Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Projekt: Motorkonvertering

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Göran Ekman

#16 » 13:35:02, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:TD 60B finns både som ent.motor (tex 265x, D861, LM4400, H7/9 och Penta) och lb.motor (tex F6xx), men kan inte se att TD 60C skulle finnas mer än i lb.utförande. Vilket betyder att B:n kan ha rätt regulatorkaraktär (beroende på var motorn suttit innan) men C:n har det inte.

Boschnumret på insp.pumpen gör det lättare att få fram exakt vilken typ det gäller och vad den var ämnad till från fabrik.

En liten fundering . Är det bara insprutnings pumpen som avgör motorns karaktär . Eller finns det olika kamaxlar som påverkar karaktären. Är det jätte stor skillnad mellan en motor i en lastbil/buss och en hjullastare . Att en motor som är tänkt att gå på ett konstant varv ex elverk eller skördetröska kommer att funka märkbart annorlunda i en lastmaskin eller vägfordon. Än om bytet sker åt andra hållet. Någon som förstår vad jag menar? Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Oskar B (trådstartaren)

#17 » 17:08:30, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fotat pumpen och tror det är detta som står:
344 4 4 2 1 9
PES6MW100/320RS1004
0 103 446 119

Sen funderar jag på det här med spacern den som satt på Hanomagens vevaxeln och inte på svänhjulet (se bild). Man kan säkert kapa av den och låta nån svarva ner den men tycker det borde bli billigare att låta tillverka en ny i aluminium?
Bild
Bild
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#18 » 17:15:15, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spacern? Centrum på volvon passade väl redan mot turbin med rätt mått? Det var väl yttre bultcirkeln du behövde en adapter/spacer till?


Jag tycker det står:

344 4 4 2 1 9
PES6MW100/320RS1004
0 403 446 119
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#19 » 17:28:39, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="JoBy"]Spacern? Centrum på volvon passade väl redan mot turbin med rätt mått? Det var väl yttre bultcirkeln du behövde en adapter/spacer till?

Hålet passar mot turbinens centrum men ligger för lång ifrån.
Bild
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#20 » 17:35:05, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt enligt måtten på bilderna ska det passa. Ska sätta dit svänghjulet och prova.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#21 » 19:30:28, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strulade till det med måtten på bilden sorry. Så här ska det vara :???:
Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

dimorep

#22 » 19:43:37, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är 0 403 446 119 och då är det enligt Bosch ESI en insp.pump tillhörande en TD60C anpassad för sitta i Volvo F61x mellan 02/1980 - 02/1986 med 108 - 113 kW.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MN

#23 » 21:00:50, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tror du detta hjul skulle passa? Ringen med innerkuggar är möjlig att skruva bort. Har suttit på en TD60A från en F85 4x4 med ngn konverter/automathistoria.

MN
Bild

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Oskar B (trådstartaren)

#24 » 21:26:49, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hur tror du detta hjul skulle passa? Ringen med innerkuggar är möjlig att skruva bort. Har suttit på en TD60A från en F85 4x4 med ngn konverter/automathistoria.

MN
Bild


Intressant, vad är det för ytterdiameter på den? Kola även djupmåttet mellan sprängkåpa och inre bultcirkeln samt om det är några bulthål utanför kuggkransen.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

MN

#25 » 16:15:09, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

just nu är det - förhoppningsvis - nedpackat i en pall i botten en mycket hög trave så vi på se om det hinns med denna vecka. Sprängkåpan sitter på annat ställe nu så jag kan bara ge dig mått på själva hjulet.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JoBy

#26 » 16:36:21, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser centrum på Volvons svänghjul ut när det sitter på vevaxeln. Det är väl baksidan mot motorn man ser på bilden?

Stämmer detta:

Kod: Markera allt
Djupmått relativt sprängkåpa.

                        Hanomag  volvo  differens

Ytterdiameter           440mm    415mm   -25mm
Djup centrumhål botten   74mm     74mm
Djup inre bultcirkel     54mm     84mm   -30mm   
Diameter centrumhål      45mm     45mm
Djup yttre bultcirkel    20mm     27mm   -7mm


Alla mått är ju då så att man kan lösa det med adapter/spacer mellan volvons svänghjul och turbinen.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#27 » 18:55:09, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxlen är en plan platta som som sväghjulet bultas i. Enda styrningen är styrpinne som går in i det sjätte hålet på svänhjulet där ingen bult sitter.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#28 » 21:42:40, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:just nu är det - förhoppningsvis - nedpackat i en pall i botten en mycket hög trave så vi på se om det hinns med denna vecka. Sprängkåpan sitter på annat ställe nu så jag kan bara ge dig mått på själva hjulet.

M


Du behöver inte stressa :grin: . Funkar nog bra med det jag har, men hör av mig om det blir aktuellt. Det du har tycks av det jag ser på bilden sakna bulthål i ytterkant.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#29 » 23:35:28, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att ytterdiametern på plattan på vevaxeln stämmer mot försänkningen man ser på svänghjulets baksida. Jag tycker att det måste vara någon styrning som fixerar svänghjulet radiellt. Skulle det bara vara styrpinnen och bultarna skulle ju svänghjulet kunna vridas lite i glappet i bulthålen.

Hur långt går turbinens styrning in i centrum på svänghjulet? Typ hur mycket sticker den ut från plåten som jag antar är plan?

På Hanomag är det 54mm - 20mm = 34mm mellan bultcirklarna.
Från Hanomag yttre till Volvo inre blir det 84mm - 20mm = 64mm.

Om centrum på turbin sticker ut mindre än kanske 55mm så går det att svarva en adapter med styrning som centrerar mot centrumhålet i Volvons svänghjul.
Om centrum på turbin sticker ut mer än kanske 75mm så styr den antagligen tillräckligt bra direkt i Volvons svänghjul.

Mellan 55mm och 75mm får man fundera hur man löser det bäst.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#30 » 19:45:13, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Jag antar att ytterdiametern på plattan på vevaxeln stämmer mot försänkningen man ser på svänghjulets baksida. Jag tycker att det måste vara någon styrning som fixerar svänghjulet radiellt. Skulle det bara vara styrpinnen och bultarna skulle ju svänghjulet kunna vridas lite i glappet i bulthålen.

Hur långt går turbinens styrning in i centrum på svänghjulet? Typ hur mycket sticker den ut från plåten som jag antar är plan?

På Hanomag är det 54mm - 20mm = 34mm mellan bultcirklarna.
Från Hanomag yttre till Volvo inre blir det 84mm - 20mm = 64mm.

Om centrum på turbin sticker ut mindre än kanske 55mm så går det att svarva en adapter med styrning som centrerar mot centrumhålet i Volvons svänghjul.
Om centrum på turbin sticker ut mer än kanske 75mm så styr den antagligen tillräckligt bra direkt i Volvons svänghjul.

Mellan 55mm och 75mm får man fundera hur man löser det bäst.


Har inte haft tid att kolla det du skrivit men ska kolla till veckan. Funderar på en annan lösning som säkert inte går men här kommer det: Går det att skimsa bakom plåten på turbinen så både plåten och centrum flyttas ut så det passar mot svänhjulet? Misstänker att centrumet och turbinen är i ett stycke och inte bara ihop bultade.

Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se