Ha ha jaså ryktet går... Jo Roger brukar säga att det är mitt fel att Söderberg o haak började sälja dom JCB. Det var visst några representater från dom till gt o skulle kolla hur maskinerna gick. Också kom dom ikapp mig med 2 stora släpar uppför nån backe. Men jag vet inte jag tycker inte det är lika märkvärdigt som dom på GT. Jag menar i Skåne har dom väl kört liknande ekipage länge om än med jordbrukare som dragare som ju oftast är lättare. Är ju faktiskt en väldigt stor jordbrukare innan den väger 12,5-13 ton+det draget lägger dit (det blir
ungefär det maskinen väger med last i skopan)
Jag kör med JCB:s drag från teleskoplastarna. Det är en ganska enkel konstruktion en fyrkantsprofil som går in i en större fyrkantsprofil också en
hydraulcylinder mitt i och en låskrok längst ner. Precis som på Ljungbys drag. Men det sitter fastmonterat framför motvikten istället för vikbart bakom också använder jag själva kroken från Valtra. Gick bara nån månad innan originalkroken var uppnött men nu med krok från en vanlig jordbrukare räcker det med att byta en gång per år. Har dock tänkt byta till 80:s kula i vinter då det känns lite rejälare. Så här ser det nya draget ut
Kan lägga ut nån bättre bild sen. Känns lite stadigare än mitt faktiskt också är det ju ett stort + att man väldigt enkelt kan byta mellan hitchkrok o kula eller om man nu skulle vilja ha jordbruksdrag. Kroken sitter som på en typ av räls som är böjd i kanske 1m radie ungefär så den åker mest bakåt när man börjar köra ner den o sen ju längre du kör ju mer neråt åker den. inte så dum lösning på en jordbrukare som den ju är tänkt till iom att man då börjar se kroken bättre också kan man ju bygga in den mer om traktorn är gjord för det från början. Men det blir i mina ögon helt fel konstruktion för att sitta på en
hjullastare då den blir så låg under. Sen sitter det en hydraulcylinder därunder för att köra draget upp-ner/fram-bak som det dessutom inte går att bygga nåt stadigt
skydd under eftersom cylindern kommer mycket längre ner när man sänker draget. Det går inte att bygga ett skydd som sitter i den delen man kör ner heller iom att du har den rörelse du har på kroken o det den är fäst i om du inte gör det långt under förstås men då får du typ 20cm frigångshöjd kvar. Kroken kommer också nånstans mellan 5-10cm längre bak och några cm lägre på traktorn med den där typen jämfört med det drag jag har nu.
Det där draget skulle däremot passa perfekt bak på en släp tex där min typ av drag blir för högt för att rymmas under flaket. Där är det ju ofta bara en fördel att det är så pass långt framåt också blir ganska nära att fästa i hjulaxeln. Annars har Ljungby bästa draget på marknaden för tillfället även om det skulle gå att göra mycket bättre med ganska små medel. Ljungbyn är ju dessutom en bättre maskin att fästa det på kortare överhäng bak längre hjulbas och bättre styrvinkel men framförallt 45hk till o lock-uplåda är väldigt stora fördelar som dragare. Synd bara att man inte kan få 205 kw versionen i L9:an det sa dom att inte axlarna skulle hålla för.
Infogar bilden /ja-bond77