Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Olika däckslitage - Hur går det med transmissionen?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Grankvist (trådstartaren)

#1 » 20:20:06, 26-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 6300 , ställer frågan här eftersom den även platsar in här.
Mina framdäck är mer slitna än bakdäcken. Hur går det med transmissionen ? Det är en HT90-
Är det riskfritt att köra ? Vet ej riktigt hur den är uppbyggd
Mvh
Grankvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:44, 17-08-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 6300



Åsa-Nisse

#2 » 20:36:50, 26-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir onödiga påfrestningar med varmgång och slitage. Antingen byter du till lika däck runt om eller lägger ett slitet bak. Har du bara lika summa på fram som bak så funkar det. är det olika höger/vänster å fixar diffrentialen det.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Grankvist (trådstartaren)

#3 » 22:12:52, 12-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om jag har 2 slitna bakdäck och lite bättre fram så skiftar och sätter de 2 (bakdäcken) på varsin axel , exv v fram och v bak?
Grankvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:44, 17-08-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 6300

chrille123

#4 » 14:28:10, 04-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

montera ALDRIG olika stora hjul axelvis då snurra diffrential derven hela tiden...pga olika omkrets på hjulen...kortar ner livslängden på diffen
Det som saknas mellan öronen får man ha i börsen
chrille123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:59, 12-01-2011
Ort: byn
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 426
Fiat allis 645

Björn.O

#5 » 17:59:09, 04-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

chrille123 skrev:montera ALDRIG olika stora hjul axelvis då snurra diffrential derven hela tiden...pga olika omkrets på hjulen...kortar ner livslängden på diffen


Det är ju iallafall bättre att montera så än att montera olika stora däck mellan fram och bak där det inte finns någon längsgående diff som tar upp varvtalsskillnaden. Blir spänningar i hela drivlinan!

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

chrille123

#6 » 21:13:01, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är ju sant.. inget av det är ju bra men tror drivlina stoppar längre än differential dreven med tanke på attc dom snurrar enormt mycket mer än dom ska om hjulen är olika stora
Det som saknas mellan öronen får man ha i börsen
chrille123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:59, 12-01-2011
Ort: byn
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 426
Fiat allis 645

edstrom88

#7 » 00:26:22, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

diff dreven mår då inge dåligt av att snurra lite extra, det är väl därför dom sitter där, för att kompensera olika hastigheter på hjulen.
Däremot är ju inte fördelningslådan/växellådan gjord att kompensera olika axelvarvtal.

Föresten så säger dom som vet att man ska göra så...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

InläggDetta inlägg har raderats av edstrom88 den 00:27:28, 10-01-2014.
Anledning: dubbel


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se