Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bosch insprutningspump

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Turbodiesel

#31 » 22:54:20, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tipset att ge f#n i att skruva isär pumpen ytterligare, utan ta bort den från motorn och lämna den till en dieselverkstad. Eller skruva dit en väl fungerande begagnad.

Det är ingen större nytta med att skruva isär den, helt enkelt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



BG.s

#32 » 22:56:27, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det finns inte plats för filter där, lossat rören direkt ovanför ht-pumpen
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

jörgen.ottosson

#33 » 04:47:52, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:
jörgen.ottosson skrev:...se där...Uppe tillvänster på sprängskissen sitter ett "lock" med två skruvar för änden av huset där solenoiden sitter. Där inne sitter annslags hylsan som ska frigöras ( av solenoiden ) skruva loss locket och kolla om allt ser OK ut ( fukt, rost, skit sakans ) du borde då också kunna se funktionen på solenoiden, att ansslags hylsan frigörs. ( med hjälp av en kompis)


Hej
jag håller på och hjälper kompisen med dieselpumpen (exakt lika denna bosch pump) på hans skördare.
Den släpper inte fram någon soppa alls till spridarna.
Det verkar som att inte som att stoppen går ur, dumpar all soppa i returledningen.

Likt ovanstående så trasslar solenoiden, avbrott. men värre är att axeln som sitter innuti,den som solinoiden kan påverka, inte går att rubba mer än en halv cm innåt, då med solinoiden borttagen,(och den mekaniska stoppen i drift och gasreglaget på full gas) känner att denna är länkad på något vis med den mekaniska stoppaxeln.

Står nu inför det stora dilemmat att plocka av pumpen och ta itu den... :o(

NÅGON som har något bra tips???

///BG


Citatet från mig ovan gäller kallstartsfunktionen på pumpen, har inget med själva stopp-funktionen att göra. ( inte direkt i alla fall.....har reglerstången, av någon orsak fastnat så har denna ingen funktion)

Första sak att kolla är att pumpen (matarsystemet) är fritt från luft.....är det säkert att det är det ( och att det finns matartryck) och pumpen fortfarande inte ger bränsle ut, har något fastnat i pumpen eller regulatorn.

Då är som sagt bästa tipset att lämna pumpen till någon som har kunskap och verktyg att reparera och provköra den. Det är inte billigare att lämna in en delvis demonterad pump..... :snow: (med kanske ytterligare, onödiga, fel...)

Även om en pump som fastnat i "stoppläge" (av någon orsak) kan lossna, så är den inget att lita på.....den kan fastna i ett annat läge nästa gång, och då rusar motorn okontrollerat ( ....och stoppen funkar inte i detta fall för att stoppa motorn). Risken är då att du står med en defekt diselpump och en söndervarvad motor.... :snow:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#34 » 10:06:15, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:Nej det finns inte plats för filter där, lossat rören direkt ovanför ht-pumpen



Kollar verkstadshandboken 218 boschutrustning! I den ska det finnas filter i spridarna som kan täppas igen! Ordagrant beskrivning : Filtret i tryckrörsförskruvningen rengörs med tryckluft bakåt genom spridarhållaren. Igensatt filter måste bytas!
Nu är det inte nån garanti att det finns på dina spridare utan bara ett långskott! OBS!
Testade på 218 med att lossa lite vid spridaranslutning med motorn på tomgång 3-an gav ingen reakt. men soppan dimmade ut, 1-an då pulsade bränsle ut å motorn ville stanna! Man drar slutsats av detta å skickar efter spridarprovare från ALI! Har kört kanske 30timmar efter pump/spridarbyte å filter så snart blir det genomgång av prylarna(så kallade utbytesprylar är det) Får skärpa mej å ta om allt från scraths igen när tempen är mer hyfsad! Vet att de finns sediment i tanken typ mald lera/mjöl men nån skit ska de väl bli från 1963 :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BG.s

#35 » 10:46:10, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

okii (citerade dig i hopp om att få napp)

Bakgrunden är den att förra gången maskinen startades(tre veckor sedan) var den oxå hopplös, efter luftande så gick den tillslut igång och funkade därefter perfekt.
sedan fick den stå i två veckor och är nu helt hopplös igen.
Har luftat, bytt bränslefilter och luftat igen.
Handpumpen blev ibland stum efter några pumptag, det löste sig efter rengöring av backventilen efter matarpumpen. (dagens diesel soppa är skiiiit, tur att jag har gammal fin fetdiesel kvar till min egen nostalgitraktor och minigrävare)

Matarsystemet har vi luftat flera gånger både vid filtren ,på ingången till ht-pumpen och på baksidan vid utjämningsklockan. och även vid Ht-pumpens dump till tankretur. även den backventilen rengjord.
backventilen efter matarpmpen var i behov av rengöring(kärvade lite.
Hur högt tryck det är från matarpumpen vet jag inte , men det kommer soppa iallafall, dock inte lika flödigt som från handpumpen.
Det jag tycker är konstigt är att det forsar ut så lätt i tankreturen fast stopp och gasreglage är i driftläge.

