Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Min lite större leksak Allis Chalmers TL14D :-)

167 inlägg • Sida 10 av 12
Diskutera hjullastare och minilastare här

Oskar B (trådstartaren)

#136 » 23:00:33, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:De kostar att ligga på topp :thumme:


Visst är det så, frugan brukar undra varför det alltid är nåt på nån maskin som behöver lagas. Förklarat att det är så även med nya maskiner och de flesta slitdelar som byts ut inte bytts sen maskinerna var nya.

I morgon kväll hoppas jag hinna dra slangar o ström till värmepaketet som för övrigt ligger på köksbordet. Sen om allt går som det ska med drivknuten kan jag äntligen skotta fram slungan och fortsätta med det projektet http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Bara balkar, motorkuddar, batterihylla och nån stans att ställa batteriet kvar (tror jag).
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



magirus

#137 » 23:01:58, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! :thummar:
Vill se mer av slungan nu!! :rock_on:
magirus
 

Michael Meier

#138 » 11:36:56, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:Beställt nytt knutkors i dag vilket inte var helt lätt då det är tum mått. GKN Driveline lyckades hitta två i Tyskland....


orkar du lägga upp lite mått och grejer, kanske en bild på kardanknuten?

För Framtida Läsningar :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar B (trådstartaren)

#139 » 22:59:37, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Oskar B skrev:Beställt nytt knutkors i dag vilket inte var helt lätt då det är tum mått. GKN Driveline lyckades hitta två i Tyskland....


orkar du lägga upp lite mått och grejer, kanske en bild på kardanknuten?

För Framtida Läsningar :)


Absolut ska jag det :grin: . Bilder och mått kommer när nya korset kommer.


Precis inkommen från blåhallen. Monterat slangar fram till hytten och monterat värmepaketet. Fick borra nya hål för bultarna till värmepaketet. Ett jäklas bök att jobba med ben o röv hängande utanför dörren. Trångt så in i... I morgon ska slangarna kopplas till motorn samt el-sanering i hytten.


Bild

Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Turbodiesel

#140 » 23:05:09, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle inte värmen fungera utan extra pump?

Det måste givetvis kopplas in rätt om motorns vattenpump ska göra nytta.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Oskar B (trådstartaren)

#141 » 23:20:55, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Varför skulle inte värmen fungera utan extra pump?

Det måste givetvis kopplas in rätt om motorns vattenpump ska göra nytta.


Problemet är att där slangarna borde vara dragna sitter en motorvärmare. Har inte hittat nått vettigt ställen att koppla på slagarna utan pump. Som det blir nu kopplar jag på före och efter motorvärmaren med ett T-rör.
Tillägg: Kan ha fel händer hela tiden :grin: .

Bild
Senast redigerad av Oskar B 23:46:06, 08-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Björn.O

#142 » 00:27:42, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle föreslå att du kopplar in värmepaketet efter värmaren och utgående från paketet tillbaka till motorn. Alltså i linje, inte med T-kopplingar. Du får se till bara att ha värmekranen öppen när du använder motorvärmaren, men den brukar ju vara öppen vintertid.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Turbodiesel

#143 » 00:43:27, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är enklare med motorn framför sig..


Varmvatten kan du ta ut med pumptryck nästan var som helst på motorn, givetvis där det finns vatten..

Returen ordnas på vattenpumpens sugsida, någonstans runt nedre kylarslanganslutningen, kanske där värmarens kalla sida är ansluten.

Att ta ut både "tryck" & retur (var som helst) på blocket är ingen idè utan hjälppump


Motorvärmaren är inte så noga med var det tas ut & återförs vatten, den cirkulerar själv (inom rimliga gränser).


Har du något om motorns kylvattenflöde i VHB:n?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Oskar B (trådstartaren)

#144 » 00:45:27, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag skulle föreslå att du kopplar in värmepaketet efter värmaren och utgående från paketet tillbaka till motorn. Alltså i linje, inte med T-kopplingar. Du får se till bara att ha värmekranen öppen när du använder motorvärmaren, men den brukar ju vara öppen vintertid.


Men då blir det väll en väldigt lång väg för motorvärmaren att värma om den ska gå via kupevärmaren? Ca fem meter slang.

Anpassade citat-koden /Lars B
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Michael Meier

#145 » 07:01:06, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Jag skulle föreslå att du kopplar in värmepaketet efter värmaren och utgående från paketet tillbaka till motorn. Alltså i linje, inte med T-kopplingar....


:idee3: = kupevärmare :svettas:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Oskar B (trådstartaren)

#146 » 10:42:47, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Allt är enklare med motorn framför sig..


Varmvatten kan du ta ut med pumptryck nästan var som helst på motorn, givetvis där det finns vatten..

Returen ordnas på vattenpumpens sugsida, någonstans runt nedre kylarslanganslutningen, kanske där värmarens kalla sida är ansluten.

Att ta ut både "tryck" & retur (var som helst) på blocket är ingen idè utan hjälppump


Motorvärmaren är inte så noga med var det tas ut & återförs vatten, den cirkulerar själv (inom rimliga gränser).


Har du något om motorns kylvattenflöde i VHB:n?



Hittar ingen bild på flödet. Motorvärmaren är ansluten alldeles före

pumpen och går tillbaks till motorn vid toppen där det sitter en kran.

Den är alltså kopplad på sug och trycksida vilket ju inte har nån funktion

då motorn står still när motorvärmaren jobbar. Genom detta tror jag att

det är där som slangarna till värmepaketet har suttit. Skulle kunna lösa

det genom att köra i linje som Björn.O föreslog men då koppla slangarna

före motorvärmaren. Alltså tur o retur mellan pump o motorvärmare. Men

då borde väll risken vara att det blir sämre cirkulation från motorvärmare

men det är kanske marginellt.
Senast redigerad av Oskar B 10:57:08, 09-01-2013, redigerad totalt 3 gånger.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Björn.O

#147 » 13:55:54, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmepaketet var kopplat efter värmaren i Caten jag hade tidigare och det cirkulerade utmärkt trots långa slangar. Satt en likadan värmare i den, väldigt effektiv värmare!

Men visst går det ju att koppla in paketet på ett mer optimalt sätt men då behövs ju fler anslutningar på motorn.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Oskar B (trådstartaren)

#148 » 14:58:44, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut i dag.
Bild

Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#149 » 17:00:21, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min grundidé ser ut så här:


Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B (trådstartaren)

#150 » 22:43:53, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag kom knutkorset och det blev inte så dyrt. Tror det kostade 936 kr ink moms :hurra: . Men att montera det när det när kvicksilvret krupit ner till -18 känns inte aktuellt. Skulle en då aldrig starta maskinen när det är så kallt.
Måtten omvandlat från tum till mm är: Längd 115,888 och diameter 39,688.

Ser lite annorlunda ut en det som satt där tidigare men tycks ha samma mått.


Bild

Bild
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se