90C -96 som nu inte startar. Startmotorn går runt och den tänder med startgas. Motorstoppen slår även till så den är inte problemet.
Den gör inte minsta antydan till att starta utan tuggar bara starten, provat i 5 omgångar och låtit startmotorn kallna emellan, nu har jag satt laddaren på batterierna.

Sist körde jag med den förra veckan och den gick hur fint och bra som helst när jag stängde av den då och har alltid startat direkt även om det varit kallt ute,
ryker lite men inget extremt och det har den gjort sedan jag köpte den.
Just nu är det c.a -10 grader ute men har motorvärmare ikopplad och innan sista startförsöket hade dieselkanonen värmt mot motorn på pumpsidan i kanske 15 minuter, trots detta inga tändningar.

Det är full tank, lossade på pluggen uppe på filterhuset och bränsle kom ut.
Hur kan jag felsöka bättre? lossa spridarrör är det enda jag kommer på på rak arm.
Vad är vanliga volvofel på dessa?
Alter_Andreas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:34, 26-11-2020
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 16:30:54, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för slags insprutningspump på den? Radpump eller fördelarpump? Fabrikat på pumpen?
En bra början vid sådan här felsökning brukar vara att koppla in en manometer och kolla matartrycket. Ett annat tips är att vara misstänksam mot ev tyg- eller stålomspunna gummislangar i bränslesystemet, i synnerhet mellan tank och matarpump. En sådan slang kan vara otät utan att det syns utanpå den, så att matarpumpen suger luft.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#3 » 16:49:09, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På l70 c vi har på jobbet så blev det ombyggt uti stoppen, det elektriska fimpades, men jag vet inte hur mycket som gjordes om eller fick sitta kvar, men numer så är det en vanlig mekanisk stopp med wire som dock är tvärs om, utdragen stopp är motor på och intryckt är avstängd.
Men varför det gjordes vet jag inte för den gick men jag tror den var svårstartad
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

kimmen

#4 » 17:39:22, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det tyg eller stålomspunna bränserslangar mellan tank och bränslepump på sugsidan, SKA man byta ut dessa till vanliga slangar innan man över huvud taget börjar felsöka, att titta på dom och tycka att dom ser bra ut, då har man inte fattat problemet med dessa slangar
Även vanliga slangar kan orsaka problem med tjuvluft som inte märks utvändigt, är det torrsprickor, byt ut dom
Finns det bränslekran, kolla så att inte kranaxeln läcker tjuvluft

Det här är inga kostnader, snåla inte med det här...

Tjuvluft är ett otyg, svårt att upptäcka, inget synligt bränsleläckage, blir värre när det är kallt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Claes Folkesson

#5 » 17:46:56, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att ha nån som handpumpar en stund och fortsätter medans du gnäggar på starten, gärna med ett par spridarrör släppta om den fått luft i bränslet.
Annars byt filter och lufta ordentligt.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

bonnen513

#6 » 19:19:05, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

och stoppsolenoiden blir kvar i läge även när du kör på startmotorn?
Kan ju lossa på utgående från filtret( fast luftningsskruven borde väl iofs sitta på utgående från filtret') om det är is i filtret
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], soren.strandberg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se