Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Köpa Volvo L50 eller JCB 412/416

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

caseih

#46 » 20:28:32, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man jämför bränsleförbrukning så vill man ju gärna veta hur mycket dom olika maskinerna dricker vid jobb, inte larvning. Är bra mycket mer intressant å veta vad dom olika maskinerna tar vid jobb i grusgropen, eftersom alla vet att jcb kan puttra i t.ex L50:ins topphastighet och därmed går jcb:n rätt snålt.

Sen att folk skriver att gamla L50 har mer brytkraft än nya L50 är ju bara skitsnack!

Gamla L50:in har mer brytkraft när skopan är vågrät och man bryter uppåt. Har man den däremot ner tiltad det som går så har den sämre brytkraft jämfört med nya L50:in.

Tanken med Z konstruktionen är ju att man har jämn och stark brytkraft genom hela "tilt kurvan". Gamla L50 har bara bra brytkraft under ett visst läge.

Sen så mäter man brytkraften på olika sätt ifrån maskin till maskin... Så det är att lura sig själv om man stirrar blint på siffrorna i broschyren.
caseih
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:49, 03-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jaguar 830. L50d. JD 7820 mm...



David Lundberg

#47 » 22:16:57, 21-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men visst är det så att det är mest intressant att ha bästa brytkraften från plan skopa och uppåt, det är ju mesta dels där man använder kraften... :???:
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

caseih

#48 » 14:37:50, 22-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag föredrar att ha Jämn kraft i hela "registret"....
caseih
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:49, 03-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jaguar 830. L50d. JD 7820 mm...

JonasBerglund

#49 » 01:15:18, 08-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt gammal tråd men kanske intressant ändå. Åtminstone 416 S går ju liksom inte att jämföra med nån Volvo. 412:an har jag mindre erfarenhet av så det kan jag inte säga. Jämför man maskinvikt så är ju 416 närmast L50:n jämför man kapacitet hamnar man väl ungefär på L70e-f men beror ju på vad man ska göra. Brytkraften tycker jag då är mycket bra i princip aldrig några problem att trycka bak sig själv när det vill slira (även om man har en 20tons dumpervagn kopplad som har sjunkit ner nånstans) och även om man lägger 2-2,5ton på draget så lyfter/bryter den tills bakhjulen vill upp i luften men då är det tungt i skopan. Men jämfört med Volvo är det framförallt dragkraften som är imponerande jag har på dom 4000timmar jag har kört aldrig fått uppleva att den inte orkar antingen tar man sig framåt/bakåt eller så slirar det. Var ganska nära en gång då jag stod med Snöskopan (3 m3) fullsmockad med lera, framhjulen på asfalt, bakhjulen i vägslänten och ena sidan på släpen hade glidit av från en körplåt jag hade backat ut den på och sjunkit ner ca 1 m på ena sidan. Släpen lägger ca 2,5 ton på draget och jag hade mellan 5-6 ton i skopan 2 hjul på asfalt och vid fullgas slirade det på alla hjul i alla fall. Och nu pratar vi alltså om en maskin på 10 ton. En L 50 lyfter man ju för fan fast bara med skopan även om man står på grus. Vad det gäller kvalitè som nån nämnde så inte kan man väl skryta om kvalitèn på L 50:n iaf ? L60 o uppåt har väl inga större problem vad jag vet. Men vad fan jag drar ofta 40-50 ton (eller en 4,5meters kombisåmaskin under den säsongen) med 416 o det har då hittils inte varit några problem med drivningen L50:ns låda B-F håller ju inte ens för att dra tomtraktorn. L 9:an är ju däremot en ganska likvärdig maskin dom bör ju ha ännu bättre dragkraft om inte annat nu då dom finns med lock-uplåda. Dock har dom ju betydligt sämre sikt framåt pga brytlänkaget som å andra sidan ger bra vinklar och brytkraft så det är väl en smaksak. Lastaren är ju också betydligt längre på dom med både för o nackdelar men själv föredrar jag då styrka framför räckvidd o skulle hellre se kortare armar på dom. Styrvinkeln är ju 5 grader bättre på Ljungbyn men då är istället axelavståndet 3dm längre så svängradien är nästan på centimetern densamma som för 416. Annars är dom lika lång från framhjulen till bakändan på maskinerna men ljungbyn är längre totalt pga sina lyftarmar. Ljungbyn är lite smalare o istället högre. Jag gjorde ett litet bränsleförbrukningstest på 2008års maskiner innan jag bytte sist. Efter 23km körning Med en 20 tons dumpervagn efter en mindre grusväg såg det ut så här Valtra X-120 26km/h i snitt 8,22 l/mil ljungby L9 28km/h 7,92l/mil JCB 416s 29km/h 6,22l/mil. Med jordbrukarn var det full gas hela tiden med dom andra 2 försökte jag hålla 50 på plan mark full gas uppför och frirullade utför. Men det här var ju innan L9:an fanns med lock-up skulle säkert bli annorlunda idag. Vad som är bra mycket bättre på L9:an och visserligen även Volvon är ljudnivån/kvalitetskänslan/komforten i hytten men det är väl också det enda Volvon är bra på. Eller kanske bränsleförbrukningen/timme iof men det är ju oväsentligt räkna per mil/m3/utfört arbete istället så blir siffrorna ofta ganska annars. Sen är det väl inte så aktuellt med jobb i grusgropen med en maskin i den här storleken ? även om få går lika mycket mil som min så dom allra flesta maskiner på 10-11 ton och neråt går väl ändå betydligt mer o larvar efter vägen än står i nån grusgrop o lastar ?

