Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kinahjullastare; praktiska erfarenheter

123 inlägg • Sida 8 av 9
Diskutera hjullastare och minilastare här

krokodilen

#106 » 16:00:25, 08-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna "LiuGong" har vandrat av och an mellan huvud och förort hela dagen klippandes dikeskanter tillsynes utan ett enda haveri,,, tur, skicklighet eller vad ligger bakom? :klia: :mrgreen:

Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#107 » 17:36:46, 08-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl viss skillnad på Liugong och No name ZL** maskiner.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

HåPe (trådstartaren)

#108 » 09:55:45, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte skrivits på länge.... Nu har ett problem börjat komma.. :sad:
När den startas så finns ingen drivning och ingen hydraulik fungerar. Efter att haft i växel en stund rycker traktorn till och sedan funkar allt fint.
Detta hände en gång förra säsongen men nu är det vid varje första start den dagen.

Försäljaren förklarade att det är samma pump till convertern och joysticken. Sen är det eget system för resten av hydrauliken.
Hans tips är
1. Kontrollera oljenivå. ( Den är bra )
2. Lufta systemet.
3. Rengör filter. Byt olja samtidigt då convertern måste tömmas för filterrengöring.

Det är besvärligt när man inte har eget garage. Nu måste jag låna mig en plats någonstans för detta..

Nåja så är det att vara hobbytraktorägare. Det är tur jag har kvar plogbladet till 4-hjulingen som reserv.. :thumme:

/H
HåPe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:24, 13-08-2013
Ort: Norrland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Caser ZL-16f "Kines"
Can am.

63an

#109 » 10:04:11, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du fattat! Senhösten är bästa tiden att göra bra förutsättning för vinterkörning när garage inte finns, blir det ändå krångel så får man leva med det :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

canor

#110 » 07:53:23, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

HåPe skrev:Har inte skrivits på länge.... Nu har ett problem börjat komma.. :sad:
När den startas så finns ingen drivning och ingen hydraulik fungerar. Efter att haft i växel en stund rycker traktorn till och sedan funkar allt fint.
Detta hände en gång förra säsongen men nu är det vid varje första start den dagen.

Försäljaren förklarade att det är samma pump till convertern och joysticken. Sen är det eget system för resten av hydrauliken.
Hans tips är
1. Kontrollera oljenivå. ( Den är bra )
2. Lufta systemet.
3. Rengör filter. Byt olja samtidigt då convertern måste tömmas för filterrengöring.

Det är besvärligt när man inte har eget garage. Nu måste jag låna mig en plats någonstans för detta..

Nåja så är det att vara hobbytraktorägare. Det är tur jag har kvar plogbladet till 4-hjulingen som reserv.. :thumme:

/H
Hej!
Det där hände på våran maskin också. Vi kollade och drog alla kopplingar i hydrauliken. Speciellt noga runt pumpen. Visade sej att den sög lite tjuvluft i en returkoppling. Pumpen "tog" inte direkt vi start, och varken växel eller hydraulik gick. Sedan vi dragit åt allt fungerade allt igen. 220 timmar

1 person gillar det här inlägget.
canor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:30:31, 14-02-2014
Ort: Dala-Järna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL16F+
Volvo FL614 med kran.

HåPe (trådstartaren)

#111 » 08:42:42, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna säsong har inte varit helt problemfri..
-Problemet med hydruliken har upphört, kanske har att göra med efterdragning av klammer och kopplingar enligt tips här i tråden.
-Dieseltanken har spruckit :sad: . Fick bli en fusklagning med kemisk metall. Till sommaren får vi plocka bort tanken och fixa ordentligare..
-Lite glykolläckage.. Dra efter klammer och sedan ok.
-Ett baklyse la av. Det var en kabel som lossnat på kretskortet i lyset. Gick fint att löda tillbaks.

Små prylar men ändå tråkigt.. Annars är vi fortfarande nöjd och traktorn fortsätter imponera som snödödare för oss hobbyförare..

/H
HåPe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:24, 13-08-2013
Ort: Norrland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Caser ZL-16f "Kines"
Can am.

robertholmberg

#112 » 13:01:11, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har haft den ännu ett år nu, hur är det med en modell som är nästan 5 år gammal, har det uppkommit problem som varit dyra att renovera, svårt att få tag i delar eller fungerar den bra och du fortfarande är nöjd?

