Idag hade polaren en förra generationens L9 och körde med, så jag drog ut och passade på att ta plats bakom spakarna, körde 2tim
ungefär, siktröjning och snöbärning efter lite större vägar stod på schemat...
Lite plus och minus från min sida..
+Väldigt snabb hydraulik, man behöver inte varva skiten ur den för att det ska hända nåt.
+Bra insteg
+Bra sikt bakåt
+Kvick på transport.
+Bra finish på lacken på denna maskinen, en bra lack är en fröjd att hålla efter..
Minus.
-Hytten, den gamla förvisso, men den känns verkligen uråldrad och trång.. Spakkonsolen till höger är på tok för bufflig i mitt tycke, vill inte sitta och gnida benet mot den... Ratten känns som nåt plockat från en trädgårdstraktor, framrutan känns väldigt hopklämd med utformningen den har..
-Lastdämpningen, den samspelar inte alls med lastarens geometri känns det som, trots medeltung snö
skopa i olika vinklar så fick den det klassiska ljungby-jucket efter väg.. För att inte tala om rycket när man går med lastaren mot topp och tömmer skopan.. Men det är inget nytt..
-Spakstyrningen, nu är den ju uppdaterad i nya modellen, men den där är hemskt okomfortabel...
-Mindre spakar för 3,4funkt. Vet ej om det är nåt man väljer vid köp, men denna hade mindre spakar för dessa funktionerna, föredrar lika stora spakar om man ändå ska dras med 4-spakars..
-Maskinen kändes väldigt lätt baktill rent allmänt..
Nu finns mer saker att anmärka på överlag, både på gott och på ont om maskinen, men det är en bra maskin på det stora hela, komforten är sisådär, men i arbete är den väldigt praktisk på alla sätt och vis..
Men trots sina nackdelar så komemr jag att sätta mig i 60F`en på måndag med ett leende på läpparna, jag är lite volvofrälst och således lite partisk i jämförelsen, men helt ärligt så tycker jag inte ljungbyn har nog med fördelar jämtemot volvon... Dom överlappar varandra på många sätt, men ska jag sitta 8tim om dagen (+moms) så ser jag gärna att jag jobbar i en så bra miljö som möjligt, olika personer för olika maskiner helt enkelt!..
//Anton