Sida 1 av 4

Aps powershift i 4300 -81 (eftermontering)

InläggPostat: 21:03:17, 19-01-2014
av lfc
Hej på er! Nu är jag igång och funderar igen :vissla: , är det nån här på detta forum som har eller funderat om det överhuvud taget är lönsamt att eftermontera APS i maskinen?
Jag har ju en 4300:a årsmodell 81, 14800 h converter nyrenoverad.
Som jag har förstått så är det väl en tillsatts till lådad elektronik + givare, måste man ha ur lådan eller är det en annan låda helt enkelt?
Kostar ju säker en hel del också men vore kul att veta :thumme:

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Re: Aps powershift

InläggPostat: 21:21:51, 19-01-2014
av 63an
Förstår precis! Bättre försäljningtsargument får man leta efter att: sen så kan man modernisera om växlarna så att den blir så trevlig att köra men nu går vi in å tar en öl!

Re: Aps powershift

InläggPostat: 00:08:37, 26-12-2014
av lfc
Ingen som har haft de här funderingarna eller gjort det?
Man får mycket tid fundera nu när man är ledig :thumme:
God-Jul på er där ute :buga:

Fredrik

Re: Aps powershift

InläggPostat: 15:34:39, 07-02-2015
av lfc
Kollat på växellådan, är identisk med min, sitter en plugg där givaren skall sitta :thumme: , nu gäller det bara att hitta en Aps Box + växelväljare till en rimlig kostnad, är väl där projektet stupet :sad:
Givare har jag redan.
Fredrik

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:09:01, 07-02-2015
av MN
du måste väl ha varvtalssignal från motorn oxå?

M

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:12:09, 07-02-2015
av lfc
Ja det stämmer, en givare som man sätter på hydralpumpen :thumme:

Re: Aps powershift

InläggPostat: 23:14:50, 31-08-2015
av lfc
Hallå :grin: Nu har jag kommit över en Aps Box, eller rättare sagt två boxer den ena skjuter säkringen, och den andra visar sig bara vara 3 växlad typiskt :sad: .
Får väl fortsätta att leta där ute, skulle behöva ha kopplingsschema över detta också.

Fredrik

Re: Aps powershift

InläggPostat: 07:45:14, 01-09-2015
av Jonas A

Re: Aps powershift

InläggPostat: 13:39:08, 01-09-2015
av lfc
Tackar :)

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:01:31, 01-09-2015
av RuneStone
Den som skjuter säkringar går förmodligen att laga.. finns en pdf under download som beskriver hur du gör, det är oftast transientskyddsdioderna som går sönder. Kostar under hundringen..

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:19:49, 01-09-2015
av Björn.O
lfc skrev:Kollat på växellådan, är identisk med min, sitter en plugg där givaren skall sitta :thumme: , nu gäller det bara att hitta en Aps Box + växelväljare till en rimlig kostnad, är väl där projektet stupet :sad:
Givare har jag redan.
Fredrik


Roligt projekt! Men jag kan tänka mej att det blir en del huvudbry innan allt är inkopplat!
Det behövs väl både hastighetsgivare och varvalsgivare, eller satt det redan hastigetsgivare i maskinen?
Växelväljare borde väl inte behöva bytas egentligen tycker jag ? På APS maskiner med gamla spaken är ju kickdownknappen monterad separat. Så löser du det med en knapp så borde väl resten gå att koppla in till befintlig spak..?
Eller så passar du på att byta till nyare typen av växelväljare.
Går det kanske att få tag på komplett kablage från nån demontering?

Re: Aps powershift

InläggPostat: 00:42:48, 02-09-2015
av wehicle equipments
För att få in 4:de växeln ska du klippa av en kort gul kabel, ca 4-5 cm. lång så kommer lådan att växla till 4:de växeln. Kabeln sitter på lådans utsida, om lådan är monterade som originallådorna så sitter kabeln mot instegssidan.

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:26:01, 02-09-2015
av lfc
Intressant tackar för svaret, jag har också hört att det ska gå, på de nyare boxarna sitter ju en plombering, är det bakom där?
Den andra boxen jag har "den som fungerar" ser inte lika dan ut ska försöka lägga upp en bild på den senare, den ser inte lika dan ut ingen plombering och säkringen sitter på andra sidan på den boxen, en jag pratade med påstod att de boxarna ej gick att ändra på jag vet inte det kanske du ka berätta.

Fredrik
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Aps powershift

InläggPostat: 16:36:23, 02-09-2015
av lfc
Ja Björn jag har båda varvtalsgivarna och även växelväljaren, så det är "bara" kablaget som fattas + lite el ritningar skulle ju sitta fint :)
Det vore ju toppen om man fick tag på komplett kablage på skroten, men sådan tur har man väl inte.

För att krångla till det lite så har ju Volvo varit så snälla och gjort olika varianter av boxar som syns på bilderna :(, som jag har fått förklar rätta mig gärna.
Så gjordes det en tre växlad variant för vissa marknader, alla maskiner har 4 växlar från början men en del är begränsade till 3, men på ena boxvarianten "som har en plombering" så ska man kunna göra en bygling för att få 3 respektive 4, men den andra varianten på boxen vet jag inte hur det fungerar om det gjordes 2 varianter kanske.
Fredrik

Re: Aps powershift

InläggPostat: 20:54:56, 02-09-2015
av RuneStone