Jag har själv funnit en likadan modell som jag funderar på att införskaffa.
robertholmberg
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:03, 30-05-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar B19

PECAB

#113 » 03:04:29, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farsa köpte en ZL16F för ett par år sen, och jag tror helt ärligt han har lagt ner mer tid på att laga alla j*vla småproblem på den än att köra den. Så för det mesta står hans maskin med öppen motorlucka medans min Volvo L40 från 2000 som dessutom är i samma prisklass (pröjsade 195 + moms) rullar hur bra som helst. Det har varit problem med allt möjligt på den, den lägger inte i växlarna, den kinesiska skitplogen som han köpte till bokstavligt talat sprack. På plan mark med kanske 10 cm snö. Slangarna är skit på den, ett par hydraulslangar har gått på den. den har varit trögstartad sen han köpte den m.m

Summa summarum. Jag skulle hellre köpa en begagnad maskin än en kines. Alla dagar i veckan.

3 personer gillar det här inlägget.
PECAB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:00, 19-01-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L40TP

Fuskmek

#114 » 19:57:38, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur Går det med dom praktiska erfarenheterna med kinalastarna eller har praktiken upphört ???
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

jonnordvall

#115 » 01:32:37, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte min tråd men men kan iaf lägga in lite om min maskin.
Tror den ligger på 105 timmar nu. Den tuffar och går. Varken mer eller mindre:)
Hade ju problem med att den började dra olja men det verkar ha gått över helt med ny olja. En kortslutning vid ett av positionslyktorna under taket gjorde att en säkring gick varpå flera saker la av. men det stod säljaren för, blev några timmar rivning och felsökning.

Skulle monterat ett extra värmeelmet för värmen är sisådär.
Någon dag när som helst borde det dyka upp en lastdämparkit och hur jag ska lyckas montera det vette fasen...:)
"Börja inte trä jon!"

4 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

lastu

#116 » 14:05:15, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Inte min tråd men men kan iaf lägga in lite om min maskin.
Tror den ligger på 105 timmar nu. Den tuffar och går. Varken mer eller mindre:)
Hade ju problem med att den började dra olja men det verkar ha gått över helt med ny olja. En kortslutning vid ett av positionslyktorna under taket gjorde att en säkring gick varpå flera saker la av. men det stod säljaren för, blev några timmar rivning och felsökning.

Skulle monterat ett extra värmeelmet för värmen är sisådär.
Någon dag när som helst borde det dyka upp en lastdämparkit och hur jag ska lyckas montera det vette fasen...:)


Hejsan

Ägare av en ett år gammal RRUN16 som jag förstår är en ZL16. Gått 80 timmar med inga större problem hittills. Lite läckage av hydraulolja och väldigt okänslig tilt men då jag inte har erfarenhet av något annat sen tidigare så är jag ändå ganska nöjd. -Man får vad man betalar för...

Har just fått problem med att kupefläkten inte funkar samtidigt som det är några andra grejer som lagt av. Så jag tänkte mig att en säkring gått men jag hittar inga säkringar alls... Då jag såg att du haft säkringsproblem så tänkte jag att du kanske vet var dessa säkringar ligger?

Mvh Mika
lastu
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:38, 26-10-2008
Ort: Älvsbyn Norrbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: RRUN16 kines

jonnordvall

#117 » 16:59:52, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina sitter under ratten på höger sida. Mellan gaspedalen och ratten.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

gandalfwhite60

#118 » 11:47:31, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lastu skrev:
jonnordvall skrev:
Har just fått problem med att kupefläkten inte funkar samtidigt som det är några andra grejer som lagt av. Så jag tänkte mig att en säkring gått men jag hittar inga säkringar alls... Då jag såg att du haft säkringsproblem så tänkte jag att du kanske vet var dessa säkringar ligger?


På min ZL06 ligger säkringarna på höger sida av ratten, dem ser inte ut som våra "europeiska" säkringar, det här är trådlindade säkringar av den gamla sorten :lmao: roligt värre om och när säkringarna börjar poppa.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

gandalfwhite60

#119 » 11:53:00, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag haft min hjulare några år. Köpte en med manuell låda då jag trodde dem skulle vara dem lättaste att skruva i... nehepp det blidde det inte, kopplingen ligger på en svanhals och får baske mig inte loss den fast allting är lossat på utsidan, vissa sa att det kunde vara en trumbroms liknande koppling, men lamellpaketet säger icke, det är av standardmodell.Är det någon som har skruvat i kopplingen på dessa? min maskin har tilldagsdato rullat närmare 900 timmar, används till det mesta där massor, ved eller snö behöver flyttas, maskinellt inga som helst problem, frånsett att handpumpen tjuver luft, blir ny med tiden. två cylindriga motorn är snål som attan på soppa
mvh

SEPPO
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

godegården

#120 » 15:04:32, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HUR ä e det med delar?
Doosan DX80
Deutz 140
godegården
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:57, 25-08-2007
Ort: Småland


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se