Svar på 63:an
Ok, får titta på det lite noggrannare . men om det finns filter där på denna borde det inte rimligtvis bli stopp i alla på samma gång
///BG
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

63an

#36 » 11:09:55, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä de verkar inte vara i spridarna då! Men hör med dieselmeken om han har utbytespump på hyllan, går ju snabbt att göra byte mot gå genom hela systemet å alltid missar man något :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#37 » 12:09:06, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:...
Handpumpen blev ibland stum efter några pumptag, det löste sig efter rengöring av backventilen efter matarpumpen.
....


Jag tror inte du har problem med insprutningspumpen (i alla fall inte som grundorsak)
Hade du en "klibig beläggning" på ventilen innan du rengjorde? (nästan likt kåda)

Det låter nämligen som det är läge för en riktig rengöring av tanken, filter, filterhållare mm. och byte av den diesel som finns där i. Du har troligen problem med gammal oxiderad diesel i ev.i kombination med bakterier. Det är det enda jag varit med om som kan göra att matarpumpens ventiler "kärvar"

Att det spolar disel på returen är bara ett tecken på att matarpumpen pumpar, det har ingenbetydelse om du har dragit ut stoppen, gett fullgas eller har gasen på tomgång. Matarsystemet ger som regel 5ggr mer diesel än vad insprutningspumpen behöver, så 4/5 av diseln går alltid på retur.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BG.s

#38 » 14:36:31, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det stämmer brunaktig klibbig var backventilen
Går bort med thinner.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

jörgen.ottosson

#39 » 16:10:18, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det högtid för grundlig rengöring och byte till färskt drivmedel, innan du kör in smeten i pumpen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BG.s

#40 » 22:07:20, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken blev ordentligt rengjord i fjol, algmedel å sånt sattyg tillsatt då och då.

troligen är det väl så att dessa beläggningar redan sitter i pumpen så det är väl bara till att riva och göra rent.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

BG.s

#41 » 10:08:13, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha studerat ett antal sprängskisser på pumpen har jag kommit fram till att reglerstången är av typ kuggstång. och att denne vrider på pumphuvudena så att de därigenom varierar hur mycket soppa de pumpar ut innan trycket försvinner ut genom sidohål.
Eller har jag missat något väsentligt?

Slutsats: då räcker det med att en endaste kärvar för att ingen skall pumpa.
Alternativt att kuggstången kärvat fast, vilket verkar vara föga troligt, eller?
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

jörgen.ottosson

#42 » 10:20:57, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det räcker att ett pumpelement kärvar för att reglerstången ska fastna i det läge den är för tillfället.

.....men jag tror inte (förhoppningsvis inte än i alla fall) det är det problemet du har. Rengör och säkerställ att matarsystemet fungerar. ( matarpump med ventiler, tryckregleringsventilen som släpper bränsle tillbaks till retur .....att filtren är rena ) Det är mycket bättre att börja i den änden, än att börja riva i pumpen i onödan. ( vilket jag avråder i från att göra själv, oavsett om det visar sig behövas eller ej)

Har du för lågt matartryck så har inte resten av insprutningspumpen någon chans att fungera.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BG.s

#43 » 20:58:52, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok..
Jag har inte hunnit titta något på pumpen i helgen, men när jag får tid tar jag och börjar med det du tipsat om.

Skulle vara lockande att spola igenom systemet med thinner, men då skär väl skiten ihop när man drar runt det sedan för den tvättar väl ytorna sträva..
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

63an

#44 » 21:30:12, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske du såg mitt spridarjobb idag! Där fanns inget i filtren på spridaren överhuvud men nålen hade torskat fast av troligen nån hartz efter rödsprit tvätt hade enbart tandborste så dysen kom jag inte åt så var de till att prova om nålen gick in men de var kärvt så då blev de diesel å genast kröp den in! Detta är utbytes grejor å troligen är det olika inställningar med hjälp av taskig skala + Klassning av manometer ev. obefintlig
Var så kallt annars skulle jag bytt plats med insprutarna, tror en går på för tidigt ska fixas men den dagen å sorgen! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BG.s

#45 » 17:18:58, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yesss!!!!!
nu spinner motorn fint som en katt.
Det var högtryckskolvarna som hade kärvat fast i brunaktig beläggning.
2:an´s cyl värst följd av 3:an´s 1 och 4 var inte alls lika kärva men de fick alla samma rengöring.
sedan slidade reglerstången lätt och fint och motorn går som en dröm efter lite luftande.

/// BG

1 person gillar det här inlägget.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se