1 person gillar det här inlägget.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

David Lundberg

#50 » 00:01:13, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Go JCB 416s :driver:

Har hört ryckten om dina vagnar på GT-center Jonas B. :thumme:

Jag var ner och provade en ny 416s härom dagen på GT.
Det har ju faktiskt hänt en del i utvecklingen från våran 416 som är en 05:a
Blev ju sugen på att uppgradera till en ny..

Vad använder du för drag bak på traktorn för vagnarna??

GT har ju nu mera en godkänd hitchkrok till denna för 20 ton
synd bara att det blir så bökigt å dra med 50regg.. de ska visst va katastrofbroms, registrering, högre skatt å trafiktillstånd om man skall reta åkarna fullt ut lagligt.
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

JonasBerglund

#51 » 01:45:28, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha jaså ryktet går... Jo Roger brukar säga att det är mitt fel att Söderberg o haak började sälja dom JCB. Det var visst några representater från dom till gt o skulle kolla hur maskinerna gick. Också kom dom ikapp mig med 2 stora släpar uppför nån backe. Men jag vet inte jag tycker inte det är lika märkvärdigt som dom på GT. Jag menar i Skåne har dom väl kört liknande ekipage länge om än med jordbrukare som dragare som ju oftast är lättare. Är ju faktiskt en väldigt stor jordbrukare innan den väger 12,5-13 ton+det draget lägger dit (det blir ungefär det maskinen väger med last i skopan)

Jag kör med JCB:s drag från teleskoplastarna. Det är en ganska enkel konstruktion en fyrkantsprofil som går in i en större fyrkantsprofil också en hydraulcylinder mitt i och en låskrok längst ner. Precis som på Ljungbys drag. Men det sitter fastmonterat framför motvikten istället för vikbart bakom också använder jag själva kroken från Valtra. Gick bara nån månad innan originalkroken var uppnött men nu med krok från en vanlig jordbrukare räcker det med att byta en gång per år. Har dock tänkt byta till 80:s kula i vinter då det känns lite rejälare. Så här ser det nya draget ut

Bild

Kan lägga ut nån bättre bild sen. Känns lite stadigare än mitt faktiskt också är det ju ett stort + att man väldigt enkelt kan byta mellan hitchkrok o kula eller om man nu skulle vilja ha jordbruksdrag. Kroken sitter som på en typ av räls som är böjd i kanske 1m radie ungefär så den åker mest bakåt när man börjar köra ner den o sen ju längre du kör ju mer neråt åker den. inte så dum lösning på en jordbrukare som den ju är tänkt till iom att man då börjar se kroken bättre också kan man ju bygga in den mer om traktorn är gjord för det från början. Men det blir i mina ögon helt fel konstruktion för att sitta på en hjullastare då den blir så låg under. Sen sitter det en hydraulcylinder därunder för att köra draget upp-ner/fram-bak som det dessutom inte går att bygga nåt stadigt skydd under eftersom cylindern kommer mycket längre ner när man sänker draget. Det går inte att bygga ett skydd som sitter i den delen man kör ner heller iom att du har den rörelse du har på kroken o det den är fäst i om du inte gör det långt under förstås men då får du typ 20cm frigångshöjd kvar. Kroken kommer också nånstans mellan 5-10cm längre bak och några cm lägre på traktorn med den där typen jämfört med det drag jag har nu.

Det där draget skulle däremot passa perfekt bak på en släp tex där min typ av drag blir för högt för att rymmas under flaket. Där är det ju ofta bara en fördel att det är så pass långt framåt också blir ganska nära att fästa i hjulaxeln. Annars har Ljungby bästa draget på marknaden för tillfället även om det skulle gå att göra mycket bättre med ganska små medel. Ljungbyn är ju dessutom en bättre maskin att fästa det på kortare överhäng bak längre hjulbas och bättre styrvinkel men framförallt 45hk till o lock-uplåda är väldigt stora fördelar som dragare. Synd bara att man inte kan få 205 kw versionen i L9:an det sa dom att inte axlarna skulle hålla för.

