Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo eller Ljungby

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

dimorep

#16 » 23:27:46, 07-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ibland måste man som moderator säga ifrån om det ena eller det andra. Ganska så trist.
När man nån gång känner att "Det här är riktigt bra" så kan det vara läge att nämna det. :grin:
Trådar om det ena eller det andra fabrikatet kan ibland spåra ur till nästintill pajkastning. Icke så här. En mycket bra diskussion med bra objektivitet och sakliga argument. Så ska det vara! :thumme:
Fortsätt så! :bira:

:laes_detta:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Björn.O

#17 » 01:32:21, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är ju Volvon tröttare i backar men att slänga in en väldigt styv momentomvandlare som Ljungby har hade säkert Volvo kunnat också. Det ger ju helt klart mera driv och mindre förluster (bättre bränsleekonomi)

Frågan är ju man alltid vill ha så mycket drivkraft? I vissa lägen t.ex om jag snöröjer och vet att jag är nära en kantsten kan jag med Volvon enkelt känna mej fram tills jag stöter lätt emot kantstenen och lyfta redskapet över den.
Ljungbyn vill driva på så den nästan kapar kantstenen när det väl tar stopp. Jag har också ett redskap som jag brukar kantskära med och då vill det gå alldeles för fort även på tomgång med en Ljungby.

Caterpillar är tvärt om väldigt mjuk i convertern och trevlig till finlir men den är långsam uppför och vill ha bränsle om man börjar producera lite...

Det bästa tycker jag skulle vara en ställbar momentomvandlare som man anpassar efter körningen och även kan välja Lockup.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Jimmie pettersson

#18 » 18:14:26, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i björn. Ljungbyn har en väldigt styv converteroch skulle behöva en ännu lägre växel. Lågväxel på vaje växel kanske. För flera som kör kantläggare säger att det går för fort
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

Björn.O

#19 » 18:56:25, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmie pettersson skrev:Det har du rätt i björn. Ljungbyn har en väldigt styv converteroch skulle behöva en ännu lägre växel. Lågväxel på vaje växel kanske. För flera som kör kantläggare säger att det går för fort


Jag tror mer på att kunna minska på drivet i convertern faktiskt.
Med ännu lägre växel så skulle det väl knappt gå att stanna utan att lägga i neutral, skulle nog kännas nästan som direktdrift kan jag tänka.

Tekniken med ställbar converter finns väl redan, Cat har ju sin "impeller clutch" i dom största lastarna så det borde väl gå att göra i mindre skala och med ett annnat sätt att manövrera den.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Henke.P

#20 » 21:31:24, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I nya ljungbyn fungerar bromspedalen även som inch pedal för växellådan så man kan hålla fullgas och krypa fram.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

AntonNormark

#21 » 23:30:09, 08-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hade polaren en förra generationens L9 och körde med, så jag drog ut och passade på att ta plats bakom spakarna, körde 2tim ungefär, siktröjning och snöbärning efter lite större vägar stod på schemat...

Lite plus och minus från min sida..

+Väldigt snabb hydraulik, man behöver inte varva skiten ur den för att det ska hända nåt.

+Bra insteg

+Bra sikt bakåt

+Kvick på transport.

+Bra finish på lacken på denna maskinen, en bra lack är en fröjd att hålla efter..

Minus.

-Hytten, den gamla förvisso, men den känns verkligen uråldrad och trång.. Spakkonsolen till höger är på tok för bufflig i mitt tycke, vill inte sitta och gnida benet mot den... Ratten känns som nåt plockat från en trädgårdstraktor, framrutan känns väldigt hopklämd med utformningen den har..

-Lastdämpningen, den samspelar inte alls med lastarens geometri känns det som, trots medeltung snöskopa i olika vinklar så fick den det klassiska ljungby-jucket efter väg.. För att inte tala om rycket när man går med lastaren mot topp och tömmer skopan.. Men det är inget nytt..

-Spakstyrningen, nu är den ju uppdaterad i nya modellen, men den där är hemskt okomfortabel...

-Mindre spakar för 3,4funkt. Vet ej om det är nåt man väljer vid köp, men denna hade mindre spakar för dessa funktionerna, föredrar lika stora spakar om man ändå ska dras med 4-spakars..

-Maskinen kändes väldigt lätt baktill rent allmänt..


Nu finns mer saker att anmärka på överlag, både på gott och på ont om maskinen, men det är en bra maskin på det stora hela, komforten är sisådär, men i arbete är den väldigt praktisk på alla sätt och vis..
Men trots sina nackdelar så komemr jag att sätta mig i 60F`en på måndag med ett leende på läpparna, jag är lite volvofrälst och således lite partisk i jämförelsen, men helt ärligt så tycker jag inte ljungbyn har nog med fördelar jämtemot volvon... Dom överlappar varandra på många sätt, men ska jag sitta 8tim om dagen (+moms) så ser jag gärna att jag jobbar i en så bra miljö som möjligt, olika personer för olika maskiner helt enkelt!..

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Tim_S

#22 » 21:32:38, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:-Mindre spakar för 3,4funkt. Vet ej om det är nåt man väljer vid köp, men denna hade mindre spakar för dessa funktionerna, föredrar lika stora spakar om man ändå ska dras med 4-spakars..
//Anton


Kan inget annat än att hålla med. Jag har kört en L9 från 2008 eller 2009 och irriterade mig också på att spakarna var mindre för tredje och fjärde hydraliken. Det kändes som man måste vara väldigt väldigt bredaxlad för att köra en Ljungby. Både spakstället och spakstyrningen satt för mig alldeles för långt ifrån förarstolen. Jag skulle vilja ha de närmare förarstolen.

