Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo eller Ljungby

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

6,5blower (trådstartaren)

#1 » 12:01:26, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. skulle vilja få lite för & nackdelar mellan olika maskiner.

Volvo L60 E,F VS Ljungby L9

Kom med komentarer :thumme:


Anpassade titeln /Holger
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad



Koskullskulle

#2 » 16:04:24, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört L9:a och tyckte det var en fin maskin. Tyst i hytten och trevlig att köra. Upplevde den som mycket starkare än sin storlek, skulle trycka några grushögar som tipptruckar som tar ca 60 ton lämpat av och det var då inga problem. Kändes nästan som om den orkar mer än vad som är nyttigt ibland!? Annars en smidig traktor med mycket motor, tror den har samma motor som L15 (iaf hade innan mercamotorn) fast med mindre hk. Hyfsat soppasnål också var den, ändå gick den inte på så lätt körning. Har man mycket uppförsbackar var man kör så är de suveräna, går som ett skott uppför både med och utan last.

Nåväl, lite kort om mina upplevelser. Har tyvärr inte provat L60 så kan inte jämföra mellan.
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

5.2 racing

#3 » 21:34:30, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har båda på skolan. Det första man tänker på är att Volvon är lugn och stabil. Ytterst fin hydralik enligt mig.
Ljungbyn är tvärtom. Stissig och nervig. Spakstyrningen är som natt och dag. Vågar knappt köra med den på Ljungbyn, medans L60:ns är helt suverän.
L9:an är inte dålig på nåt sätt, men Volvon är mer harmonisk.
Rent prestandamässigt tror jag inte att det är så stor skillnad. Inga problem att fylla skoporna på nån av maskinerna. Senast körde vi asfaltsrester och asfaltskross.
Jag tror att man blir nöjd oavsett vilken maskin man väljer. Jag har nog lite för lite timmar för att kunna ge en helt korrekt bild av skillnaderna. Får man sitta i ett halvår i nån av maskinerna så tror jag att man inte vill byta till nåt annat.

Nu har vi en L60f från -09 och L9:an är från -04. Det kan ju dock vara lite skillnad på en L9:a från -09.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

linkan416

#4 » 21:53:10, 25-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

6,5blower skrev:Hej. skulle vilja få lite för & nackdelar mellan olika maskiner.

Volvo L60 E,F VS Ljungby L9


svårt att hitta nått att gemföra på är ju två olika maskin klasser vikt mässigt motor mässigt har du ju mer åka med i ljungbyn
volvon är ju en stabilare maskin så vida att det inte gungar eller studsar men så e den ju nästan två ton tyngre än L9an gör en hel del i comfort sj föredrar jag nog JCB om jag skulle köpa nytt i dag kör en 416S i dag enda nakdelen jag hittar är att det är lite dålig lyft höjd på lastaren storleks mässigt e den ju mer lik L9an men mycket mer trycka i än L60F
ar ju en lättare maskin än l60 så den e ju lite mer orolig gungig blirju det med en lättare maskin en cat 994 gungar nog inte så mycket :slag:
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

Eriksson Niklas

#5 » 00:35:58, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en kompis som kör hjullastare,kan inte tänka sig nåt annat än ljungby,det är typ som att jämföra en moped och motorcykel,det är leksaker jämfört med ljungbyn tycker han,men då kör han mycket plogning på branta vägar upp å ner och buskröjning på sommarn med inbygd pump i traktorn istället för motorpaket,mvh niklas...
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

Henke.P

#6 » 13:25:17, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att få en Ljungby med lock up låda nu och det kan ju vara en bra grej om man åker efter vägen mycket.
Det är bra mycket som skiljer på en L9 från 04 och en ny.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

dimorep

#7 » 14:55:10, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som alm. talar FÖR en Ljungby jämf. med Volvo är bla:

Starkare motor (även om skillnaderna börja minska), snabbare hydraulik, snabbare transm, bättre styrvinkel, diffspärrar, bättre tiltvinkel (speciellt neråt). Bättre backtagningsförmåga (dubbla smörjoljepumpar i motorsumpen / en "centralplacerad" oljepickup på Deutz). Grövre leder och bult/bussningar med betydligt längre livslängd. Kapslade bromsar. Stor möjlighet till kundanpassning av maskinen utöver ord. tillvals.utr.


