Har inte kört nån nyare Ljungby men det verkar vara en intressant maskin, har tjatat på maskinexpo ett par år om att få en demomaskin & även ringt till säljare däremellan men intresset verkar svalt.
Det jag fastnat för hos Ljungby är:
Styrvinkeln inte ofta man behöver de extra graderna men nog så skönt att ha, nackdelen är väl ett högre däckslitage om man använder det på fel sätt.
Passagerarsäte lika här inte ofta men skönt de få gångerna....
Effektreglerande hydraulik låter ju fränt men hur funkar det?
Ljungbyn känns i alla fall mycket rappare i aggregatet med tom
skopa (att döma av de tre minutrarna man fick leka på maskinexpo), beroende på modell så har man ca 50% högre hydraulflöde än volvo...
Hydraulikinställningar i datorn på Ljungby gör att du kan välja t.ex. ställbart konstantflöde från 0-max på extrafunktion oavsett varvet på motorn t.ex med sopvals eller hastighetsberoende med t.ex. sandskopa.
Höjdspärr i datorn från fabrik
Huvudströmbrytare i startnyckel detta gör ju även att man alltid kan ha halvljuset på så man slipper åka runt utan lysa eller glömmer att stänga av det.
Torkarfunktion/ tuta i
spakstyrning, hur många gånger har man inte saknat det på en Volvo!
Ställbar intervall torkare...
Lastarmsfjädring funkar även på ettans
växel oavsett hastighet, jag har lite problem med Volvon på bangårdarna när jag ska klättra över rälsen, på tvåans växel går det för fort & på ettan studsar det så för*annat
Bakskärmarna är medpendlande och medger bra sikt, Volvos skärmar är ju 2000-talets skämt med sin perforering men det har vi diskuterat förut
Att man måste in mellan bakskärm &
motvikt på en Ljungby för att tanka är väl ingen riktig hit & som jag fattat det måste man stå ganska plant för att få upp motorluckorna, (annars tar de i skärmarna), kan ju vara bra om man vill slippa dieseltjuvar annars känns det negativt...
Bra med Volvo:
Vet inte hur avancerad Ljunbys elektronik är kontra Volvo men Volvon har i alla fall larm för t.ex. kylarvätskenivå, låg nivå centralsmörjningsbehållare samt spolarvätska, den larmar ju även om de blir fel på vissa komponenter....
Andrahandsvärde
Stort stabilt serviceorgan
Relativt driftsäkra, visst hör man mycket skit om Volvo men med tanke på hur många maskiner man manglar ut per år så måste det få hända saker också....
Komforten i E/F maskinerna är faktiskt riktigt bra!
Conny Kolsjö skrev:Ej parallellfört aggregat .
Tror att man gjort om aggregatet från -06 för att få bättre parallellföring men inget jag törs ta gift på...
nixs skrev:Insatsfilter tycker inte jag om personligen, de sölar om något hur man än bär sig åt! Bättre med bra placerade spin on, då går inte locken sönder heller.
På 90e sitter motoroljefiltret med gängan uppåt ändå är hela händerna kladdiga innan man fått ut det från motorutrymmet...tips
Tim_S skrev: Finns det någon
koppling mellan Svetruck och Ljungby? Fick lite Svetruckskänsla i hytten även om Svetruck ligger bättre till förarmiljömässigt.
Det är väl Rune Anderssons (som
driver Ljungbymaskin) bror som driver Svetruck?
Henke.P skrev:I nya ljungbyn fungerar bromspedalen även som inch
pedal för växellådan så man kan hålla fullgas och krypa fram.
Nja, rätta mig om jag har fel men inchfunktionen finns väl bara på maskinerna med lock-up & dessa har väl inte börjat serieproducerats än p.g.a. ZF inte klarar att leverera de grejer Ljungbymaskin vill ha men i den L15 som stod på Maskinexpo 2008 var det både lock-up &
inchpedal