dimorep skrev:TD 60B finns både som ent.motor (tex 265x, D861, LM4400, H7/9 och Penta) och lb.motor (tex F6xx), men kan inte se att TD 60C skulle finnas mer än i lb.utförande. Vilket betyder att B:n kan ha rätt regulatorkaraktär (beroende på var motorn suttit innan) men C:n har det inte.
Boschnumret på insp.pumpen gör det lättare att få fram exakt vilken typ det gäller och vad den var ämnad till från fabrik.
En liten fundering . Är det bara insprutnings pumpen som avgör motorns karaktär . Eller finns det olika kamaxlar som påverkar karaktären. Är det jätte stor skillnad mellan en motor i en lastbil/buss och en hjullastare . Att en motor som är tänkt att gå på ett konstant varv ex elverk eller skördetröska kommer att funka märkbart annorlunda i en lastmaskin eller vägfordon. Än om bytet sker åt andra hållet. Någon som förstår vad jag menar? Göran i Björnarbo