Det som alm. talar MOT en Ljungby jämf. med Volvo är bla:

Mindre utbud på beg. delar, delvis sämre sikt, alla redskap med s-bm fäste går ej att koppla pga infästningen av tiltstagen nere på snabbfästet. Sämre parallelföring, sämre sikt genom snabbfästet, ojämnare gång (kort hjulbas) Mindre servicenät och sämre reservdelshållning ute hos verkstäderna.
Senast redigerad av dimorep 16:00:56, 26-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Claes Folkesson

#8 » 15:37:22, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör L90E men fick prova en Ljungy L15 ca -03 demo.
Visst bra tippvinkel neråt men hopplös i topp när man skulle lasta kärror eller ösa i fickor.Det gick inte att skaka ur skopan, då "neg" den ner och slog lastaren i kanten.Man fick låta det rinna ur och åka och slå ur det sista på högen igen.mycket irriterande.
Det var med våra volvo och drivex skopor. 3 och 4,5 kubik.
Samt mkt sämre lastardämpning än Volvo, men borde varit justeringssak.
Bra driv och snabb,men skulle var 50hk mer men det kändes det inte som..
Är ju van vid Volvo så.. allt har väl för och nackdelar.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

6,5blower (trådstartaren)

#9 » 15:58:20, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med bränsleförbrukning??
sikten genom redskapsfäste vid tex körning med gafflar??
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad

dimorep

#10 » 16:08:16, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

6,5blower skrev:Hur är det med bränsleförbrukning??
sikten genom redskapsfäste vid tex körning med gafflar??

Innan Ljungby bytte till Mercedes motorer så vad samma motor i grunden i både nyare Volvo och Ljungbymaskiner. Går inte att generellt säga att den ena hade lägre förbrukning än den andra. Dock är där ett något mera avancerat motor/bränsle styrsytem på Volvo lastarna.
Senast redigerad av dimorep 17:01:45, 26-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#11 » 16:14:47, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Dock är där ett något mera avancerat motor/bränsle styrsytem på Volvo lastarna.


Jo, det är LITE mer avancerat i Volvon.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#12 » 21:32:45, 26-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland måste man som moderator säga ifrån om det ena eller det andra. Ganska så trist.
När man nån gång känner att "Det här är riktigt bra" så kan det vara läge att nämna det. :grin:
Trådar om det ena eller det andra fabrikatet kan ibland spåra ur till nästintill pajkastning. Icke så här. En mycket bra diskussion med bra objektivitet och sakliga argument. Så ska det vara! :thumme:
Fortsätt så! :bira:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jimmie pettersson

#13 » 01:18:14, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljungbyn kan du få byggd precis som du vill ha den. Det kan du inte få med en volvo. Fördelen med vårt lastaggregat är att det är underbart att köra med pallgafflar till skillnad från alla andra maskiner som ska ha sitt Z-link system vilket dom sliter ut på nollltid. På Ljungbyn har du väldigt många finesser som du kan välja till, änddämpning, paralellföring, ställbart flöde och du kan välja precis vilka spakar du vill ha i hytten, elektriska spakar, servospakar eller engreppspak. Spakstyrningen är av en ny modell nu och du kan som förare ändra den genom enkla knapptryck på den stora displayen som nu försetts dom nya maskinerna med.
jag har kört Volvo också och den tar faktiskt mer diesel än Ljungbyn och den är även slöare på väg, i backar och i hydrauliken. Sikten rakt fram är dålig på en volvo men spakstyrningen är väldigt skön.

MVH Jimmie Ljungbymaskin
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

nixs

#14 » 18:23:02, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om jag skulle skriva ur en subjektiv synvinkel så skulle det väl kunna låta likadant om Volvos fördelar och Ljungbys nackdelar. Båda märkena är bra resp dåliga på en del saker vardera!

Sluta kasta paj!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jimmie pettersson

#15 » 22:53:34, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kastar inte paj på volvo, men jag har mycket bättre erfarenhet av Ljungby. Volvon är jättefin o köra men den är trött. Många gånger är det priset som avgör vid köp av en maskin och en Ljungby är inte den billigaste maskinen på marknad vid inköp
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se