Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bosch insprutningspump

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Roland Nyberg (trådstartaren)

#16 » 00:10:15, 26-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solenoiden kopplas bara in när man vrider startnyckel till läge III (direkt före start) och samtidigt trycker på en strömbrytare på instruemntpanelen.

Man kan nog öppna en inspektionslucka på pumpen tror jag men problemet är ju att nu sommartid så funkar kallstarten och då finns det förmodligen inge felfunktion att iaktaga.

Pumpen ser ut som på bild. Bosch har försett mig med sprängskisser - bifogas.

/Roland

Bild

Bild


Bild
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006



jörgen.ottosson

#17 » 06:17:48, 26-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

...se där...Uppe tillvänster på sprängskissen sitter ett "lock" med två skruvar för änden av huset där solenoiden sitter. Där inne sitter annslags hylsan som ska frigöras ( av solenoiden ) skruva loss locket och kolla om allt ser OK ut ( fukt, rost, skit sakans ) du borde då också kunna se funktionen på solenoiden, att ansslags hylsan frigörs. ( med hjälp av en kompis)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Roland Nyberg (trådstartaren)

#18 » 18:48:01, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste nog vara omrmänniska för att kunna titta in där utan att först demontera pumpen. Måste förståss försöka ändå m hj a en spegel el motsv.

Testade spänningen på den sladd som kommer till solenoiden - 25 volt.
Spänningen på sladden losstagen från solenoiden - 25 volt. Alltså inget spänningsfall att tala om vilket jag hade hoppats på - ett spänningsfall hade kanske varit enklare att åtgärda.

När sladden satt på plats på solenoiden blev den ganska snart varm vid pålagd spänning, knappen på instruementbrädan intryckt.

/Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Michael Meier

#19 » 22:53:52, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyddet utanför solenoiden, (axiellt med reglagearmen)(vågrätt) sitter int det enbart med två spårskruvar? annars går de väl att återmontera skruvarna utan plåtskyddet, för att visuellt få en aning om funktion.

Denna solenoid verkar vara till för en kort stunds aktivering enbart, då det är manuellt tillslag, (både nyckel och egen återfjädrande knapp) det finns ju en annan modell som har en särskilld lindning som ork hålla den i topp, en svagare lindning som gör att den int överhettas av längre stunds aktivering, Vad ja menar är att det är viktigt av den som kör maskin- att knappen int hålls inne under hela startsekvensen.

På vintern med högre strömförbrukning,sämre kontakt,sämre verkningsgrad på batterierna, kan det vara en orsak till att den int ork å höja sei tillräckligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Roland Nyberg (trådstartaren)

#20 » 18:43:08, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael o alla andra!

Att köra utan plåtskydd för att inspektera - bra idé. Men det måste väl i så fall vänta till vintern - brrr. Jag skulle ju vilja fixa detta så att det är klart nu under varma sommardagar.

/Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

dieselmeken

#21 » 18:35:25, 10-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har det löst sig?
Pumpen är en Bosch MW-serie med 10 mm element samt en allvarvsregulator RQV med elektrisk anrikning av bränsle vid start.( en av mina favvopumar att jobba med) Finns en del olika sätt att koppla denna magnet, det vanligaste är över 50.spänning på startmotorn, då lyfter magneten när du drar startmotorn runt, avaktiveras vid avstängd startmotor och motor i gång.
TD45:an behöver lite extra bränsle vid start, speciellt om den börjar bli lite sliten i elementen.
Att den "puffar till" vid start är helt OK, kolla bara så den inte svartryker vid gasstöt när den är i gång. Gör den det kan det vara en del av följande fel.
*spridarspetsar
*luftfilter
*felaktigt justerad max bränslemängd på i-pump
Magneten är av typen funkar eller funkar inte samt att kolven inuti är smörjd av motorolja som skvätter runt i regulatorn.
Lycka till / Göran
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

Roland Nyberg (trådstartaren)

#22 » 12:15:30, 11-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Göran o alla andra!

Problemet om man kan kalla det så är att nu den varma årstiden så startar TD45an på ögonblicket oavsett om man använder kallstarten eller ej. Dvs nu när det är varmt ute utgår jag från att det finns ingen felfunktion att iakta om man öpnnar vid kallstarten o tittar. Måste tydligen vänta med det tills det blir ett antal köldgrader ute.

Kallstarten avkitveras bara när man trycker in en knapp på instrumentbrädan samtidigt som man tillser att ett visst gaspådrag föreligger.

Vid start nu kommer det inga svarta puffar i något läge om kallstarten inte aktiverats. Med kallstarten aktiverad kommer det en svart puff direkt efter att motorn startat och sen inte mer. Allstå verkar den fungera precis som det är tänkt.

Nu uppfattar jag att det kan vara reglerstången som går trögt vid kall väderlek eller något av pumpelementen som kärvar när det ska roteras av dragstången.

Har naturligtvis fört en dialog med El&Diesel som Swecon köper tjänster från när det gäller insprutningspumpar. Men El&Diesel vill bara demontera pumpen och köra den i provbänk. Pris ett antal tusenlappar och dom kommer inte att hitta något fel eftersom då kommer pumpen att ha inomhustemperatur och fungera lika bra som i maskinen nu på sommaren.

Går pumpen att öppna på nåt sätt så att man kan känna på pumpelementen med fingrarna och därmed få kläm på om något element går trögare än dom andra?

Jag hade hoppats att det finns någon här på forumet som har erfarenhet av samma problem.

