Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo eller Ljungby

56 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

nixs

#31 » 20:36:06, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har likadant lösning på en del av våra motorer, men det droppar alltid en del om man inte låter det stå och rinna av i flera minuter, så man tar en liten balj under istället när man lyft upp dem.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Jimmie pettersson

#32 » 20:41:47, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde insatts-filter nästan var ute. Vilka mer motorer använder det=)??
Visserligen. Men jag brukar det stå och rinna några minuter. Under tiden så gör jag alltid något annat på servicen så man slipper sitta o vänta. Blir tillräckligt med övertid ändå:P
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

nixs

#33 » 20:44:19, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på, på personbilar så blir det mer och mer vanligt. Åtkomsten avgör. Man kan placera det lätt åtkomligt i motorrummet och inte under in i mellan som var alldeles för ofta på många bilar.

Vissa äldre motorer har det hos oss.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jimmie pettersson

#34 » 20:49:35, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilar blir det vanligare på ja. Och som du säger. Dom bygger in allting så det blir omöjligt att göra något utan att söla ner eller ha sönder något av plast
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

backef

#35 » 22:20:30, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kört nån nyare Ljungby men det verkar vara en intressant maskin, har tjatat på maskinexpo ett par år om att få en demomaskin & även ringt till säljare däremellan men intresset verkar svalt.

Det jag fastnat för hos Ljungby är:

Styrvinkeln inte ofta man behöver de extra graderna men nog så skönt att ha, nackdelen är väl ett högre däckslitage om man använder det på fel sätt.

Passagerarsäte lika här inte ofta men skönt de få gångerna....

Effektreglerande hydraulik låter ju fränt men hur funkar det?
Ljungbyn känns i alla fall mycket rappare i aggregatet med tom skopa (att döma av de tre minutrarna man fick leka på maskinexpo), beroende på modell så har man ca 50% högre hydraulflöde än volvo...

Hydraulikinställningar i datorn på Ljungby gör att du kan välja t.ex. ställbart konstantflöde från 0-max på extrafunktion oavsett varvet på motorn t.ex med sopvals eller hastighetsberoende med t.ex. sandskopa.

Höjdspärr i datorn från fabrik

Huvudströmbrytare i startnyckel detta gör ju även att man alltid kan ha halvljuset på så man slipper åka runt utan lysa eller glömmer att stänga av det.

Torkarfunktion/ tuta i spakstyrning, hur många gånger har man inte saknat det på en Volvo! :mrgreen:

Ställbar intervall torkare...

Lastarmsfjädring funkar även på ettans växel oavsett hastighet, jag har lite problem med Volvon på bangårdarna när jag ska klättra över rälsen, på tvåans växel går det för fort & på ettan studsar det så för*annat :???:

Bakskärmarna är medpendlande och medger bra sikt, Volvos skärmar är ju 2000-talets skämt med sin perforering men det har vi diskuterat förut :x

Att man måste in mellan bakskärm & motvikt på en Ljungby för att tanka är väl ingen riktig hit & som jag fattat det måste man stå ganska plant för att få upp motorluckorna, (annars tar de i skärmarna), kan ju vara bra om man vill slippa dieseltjuvar annars känns det negativt...

Bra med Volvo:

Vet inte hur avancerad Ljunbys elektronik är kontra Volvo men Volvon har i alla fall larm för t.ex. kylarvätskenivå, låg nivå centralsmörjningsbehållare samt spolarvätska, den larmar ju även om de blir fel på vissa komponenter....

Andrahandsvärde

Stort stabilt serviceorgan

Relativt driftsäkra, visst hör man mycket skit om Volvo men med tanke på hur många maskiner man manglar ut per år så måste det få hända saker också....

Komforten i E/F maskinerna är faktiskt riktigt bra!

Conny Kolsjö skrev:Ej parallellfört aggregat .


Tror att man gjort om aggregatet från -06 för att få bättre parallellföring men inget jag törs ta gift på...
nixs skrev:Insatsfilter tycker inte jag om personligen, de sölar om något hur man än bär sig åt! Bättre med bra placerade spin on, då går inte locken sönder heller.


På 90e sitter motoroljefiltret med gängan uppåt ändå är hela händerna kladdiga innan man fått ut det från motorutrymmet...tips :?

Tim_S skrev: Finns det någon koppling mellan Svetruck och Ljungby? Fick lite Svetruckskänsla i hytten även om Svetruck ligger bättre till förarmiljömässigt.


Det är väl Rune Anderssons (som driver Ljungbymaskin) bror som driver Svetruck?
Henke.P skrev:I nya ljungbyn fungerar bromspedalen även som inch pedal för växellådan så man kan hålla fullgas och krypa fram.


