Sida 4 av 4

Sv: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 22:58:19, 14-01-2010
av backef
Körningen jag haft de senaste 7 åren består av att flytta runt grejer på en stor industri med hjälp av pallgafflar, maskinen rullar ca 6-8/ dag, i detta fall är nog lock-up klockrent :dancing_geek:

När Ljungby släppte "nyheten" sa man upp till 25% bränslebesparing men om man räknar 5% av 10l/h * 10 000h= 50 000 med ett bränslepris på 10kr/liter, alltså break even vid 10 000 timmar och bränslet lär ju inte bli billigare :???: Lägg även till högre komfort/ lägre ljudnivå samt högre produktivitet, vid snöröjning borde det också vara suveränt då det går lite fortare & samtidigt tungt om den förmår att slå i förstås :???:

Trodde bara att den slog i på 4:ans växel men är det som Jimmie skriver så blir det bara bättre & bättre, med lite vilja går det att få ihop vilken kalkyl som helst men helt klart är det svårt att räkna hem på mindre maskiner som inte går mycket efter väg.

Tror att leveranstiden på en Ljungby var ca 6 mån före "krisen" men sjönk till 3 mån efter....borde väl vara på våg upp igen :?

Sv: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 00:24:12, 18-01-2010
av Jimmie pettersson
Du har rätt i det Backef, Leveranstiden ligger på mellan 3-4 månader nu och under hela krisen så har vi lyckats sälja hyfsat bra med maskiner iaf. Leveranstiden har nog inte varit lägre än 3 månader. På tal om bränslebesparingar så finns det en hel del att vinna om man kör en maskin med lock-up. Maskinerna idag är 5-växlade med lock-up på 2-5. Men en dator räknar hela tiden ut momentet, varvet och en massa andra saker för att sedan lägga i lock-upen. Strax innan jul så sålde vi en maskin med lock-up, byggd på en L11:as ram. Dom skulle använda maskinen till att dra lastbilsvagnar och nu efter ett första intryck så är dom väldigt nöjda och bränslebesparingen är tydligen stor. Ska upp i Sverige på torsdag och serva denna maskinen så ska bli roligt att få höra alla deras reflektioner då=)

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 09:20:57, 24-03-2018
av Lars S
En gammal tråd med intressanta och objektiva jämförelser utan pajkastning.
Hur ser jämförelserna ut idag åtta år senare med dom senare årsmodellerna av Volvo och Ljungby?
Känns som leverenstiderna på ny maskin inte har blivit kortare.

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 16:48:58, 24-03-2018
av OLA56
Hörde i veckan, av en som köpt Ljungby.
Hans levereras i Augusti.
Han sa vidare, att beställer du nu, så är leverans i Januari 2019.
Om det sista är sant vet jag inte.... Men detta var vad en Ljungbyköpare berättade.

OLA56

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 18:50:25, 24-03-2018
av qqq
Hur ser prisbilden på nya maskiner ut om man jämför jämnstora lastmaskiner såsom en cat, volvo, ljungby och komatsu med varandra ?
Utrustningsnivån påverkar förstås, men om man tänker sig basmaskiner med de options som de vanligtvis utrustas med i sverige, alltså som har säg 75% av max utrustingsnivå.

Typ en L90 eller L110.

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 19:16:53, 24-03-2018
av anders holmström
1 års leverans tid på ny Ljungby. Har precis beställt en L9 :smile: Men det blir till att köra L50 i år med....
En L9 och en L60 kostar ungefär samma. Då är L60:in nästan 2ton större men med den körningen jag har så är det ingen fördel med en tyngre maskin.
L9 känns som en perfekt ersättare till L50:in...

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 19:47:28, 24-03-2018
av 88ecr
Några ljunbyn fins här, Volvo cat och jcb ganska jämt. Cat och jcb här rätt så bra försäljare och service, cat kanse sämst/gammalmodig/lat. Kört några dagar ny jcb och den var tyst, stark, bra sikt och jcb kan med växelådor.

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 15:36:06, 02-04-2018
av Steen
Vi ska få en ny 120 till jobbet tror leveransen låg på ca 4-5 månader.
Vi har 120D, 120E, och en 120G och en Ljungby L18-12 som tyvärr är en besvikelse, fin maskin men små strul, rostar och dålig support så det blir Volvo i fortsättningen.

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 15:54:14, 02-04-2018
av toker
Vi har en Ljungby L20 på jobbet diverse strul olika varningslampor som lyser nånting nytt hela tiden och rätt usel lösning på redskapsfäste men fin komfort med hytt fjädringen känns som en Volvo vore ett bättre val den gamla L120 hade mindre fel men sämre komfort.

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 18:15:59, 02-04-2018
av osla
toker skrev:Vi har en Ljungby L20 på jobbet diverse strul olika varningslampor som lyser nånting nytt hela tiden och rätt usel lösning på redskapsfäste men fin komfort med hytt fjädringen känns som en Volvo vore ett bättre val den gamla L120 hade mindre fel men sämre komfort.


Fast alla våra Volvo f, g och h maskiner varnar lite för allt möjligt, hela tiden, speciellt f och g som är hemska på att varna för precis allt möjligt, h är mindre men dom har ju inte passerat 5 tusen timmar än. Sen sjunger ju Volvo massor från drivlinan, min 60h sjunger lika mycket som dom gamla f maskinerna vi har som gått 47 tusen timmar, pratade med en som även han körde en 60h i höstas, 2015 års modell (lika som den jag kör) och han väntade på en ny maskin, den sjöng så mycket från drivlina så dom hade fått det till arbetsmiljö problem så dom skulle få en ny lika maskin.
Även en kompis säger samma sak, på deras jobb har dom l90 och l15. Och Volvo maskinerna varnar alltid för något medan Ljungby maskinerna är tysta och i hans tycke bättre att köra

Re: Volvo eller Ljungby

InläggPostat: 20:16:18, 02-04-2018
av toker
Ja kanske nyare Volvo är lika illa men dom har i alla fall inte ett lika korkat konstruerat redskaps fäste fattar inte hur Ljungby tänkte där. Man åker helt klart bra i Ljungby med hytt fjädring gissar att det kommer på de andra rätt snart också.