Mvh
Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

dieselmeken

#23 » 19:11:42, 11-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Nej du kan inte känna vilket specifikt element som kärvar, däremot kan du montera av den lilla fingerborgen längst bak, vid ks magneten. Där känner du reglerstången.
Om den kärvar så märks det rätt tydligt i provbänken, iaf i min :smile:
Fungerar maskinen som den ska nu, så är det bara att hoppas att den har rätat till sig för dig,annar får du höra av dig så kan jag testa av pumpen. Jag gör iofs jobb åt Swecon, har en firma som heter El & Diesel, men finns i Aneby, det är inte oss du pratat med?
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

Roland Nyberg (trådstartaren)

#24 » 16:21:44, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för erbjudande!

Det var inte El & Diesel i Aneby utan i Södertälje. Jag kan inte skicka in pumpen den kalla årstiden, då måste maskinen var klar för omedelbar insats ifall det kommer snö.

1 Är det reglerstången eller en "stång" (107 på bif spr skiss) som i sin tur är kopplad till reglerstången man känner under "fingerborgen"?

2 Åt vilket håll ska reglerstången röra sig för att berikning dielseinsprutningen - mot fläkten eller mot skopan?

3 Är det en fjäder som drar stången mot mera insprutning när köldstartanordningen aktiveras? var sitter i så fall den fjädern? kan fjäderkraften kännas i fingrarna när man lossat på "fingerborgen"?

Mvh
Roland

Bild
Senast redigerad av Roland Nyberg 17:03:33, 12-08-2009, redigerad totalt 1 gång.
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

dieselmeken

#25 » 16:57:38, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roland Nyberg skrev:Hej och tack för erbjudande!

Det var inte El & Diesel i Aneby utan i Södertälje. Jag kan inte skicka in pumpen den kalla årstiden, då måste maskinen var klar för omedelbar insats ifall det kommer snö.

1 Är det reglerstången eller en "stång" som i sin tur är kopplad till reglerstången man känner under "fingerborgen"?

2 Åt vilket håll ska reglerstången röra sig för att berikning dielseinsprutningen - mot fläkten eller mot skopan?

3 Är det en fjäder som drar stången mot mera insprutning när köldstartanordningen aktiveras? var sitter i så fall den fjädern? kan fjäderkraften kännas i fingrarna när man lossat på "fingerborgen"?

Mvh
Roland


Svarar på dina frågor.
1: Ja, det är en förlängning på reglerstången.
2: Den ska röra sig inåt mot pumpen,
3: Nej, det är reglergruppens fjädrar som spänner stången. När du "ger gas" så är egentligen det enda som händer att du spänner regulatorfjädrarna, så att reglerstången rör sig framåt mot stoppen ( som i ditt fall är kolven under ks magneten. När ks aktiveras lyfts kolven och rw glider fram till max. detta förutsatt att du har spänt fjädrarna ( gett gs alltså)
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

Roland Nyberg (trådstartaren)

#26 » 12:02:14, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Göran!

Jag får skruva av "fingerborgen" och känna på tappen som sticker ut. För om jag förstått dig rätt så bör man i princip kunna känna samma sak där som om man har pumpen i provbänk.

Mvh
Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Roland Nyberg (trådstartaren)

#27 » 13:43:29, 24-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Nu har jag demonterat "fingerborgen". Det var som befarat - reglerstångens förlängning åker in en bra bit när man aktiverar köldstarten och ger lite gas samtidigt.

Man kan möjligen känna en viss kärvning med fingertopparna nästan längst inne om man försiktigt för reglerstångens förlängning inåt mot pumpen och följer med med gasreglaget samtidigt. Men det är inget som stoppar rörelsen.

Bifogar en bild som visar "fingerborgens" hemligheter dels från sidan och dels snett underifrån i spegeln.

Således har jag inte hittat orsaken till problemet. Det verkar bli till att göra om samma manöver när det är minusgrader ute, brrr.

/Roland

Bild
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

dieselmeken

#28 » 19:40:34, 24-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärvningen du känner är ks kolven som "ligger an " på reglerstången. Ingen fara mao.
Att mäta är att veta
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

BG.s

#29 » 22:34:50, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...se där...Uppe tillvänster på sprängskissen sitter ett "lock" med två skruvar för änden av huset där solenoiden sitter. Där inne sitter annslags hylsan som ska frigöras ( av solenoiden ) skruva loss locket och kolla om allt ser OK ut ( fukt, rost, skit sakans ) du borde då också kunna se funktionen på solenoiden, att ansslags hylsan frigörs. ( med hjälp av en kompis)


Hej
jag håller på och hjälper kompisen med dieselpumpen (exakt lika denna bosch pump) på hans skördare.
Den släpper inte fram någon soppa alls till spridarna.
Det verkar som att inte som att stoppen går ur, dumpar all soppa i returledningen.

Likt ovanstående så trasslar solenoiden, avbrott. men värre är att axeln som sitter innuti,den som solinoiden kan påverka, inte går att rubba mer än en halv cm innåt, då med solinoiden borttagen,(och den mekaniska stoppen i drift och gasreglaget på full gas) känner att denna är länkad på något vis med den mekaniska stoppaxeln.

Står nu inför det stora dilemmat att plocka av pumpen och ta itu den... :o(

NÅGON som har något bra tips???

///BG
Senast redigerad av BG.s 22:53:08, 26-02-2016, redigerad totalt 1 gång.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

63an

#30 » 22:42:39, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaa kan de finnas något extra finfilter i anslutningar mellan pump å spridare :vissla: Spekulation från min sida :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se