Nja, rätta mig om jag har fel men inchfunktionen finns väl bara på maskinerna med lock-up & dessa har väl inte börjat serieproducerats än p.g.a. ZF inte klarar att leverera de grejer Ljungbymaskin vill ha men i den L15 som stod på Maskinexpo 2008 var det både lock-up & inchpedal :thummar:
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Jimmie pettersson

#36 » 22:58:31, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lockupen och inchpedal finns att få nu=) Även Diffspärr på framaxeln för att minska däckslitaget. Vet inte hur volvon funkar där men Ljungbyn har alltid haft ett högre däckslitage.
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

Henke.P

#37 » 23:12:21, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde en med inch ifredags så nog finns det :grin:
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

backef

#38 » 22:24:27, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henke: Storlek på maskin? Va det lock-up på den? Hur funkade det? Ditt övriga intryck av Ljungby?

Jimmie: Så man har alltså fått fram grejer nu :thummar: , finns detta bara till L13 & L15 eller kommer det att finnas till fler modeller?

Volvo har ju lock-up på 350:n men när kommer det på de mindre modellerna :? , tror vi att det kommer med G-serien eller får vi vänta ytterligare 5 år :???: Eller är det bara i Sverige vi har dyr diesel & som vanligt är vi en för liten marknad för jättarna :sad:
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Björn.O

#39 » 22:41:07, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmie pettersson skrev:Lockupen och inchpedal finns att få nu=) Även Diffspärr på framaxeln för att minska däckslitaget. Vet inte hur volvon funkar där men Ljungbyn har alltid haft ett högre däckslitage.


Det låter ju bra. Hur funkar Inchen då ? Är det alltså en ställbar converter som manövreras med bromspedalen ? Finns det nåt reglage så att den kan ställas i ett visst läge efter typ av körning?

Har kört Komatsu med lockup och det är ju helt otroligt suveränt. Maskinen går ju näst intill lika fort uppför som på plan mark.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

dimorep

#40 » 23:07:51, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag var i kontakt med en Ljungby säljare så sa han att lockup funktionen skulle kosta ca 50.000:- extra. Och det är ju i princip bara vid transportkörning som den "går in" och spar bränsle.
-Hur mycket är det då inte man måste köra på väg för att kunna tjäna in de pengarna??!!??
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Nordling Roger

#41 » 23:29:13, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag kör både volvo och ljungby på jobbet och så här upplever jag det.

Jag har alltid tyckt om volvo sedan jag var liten och samlar även på volvo traktorer hjullastare. Men då vi på jobbet har ett utav det trängre ställena man kan köra traktor på (inne i ett kaolin lager om någon vet vad det är). 90 graders svängar runt massor med pelare och en enorm högtippskopa. Till den körningen har vi en maffig ljungby 1631 som är i typ 12 tons klassen skulle jag gissa på. Men när den går sönder så måste vi ta in våran mindre volvo L90c. Trotts att L90:n är mindre så kan inte den svänga runt pelarna som ljungbyn kan. Och dår är ljungbyn ett as i jämförelse.

Så slutligen ska ljungby ha heder åt den geniala sväng kapaciteten som inte volvo har. Fast volvon är skönare att köra :mrgreen:
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Jimmie pettersson

#42 » 23:54:26, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 1631 väger 16 ton med en 3,1 kubiks skopa som standard=)

Backef: I gagsläget så finns lockupen bara på L13 och L15. Men den går även att fås på L11 som då får L13:s växellåda. Men då springer det iväg i ännu mer pengar. Lockupen går in på alla växlar och som det nämndes tidigare så sparar man väldigt mycket diesel på detta. Den tappar ingenting i hastighet i backar och det känns som om den skulle kunna dra vad som helst=) Men det är ju en kostnadsfråga. Man får helt enkelt vara duktig på att pruta:P
Jimmie pettersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:43:02, 07-01-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Ljungbymaskin, alla modeller eftersom jag skruvar med dom

Svintoleffe

#43 » 14:09:58, 14-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ahr nu kommit på en nackdel me ljungby o det är det att dom inte har typ en L7 skulle dom ha det skulle dom ha vunnit det segmentet.
Men nu så vinner jcb det segmentet så det stänker om det.
Svintoleffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:35, 17-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 411-412-416
jcb 407
jcb 8045 x 3
yamnar vio 75
Wille 645-65

Henke.P

#44 » 19:47:37, 14-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en L9. den går riktigt fint :D Provkörde dem bara vid service så jag kan inte säga så mycket men jag tycker att det blev ett stort lyft med nya hytten.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

Tegian

#45 » 22:21:15, 14-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med leveranstider på Ljungby maskiner? Jag antar att det är lite jämnare tryck hos en liten nischad (Geografiskt) fabrik som Ljungby än hos en stor drake som Volvo.

Finns väl situationer när det tar 12 månader och få sin Volvo men ibland finns den på "hyllan" medans Ljungby producerar och säljer mindre och kan ha en kortare tid innan "din" maskin är monterad, men så av samma skäl inte har maskinera stående för omgående leverarans ...
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se