Bild

Infogar bilden /ja-bond77
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

ja-bond77

#52 » 16:49:58, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionen om vad lagen säger om vagnar/kärror efter hjullastare flyttad. /ja-bond77
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=28042
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

David Lundberg

#53 » 16:24:21, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay. Ja Jcb verkar ju ha fått ett rejält uppsving söder ut sen Söderberg och Hak kom in i bilden.
Du menar alltså typ draget som sitter på den midjestyrda teleskoparen 310s.
Jag körde en sån i våras, den har ju lockupplåda! Tyvärr bara 40km/h utförande å så men ändå.. Känns som att det skulle ha vart bra med lockupp på 416s mfl.
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

baklastare642

#54 » 17:59:44, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Väldigt gammal tråd men kanske intressant ändå. Åtminstone 416 S går ju liksom inte att jämföra med nån Volvo. 412:an har jag mindre erfarenhet av så det kan jag inte säga. Jämför man maskinvikt så är ju 416 närmast L50:n jämför man kapacitet hamnar man väl ungefär på L70e-f men beror ju på vad man ska göra. Brytkraften tycker jag då är mycket bra i princip aldrig några problem att trycka bak sig själv när det vill slira (även om man har en 20tons dumpervagn kopplad som har sjunkit ner nånstans) och även om man lägger 2-2,5ton på draget så lyfter/bryter den tills bakhjulen vill upp i luften men då är det tungt i skopan. Men jämfört med Volvo är det framförallt dragkraften som är imponerande jag har på dom 4000timmar jag har kört aldrig fått uppleva att den inte orkar antingen tar man sig framåt/bakåt eller så slirar det. Var ganska nära en gång då jag stod med Snöskopan (3 m3) fullsmockad med lera, framhjulen på asfalt, bakhjulen i vägslänten och ena sidan på släpen hade glidit av från en körplåt jag hade backat ut den på och sjunkit ner ca 1 m på ena sidan. Släpen lägger ca 2,5 ton på draget och jag hade mellan 5-6 ton i skopan 2 hjul på asfalt och vid fullgas slirade det på alla hjul i alla fall. Och nu pratar vi alltså om en maskin på 10 ton. En L 50 lyfter man ju för fan fast bara med skopan även om man står på grus. Vad det gäller kvalitè som nån nämnde så inte kan man väl skryta om kvalitèn på L 50:n iaf ? L60 o uppåt har väl inga större problem vad jag vet. Men vad fan jag drar ofta 40-50 ton (eller en 4,5meters kombisåmaskin under den säsongen) med 416 o det har då hittils inte varit några problem med drivningen L50:ns låda B-F håller ju inte ens för att dra tomtraktorn. L 9:an är ju däremot en ganska likvärdig maskin dom bör ju ha ännu bättre dragkraft om inte annat nu då dom finns med lock-uplåda. Dock har dom ju betydligt sämre sikt framåt pga brytlänkaget som å andra sidan ger bra vinklar och brytkraft så det är väl en smaksak. Lastaren är ju också betydligt längre på dom med både för o nackdelar men själv föredrar jag då styrka framför räckvidd o skulle hellre se kortare armar på dom. Styrvinkeln är ju 5 grader bättre på Ljungbyn men då är istället axelavståndet 3dm längre så svängradien är nästan på centimetern densamma som för 416. Annars är dom lika lång från framhjulen till bakändan på maskinerna men ljungbyn är längre totalt pga sina lyftarmar. Ljungbyn är lite smalare o istället högre. Jag gjorde ett litet bränsleförbrukningstest på 2008års maskiner innan jag bytte sist. Efter 23km körning Med en 20 tons dumpervagn efter en mindre grusväg såg det ut så här Valtra X-120 26km/h i snitt 8,22 l/mil ljungby L9 28km/h 7,92l/mil JCB 416s 29km/h 6,22l/mil. Med jordbrukarn var det full gas hela tiden med dom andra 2 försökte jag hålla 50 på plan mark full gas uppför och frirullade utför. Men det här var ju innan L9:an fanns med lock-up skulle säkert bli annorlunda idag. Vad som är bra mycket bättre på L9:an och visserligen även Volvon är ljudnivån/kvalitetskänslan/komforten i hytten men det är väl också det enda Volvon är bra på. Eller kanske bränsleförbrukningen/timme iof men det är ju oväsentligt räkna per mil/m3/utfört arbete istället så blir siffrorna ofta ganska annars. Sen är det väl inte så aktuellt med jobb i grusgropen med en maskin i den här storleken ? även om få går lika mycket mil som min så dom allra flesta maskiner på 10-11 ton och neråt går väl ändå betydligt mer o larvar efter vägen än står i nån grusgrop o lastar ?


En liten sidokommentar...
En sådan här massiv text bör man dela upp i stycken och även börja nya rader längst till vänster.
Åtminstone jag tycker att det är "jobbigt" att läsa sådana här massiva inlägg som ovannämnda.
Inget fel på själva innehållet.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Mr Per

#55 » 22:01:32, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej någon som har bilder på konstruktionen påhitchkroken på Jcb eller liknande lösningar som inte bygger så mycket på höjden?
Tänkte jag ska bygga något till Huddig en så man kan lasta material för kortare förflyttning.
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se