Sida 9 av 9

Re: Kinahjullastare; praktiska erfarenheter

InläggPostat: 15:38:02, 11-07-2018
av Filijox
gandalfwhite60 skrev:På min ZL06 ligger säkringarna på höger sida av ratten, dem ser inte ut som våra "europeiska" säkringar, det här är trådlindade säkringar av den gamla sorten :lmao: roligt värre om och när säkringarna börjar poppa.


Kolla lite närmare på en av säkringarna så ser du att emellan blecken är en fastkilad tråd, vilken är den aktiva säkringstråden. Sedan har du en linda med samma typ av tråd som reserv. Går säkringen så lindar du av lite tråd och kilar fast en ny bit bara. Ganska genialiskt faktiskt, även miljövänligt...

Re: Kinahjullastare; praktiska erfarenheter

InläggPostat: 23:34:40, 14-07-2018
av jonnordvall
Uppdaterar med lite problems.
Har nu fått nästan 160 timmar på mätaren.
En hydralslang började läcka, spricka i gummit.
Annars tuffar den på som den dräng den är här på gården. Hoppas på fler uppdateringar.

Hoppas kunna få dit ett snöblad till nästa vinter men är lite jobb på bladet...

Re: Kinahjullastare; praktiska erfarenheter

InläggPostat: 09:48:16, 11-02-2019
av norrox
Hej,
Köpte min ZL16 2013 och har inte kört så värst mycket, 210 timmar är den uppe i.

Den har Maskinellt gått mycket bra, och drar inte så mycket soppa.
Det är en ZL16 med Konverter låda och elektriska växlar, hydrauliken styrs via joystick, 3e-4e funktion styrs med 2 spakar.
Det jag skriver nedan är mina erfarenheter, alla drabbas nog ej av detta.

Stolen som denna kom men är rätt hård och dålig komfort så blir nog och byta den vid 10 års jubileumet :)
Det första jag märkte under första vintern, var att det började droppa genom taket när snön smälte.
det visade sig att pluggarna som satt i taket bara var av plast, ej gummi, så jag tätade med någon form av massa.
Torrspricka i bränsleslangen från tanken. och en på returledningen.
Haft en hydraul slang som fick en spricka efter jag kört i -27 tror jag det var.
Lacken på motvikten har för det mesta släppt, verkar som det kommit in fukt under lacken.
Sido backspeglarna har rostat lös :P
Sen så efter ett tag så gick tapparna av till hydraul drivna skoplåset. men det tror jag berodde på en annan kina klaffskopa / multiskopa jag köpte
för den gick inte hela vägen mot och vilade mot redskapsfästet utan tapparna tog det mesta av vikten från skopan.
Denna klaffskopa (köpt separat av en annan säljare) var nog en av dom första som som tillverkat för den var / är väldigt klent byggd, kör man försiktigt och lugnt så funkar det.
men är man inte uppmärksam så har man knäckt klaffarna om det tar stopp under snön. (dessa har inget som släpper på hydrauliken när det tar stop, förutom metallen :P)
Har även fått
Sen så efter att man kört klaffarna ut och in väldigt mycket så mjuknar klaffen upp och spricker mellan fästet på skopan och fästet till hydraul tuben.
(detta sa säljaren hade blivit bättre i dom nya klaffskoporna)
Värmen i dessa är väldigt dålig, termostaten som kom med denna tror jag var 69-72 grader. ( den gick iallafall nästan aldrig upp över 55 grader på mätaren iallafall )
vilket gjorde att värmen i hytter var ganska dålig. Men jag köpte en universal termostat på Biltema som var ungefär samma radie som den som satt(tror den var en eller 2 millimeter större), jag satte lite packnings silikon runt termostat huset när jag skruvade dit den och den har hållit tätt nu ett par år. Värmen i hytten blev bättre men fläkten och elementet som sitter ger lite klen effekt.
Har köpt en gammal "bikupa" som jag tänkt koppla in.
Ett problem som kvarstår är att rutorna immar igen typ konstant.

Okej, skulle tappert bryta upp 12 stubbar med denna traktor, ett par gafflar och kanske lite för hårt körande.
Det slet ganska mycket på redskapsfästet, som blev lite krokigt.
Men det riktade jag i en hyrdaulpress.

Detta är vad jag kommer på nu. Men trots alla dessa brister så är jag nöjd med maskinen. den har varit betydligt mycket bättre än en spade och billigare än en ny skoter :)