Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsproblem Volvo Bm 4400

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Björn.O

#16 » 06:44:39, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mårten 76 skrev:Har du bytt bromsslangen genom midjan? Haft lite funderingar på den men tror inte det egentligen...

Ja den är ny pga att den hade läckage.
Om man öppnar en luftnippel på oket och bromsvätskan ser sunkig ut så är det nog stor risk att tätningar och kolvar är dåliga.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)



Åsa-Nisse

#17 » 10:12:13, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet måste ligga i att inte huvudcylindern går tillbaka helt. När maskinen rullar och bromsarna blir lite varma så ska oljan kunna gå tillbaka via huvudcylindern till behållaren. Är det stopp i huvudcylindern så bygger det bara högre och högre tryck av värmen till det stannar. Ett vanligt fenomen när detta problem uppstår, trots att det är riktiga grejor i systemet, är att föraren vilar vänsterfoten på bromspedalen och det lägger på ytterst lite tryck, men nog för att det ska stänga evakueringen. Alternativt att det ligger grus och skräp på golvet under pedalen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Mårten 76

#18 » 01:35:55, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudcylindern går helt tillbaka när man har av den och provar iaf. Men som Åsa nisse säger så verkar det som det blir stopp upp till behållaren på nåt vis.
Mårten 76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:19, 12-01-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Bm 4400
Ferguson TEA 20 -49
Ferguson TEA 20 -50
Massey Ferguson 135 -70

Björn.O

#19 » 14:11:34, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Problemet måste ligga i att inte huvudcylindern går tillbaka helt.


Jag håller med om att det är den mest logiska förklaringen. Och nuförtiden vet man ju inte om en ny cylinder är bra, det säljs så mycket skit.
I mitt fall var det dock oken som kärvade för mycket för att kolvarna skulle kuna gå tillbaka.
Gjorde ett enkelt test igår innan hjulen åkte på. Nu med fräscha ok gick det bra att bryta tillbaka beläggen med brytspett och oljenivån ökade i behållaren :thumme:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Mårten 76

#20 » 16:49:11, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn, när dina bromsar hängde sej hade du tryck i utgående rör från huvudcylindern?
Jag har det på min och när jag släpper på röret så lossnar bromsarna helt igen.
Mårten 76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:19, 12-01-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Bm 4400
Ferguson TEA 20 -49
Ferguson TEA 20 -50
Massey Ferguson 135 -70

Björn.O

#21 » 17:16:44, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplevde att det släppte lite men inte helt om man lossade rör eller luftnippel. Det går väl lite lättare än om oljan ska gå rätta vägen tillbaka.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Mårten 76

#22 » 18:56:30, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina släpper helt så kanske inte oken som kärvar då?
Mystiskt detta...
Mårten 76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:19, 12-01-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Bm 4400
Ferguson TEA 20 -49
Ferguson TEA 20 -50
Massey Ferguson 135 -70

suramido

#23 » 10:22:01, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mårten 76 skrev:Björn, när dina bromsar hängde sej hade du tryck i utgående rör från huvudcylindern?
Jag har det på min och när jag släpper på röret så lossnar bromsarna helt igen.



Jag inser att tråden är ganska gammal nu, men jag har råkat ut för något liknande problem på min BM 4400 (-79).
Hittade du någon lösning på ditt problem med bromsarna som låser sig?
suramido
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:05, 11-01-2016
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 445

MN

#24 » 10:31:03, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

suramido skrev:
Mårten 76 skrev:Björn, när dina bromsar hängde sej hade du tryck i utgående rör från huvudcylindern?
Jag har det på min och när jag släpper på röret så lossnar bromsarna helt igen.



Jag inser att tråden är ganska gammal nu, men jag har råkat ut för något liknande problem på min BM 4400 (-79).
Hittade du någon lösning på ditt problem med bromsarna som låser sig?


På ena eller bägge axlarna?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tortap

#25 » 11:10:32, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn hade problem i huvudbromscylinder där de små evakueringshålen var igentäppt. Renovering och rengöring hjälpte det problemet. Jag hade ett liknande problem med mycket gegga i huvudbromcylinder för framkretsen men också en trasig huvudbromscylinder som kunde göra att kolven inte gick tillbaks till rätt läge(lite förbi). Finns bild på Björns små hål i tråden om hans 4500a och jag har lite bilder I min tråd om 4300an.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Mårten 76

#26 » 20:02:19, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har egentligen inte hittat någon lösning men hade av ett ok och kolvarna var rätt rostiga så jag renoverade alla oken men felet har kommit någon enstaka gång även efter det. Har haft isär huvudbromscylindern också men hittar inget direkt fel men misstänker att kolven av någon anledning ibland inte går sista millimetern tillbaka och då släpper inte trycket helt. När man sen kör med lätt anliggande broms blir vätskan varm och expanderar och då ökar trycket på bromsarna så det till sist knappt går att rulla.
Har tänkt borra ett till lika stort hål i kolven i huvudbromscylindern vid sidan om det där finns fast ett par millimeter längre bak, men numera har jag väldigt sällan problemet så det har inte blivit av ännu.
Mårten 76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:19, 12-01-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Bm 4400
Ferguson TEA 20 -49
Ferguson TEA 20 -50
Massey Ferguson 135 -70

tortap

#27 » 05:51:26, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen inte sista mm tillbaka eller så går de nån mm för långt. Så var det för mig men då var huvudbromscylindern trasig rent mekaniskt. Men tänkte om stången som trycker blivit lite kort eller nåt sånt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MN

#28 » 06:54:54, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Antingen inte sista mm tillbaka eller så går de nån mm för långt. Så var det för mig men då var huvudbromscylindern trasig rent mekaniskt. Men tänkte om stången som trycker blivit lite kort eller nåt sånt.


Kolven i huvudcylindern stannar väl mot en låsring i avlastat läge så stångens längd kan vi bortse från? Däremot skall det vara ett spel mellan HS och tryckstång oi obromsat läge.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

tortap

#29 » 08:46:36, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har du rätt i, tänkte lite tokigt där :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Sahlin

#30 » 09:52:26, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem på min 4400 års 82 vilket till slut visade sig vara problem på tryckluftsidan i pedalen, det låg på ett litet tryck från pedalen som gjorde att huvudcylindern inte gick tillbaka riktigt. Jag satte en kulventil på dräneringspluggen på bromsklockan och när felet uppstod kunde jag krypa in under och öppna kulventilen och då var där lufttryck. Lösningen blev att riva isär bromspedalen och renovera den det var en kolv som hängde sig i den.
Hymas 52
KTM 380EXC
Skidoo machZ

3 personer gillar det här inlägget.
Sahlin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:13:16, 15-06-2007
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se