Annars är Ljungby en grymt stark maskin med många inställningsmöjligheter (via datorn). Pumpen för byte av motorolja är toppen! Träpanelerna i hytten kändes lite sådär dock. Finns det någon koppling mellan Svetruck och Ljungby? Fick lite Svetruckskänsla i hytten även om Svetruck ligger bättre till förarmiljömässigt.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

nixs

#23 » 21:36:27, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tim_S skrev:Pumpen för byte av motorolja är toppen!


Den där pumpen? Pumpar man ur oljan med den eller fyller man på med den pumpen? Eller gör man båda?

Jag har en oljepåfyllningspump när jag servar så jag har inte det behovet känns det som, ur rinner det ju så fint av sig själv och i som sagt med min egen pump, fördelen med den är att jag kan använda den till axlar och nav, hydraulolja i tank eller så. Och så är den med till nästa maskin! :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#24 » 21:41:09, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon koppling mellan Svetruck och Ljungby? Fick lite Svetruckskänsla i hytten även om Svetruck ligger bättre till förarmiljömässigt.

Den hette Ljunbytruck tidigare och såldes av då Ljungby hade en lite svacka!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Svintoleffe

#25 » 09:03:14, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man dra en jämn förelse, så säger jag som så ljungbyn klår volvon på alla steg.


Bränsle förbrukningen ojdå där blev det kaos redan för volvon.

Visst ljungbyn är inte den billigaste maskinen, men du ahr en service som heter till duga på dom, aldrig någon protest alls.
O framför allt dom bara tuffar o går.

Kollar man här i gävle, Så dräller det nu för tiden av ljungby.

Förut nere i hamnen så testade dom en ljunby o en volvo, dom började o skotta ifrån varsitt håll i snö hög.

O ljungbyn fick mycket bättre lastcyklar o sen till slut möttes dom skopa mot skopa, o den duellen förlorade volvon tyvär..

jag ahr kört en del volvo maskiner o för mig som är kort o me mina axlar så är dte inte en maskin jag gillar, då jag har noll sikt över aggregatet.

Samnt en stor fördel, är juatt du ahr så oerhört mycket kraft i ljungbyn så du behvöer aldrig jga på dom, som du måste göra me nån annan maskin.

Om jag inte missminner mig, så har du fullt vridmoment redan ifrån 1300 varv på ljungbyn.
O det är väldigt väldigt bra,

Så jag säger bara en sak, ljungby före volvo på allt annat.

Samnt en annan sak, volvon har oerhörda kvalitets problem det vrierar ruskigt mellan en volvo till en annan idagens läge, det är tyvär sällan man ahr om en volvo nu för tiden som inte har haft problem
Svintoleffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:35, 17-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 411-412-416
jcb 407
jcb 8045 x 3
yamnar vio 75
Wille 645-65

Conny Kolsjö

#26 » 12:28:45, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tycke och smak där :wink:
Tycker själv att man ser gafflarna bättre i en Volvo än en Ljungby om du inte ställer en i mitten förstås.
Länge sen jag körde Ljungby på heltid nu och då var det 1221 och 1631 som gällde men jag kan väll redogöra för mitt intryck.
Börjar med minus posterna:
Ej parallellfört aggregat .
Mycket dålig sikt på höger blad hörn vi plogning åt höger då brytcylinder in fästningen sitter högt.
Lyft kolvarna sitter väldigt lågt och är lätt att bli hängande på om man som jag körde på järnvägen.
1221:an når inte den bortre pallen på en järnvägs vagn om du inte står på en kaj eller lyfter upp framhjulen.(vi körde en natt med tre maskiner och den lilla CAT 920:in klarade det galant och 1631:an med ett nödrop men 1221:an fick åka på gafflarna in och hissa högt för att ta sig ut)
Länkaget skymmer vid bland annat gaffel jobb.

Och några plus då :)
Bra drag och framkomlighet med lamelldiffat
Bra drag i drivningen med styv konverter
Bra styrförmåga (45 gradet åt bägge håll) :thummar:
Bra styrka (ofta är det stabiliteten som sätter gränser och inte hydrauliken)

Ger mig inte in och diskuterar komfort då jag inte i någon utsträckning kört nyare maskiner och det här äe mina reflektioner och kan vara saker som är ändrade nu :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Tim_S

#27 » 18:15:34, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Tim_S skrev:Pumpen för byte av motorolja är toppen!


Den där pumpen? Pumpar man ur oljan med den eller fyller man på med den pumpen? Eller gör man båda?


Du kan göra båda två.

För att välja mellan en Volvo och en Ljungby tror jag att jag hade valt en Volvo pga jag tycker de har snäppet bättre förarkomfort.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Jimmie pettersson

#28 » 20:13:03, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Den pumpen används både till att pumpa i och ur motorolja och motorn har insatts-filter så man slipper söla ner sig när man byter olja och dieselfilter. På tal om spakarna till tredje o fjärdefunktionen så är det mycket tycke o smak. Använder man ofta dom funktionerna så är det klart att man vill ha lika långa spakar jämt över=) Men dom är väldigt lätt bytta till önskad längd.
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

nixs

#29 » 20:14:16, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insatsfilter tycker inte jag om personligen, de sölar om något hur man än bär sig åt! Bättre med bra placerade spin on, då går inte locken sönder heller.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jimmie pettersson

#30 » 20:32:54, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, locken kan faktiskt spricka (plast) men är aldrig något problem med att det sölar. Lossar filtret o lyfter upp det bara litegrann så det rinner av sig. Funkar iaf fint på merca-motorerna=)
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se