Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Projekt: Motorkonvertering

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Oskar B (trådstartaren)

#1 » 19:41:14, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då projektet "Hanomag 44C Skuren?" bytt karaktär till motorbyte från Hanomags egna motor till en Volvo TD60B så skapade jag en ny tråd. För de som är intresserad finns bakgrundsinformationen här: Hanomag 44C Skuren? .

Sprängkåpan o svänghjul på hanomagen passar inte på TD60B. Har två olika svänghjul till TD60B det ena verkar funka bäst att göra om. Svarva upp centrumhålet så turbinen passar. Sen borra nya hål i plåten som sitter i turbinen så hålen på plåten som sitter på turbinen passar på det andra svänghjulet. Är det rätt väg att gå? Kommer en massa frågor löpande här :grin: . En bild på Hanomagmotorn.

Bild
Det här blir dyrt de.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



JoBy

#2 » 22:03:21, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva upp centrumhålet? Det är väl i vevaxeln?
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#3 » 22:50:36, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Svarva upp centrumhålet? Det är väl i vevaxeln?


Nej jag menade centrumhålet i svänghjulet. Men turbin hamnar nog för långt ut så jag måste nog ha en adapter. Men funderar på om verkligen turbin får plats i volvons sprängkåpa. Skulle det gå att flytta kåpa o svänghjul från Hanomagen till Volvon eller skulle man sabba motorn då? Hanomagens svänghjul är större och tyngre.

Varit ute o kollat, turbinan passar i volvons sprängkåpa, så jag slipper skifta sprängkåpa :grin:
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#4 » 00:27:35, 07-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axiellt måste turbinen sitta rätt i växellåden. Du får mäta hur djupt Hanomagens svänhjul sitter i sprängkåpan och jämföra mot Volvons.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

larsbj

#5 » 19:48:48, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en adapter att köpa som är gjord för att sätta td60/70 i Allis den har bultcirkel mot converter som är 429mm i diameter kanske kan passa mot din konverter.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
larsbj
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:18, 31-07-2010
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Dexta
Fordson Super Dexta
Fiat-Allis 645B

Oskar B (trådstartaren)

#6 » 22:13:35, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

larsbj skrev:Finns en adapter att köpa som är gjord för att sätta td60/70 i Allis den har bultcirkel mot converter som är 429mm i diameter kanske kan passa mot din konverter.


Jag är ganska säker på att coverten passar direkt faktiskt men behöver en adapter där turbinen ska passas in mot centrum av vevaxeln. Det som kan vara ett dilemma är att Volvons kåpa är betydligt tunnare i utförande. På converten är det bara åtta bultar och dom sitter parvis. Alltså två klockan tolv o två kvart över osv. Converten väger ju några kilon o det enda som den sitter fast i är just sprängkåpan. Kanske oroar sig i onödan :???:
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#7 » 02:16:40, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:Sen borra nya hål i plåten som sitter i turbinen så hålen på plåten som sitter på turbinen passar på det andra svänghjulet.


Det är säkert bättre att modifiera svänghjulet med nya bulthål än turbinen.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#8 » 20:30:01, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:
Oskar B skrev:Sen borra nya hål i plåten som sitter i turbinen så hålen på plåten som sitter på turbinen passar på det andra svänghjulet.


Det är säkert bättre att modifiera svänghjulet med nya bulthål än turbinen.


Tänkte bara borra nya hål i den tunna plåten som driver turbinen. De hål som är nu kommer till hälften utanför svänghjulet. Men om jag måste ha en distans adapter för att centrerera turbin måste jag sätta en distansring även på yttre delan av svänghjulet. Så då behöver jag inte borra i plåten.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#9 » 22:16:16, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite info om de olika svänghjulen. Kommentera gärna :grin: Kom på att jag inte mätt diametern på startkransen. Är ju trevligt om startmotorn har nåt att driva.


Bild
Bild
Bild
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#10 » 23:02:39, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då verkar ju lösningen vara given.
'Volvons ena svänghjul'
Centrum som centrerar turbinen är samma som Hanomag.
Det som behövs är en 7mm tjock spacer som bultas i volvons svänhjul med försänkta bultar och med en yttre ring med gängade hål som passar Hanomag.
Spacern kan vara tjockare utanför volvons svänghjul, dels som styrning och dels för att få längre gängor. Är du snål låter du någon svarva bort centrum från Hanomagens svänghjul så att dess ytterringen blir spacer.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#11 » 00:35:13, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Då verkar ju lösningen vara given.
'Volvons ena svänghjul'
Centrum som centrerar turbinen är samma som Hanomag.
Det som behövs är en 7mm tjock spacer som bultas i volvons svänhjul med försänkta bultar och med en yttre ring med gängade hål som passar Hanomag.
Spacern kan vara tjockare utanför volvons svänghjul, dels som styrning och dels för att få längre gängor. Är du snål låter du någon svarva bort centrum från Hanomagens svänghjul så att dess ytterringen blir spacer.


:thummar: vad tror du om startkransen? På den här sprängkåpan ska det gå att välja vilken sida startmotorn ska sitta. Kan det vara så att det är tänkt för olika svänghjulsdiametrar? Är väll bara att mäta men om nån vet på rak arm så.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#12 » 19:32:14, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycks funka bra med startkransen efter en okulär kontroll. Ska ta av svänghjulet och kolla det mot det andra. Enda anledningen till att det inte skulle funka är väll om det finns olika spränkåpor till den motorn. Men säljaren sa att det passade o han verkade mycket kunnig.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#13 » 22:29:09, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välte motorn på andra sidan i kväll för första gången och såg att det inte är en TD60B utan en TD60C. Den motorn är på 178 HP och TD60B är på 174 HP. Nån som vet nått om denna motormodell, brister mm. Är den kanske rent utav bättre en TD60B?


Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

dimorep

#14 » 07:15:53, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD 60B finns både som ent.motor (tex 265x, D861, LM4400, H7/9 och Penta) och lb.motor (tex F6xx), men kan inte se att TD 60C skulle finnas mer än i lb.utförande. Vilket betyder att B:n kan ha rätt regulatorkaraktär (beroende på var motorn suttit innan) men C:n har det inte.

Boschnumret på insp.pumpen gör det lättare att få fram exakt vilken typ det gäller och vad den var ämnad till från fabrik.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Oskar B (trådstartaren)

#15 » 13:14:29, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: ska kolla vad som står på pumpen när jag kommer hem. Enligt säljaren har den suttit i en buss.

Har provdockat konverter o sprängkåpan och det passar vilket ju är skönt :grin: .
Bild
Bild
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se