Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

MF 615 Hjullastare ( Venieri 463C )

72 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

nisse (trådstartaren)

#61 » 22:12:27, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn är lagad, men lite problem kvarstår.

1. Ena framdäcket sprack upp och nu sticker slangen ut. Går säkert att laga men däcken är allmänt dåliga och jag kan får tag i fyra nya för 4500 riksdaler. Problemet är bara att dem nya är 12,5x20 och mina är 14,5x20. Spelar det någon större roll? Den rullar ju liksom inte mer än 30km/år, och hjälper bara till på vedhögen och vid snöskottning och allt annat som måste lyftas och flyttas. Mina däck är 30cm bred. Värför kallas dem då 14,5? 14,5*2,54 är ju lite mera än 30cm.

2. Ibland när jag växlar, så släcks extraljuset :klia: Elschema finns här på downloads, men kan inte direkt hittar någon koppling mellan dem två funktioner. Växelspaken fungerar som den ska även med ljuset släckt. :screwy:

3. Lite då och då så stannar motorn som om den hade soppatorsk. Bara att starta igen, och varva lite så funkar den som tidigare efter en liten stund där den går lite skakig. Några ideer? Sitter bara handstopp på den. Ingen el som kan få stopp på motorn. Enda som jag kan tänka mig är att det blir vakuum i tanken? Tanklocket är ny, men såklart glömmer man varje gång att öppnar tanken när motorn har stannat.

4. Vid uppstart så hoppar motorn igång direkt men stannar igen. Sedan måste man gnugga ett tag och varva rätt högt för att hålla den vid liv. Allting med motorvärmare såklart. Väl igång så är det bara att stoppa och starta som man vill. hoppar igång direkt. Sommartid har jag inte problemet. Kan det bero på vatten i hydrauloljan ? Den ser dock helt ok ut. Det vart ny olja för typ 5 år sedan. Dags att byta igen kanske :vissla: ? Jag får ju knappt ihop 50t/år, men det blir väl lite kondens.

5. Hydrostaten är också trög när det är kalt ute. Dvs. kör man t.ex. framåt och växlar till neutral, så tar det en liten stund innan den bromsar. Är oljan varm så blir det ju nästan tvärstopp när man växlar till neutral.

Tips och råd mottages tacksamt :mrgreen:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



magirus

#62 » 22:24:39, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 och 4.
Kan det vara så att du har en sil i botten på bränsletanken?
Är det mycket skit i tanken så samlas det runt silen när du kör (det blir ju ett sug) och så när det är "för muycket skit stannar motorn pga bränslebrist.
Stå still en stund, skiten släpper från silen och lägger sig varpå motorn återigen startar och går.

Alternativt, skit/flaga ligger i nån banjokoppling, släpper igenom soppa ibland, blockerar tillförseln ibland, random...

skit/flaga som blockerar backventilerna i matarpumpen. Samma "random" fel... kan driva en till vansinne

Allt detta har jag råkat ut för.... enkla saker som ger konstiga/svåra fel.
magirus
 

magirus

#63 » 22:27:29, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2. Finns där gemensam jordpunkt nånstans?
Sånt kan också driva en till vansinne :lmao:
magirus
 

nisse (trådstartaren)

#64 » 22:37:47, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken städade jag med högtryckstvätt för fem år sedan. I samband med det bytte jag även alla filter och rensade sil som finns i matarpumpen. Bränselfilter byttes i somras också.
Ska kolla på elschemat igen.

12,5 och 14,5 däcken hade 30cm bredd på profilen, men mina har ytterdiameter 105 och dem som är till salu har 101. Så det blir nog köp. Kan ju inte vara så farlig när det skiljer så lite.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

magirus

#65 » 22:53:29, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en accepterbar skillnad i omkrets. :thummar:

Well, på 5 år kan det hända en hel del i en bränsletank o tillhörande slangar, rör och filter :mrgreen:
Jag byter filter varje höst, och trots att jag städade tanken för ett antal år sedan är det skit i både glaskopp och filter.
Man ska komma ihåg att när bränslet pumpas/rinner ur tanken ersätts det av luften som är runt ikring.
Är där mycket damm i luften etc så hamnar det i tanken...dammet alltså :lmao:
Kondensvatten har en förmåga att ställa til mystiska fel när utetempen hoppar mellan plus och minus, som det gjort i höst och förjulsvintern. :vissla:
magirus
 

ja-bond77

#66 » 08:14:19, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge upp, kör den till Stena...








:mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MN

#67 » 10:02:53, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:
4. Vid uppstart så hoppar motorn igång direkt men stannar igen. Sedan måste man gnugga ett tag och varva rätt högt för att hålla den vid liv. Allting med motorvärmare såklart. Väl igång så är det bara att stoppa och starta som man vill. hoppar igång direkt.


Läckage på bränslesidan? Min TD60 startade också till och dog när den drog tjuvluft i slamskålen. Prova att handpumpa innan start och se om det blir bättre.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

nisse (trådstartaren)

#68 » 22:21:27, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

bränsleproblemet kvarstår. Har plockat isär förpumpen igen häromdagen eftersom den gick jättedålig och mycket riktig så va sillen i pumpen igensat av brungrå geggamoja. Tvättatde rent det och efter lite luftning och gnuggande så hoppade den igång så fint så. Har inte startat den igen efter det, men antagligen suger den fortfarande luft. Är fortfarande lite kalt för att felsöka på riktig. Har provat att handpumpa innan start och jag hör att bränslet går tillbaka till tanken så fram till dieselpumpen bör det vara Diesel. men den startade lika dålig ändå.
Däremot undrar jag varför matarpumpen sitter innanför bränslefiltret? Dvs det är en slang från tanken till förpumpen (mekanisk membranpump) och sedan från den till filtret in och ut igen och vidare till dieselpumpen. (Eller pumpelementent, det sitter en egen pump för varje cylinder). Är det inte smartare att sätta filtret direkt efter tanken? För nu fastnar ju allt i sillen i handpumpen och den är så liten så man måste rensa den rätt ofta. Men allt tyder på att slangdragningen är original.
Återkommer när jag har vevat igång motorn nästa gång. Men sillen hade jag rensat tidigare en gång och om jag minns rätt så vart det ingen skillnad i startegenskaper. När den väl har varit igång en gång, så startar den direkt. Så det är definitivt luft någonstans.

1 person gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

jörgen.ottosson

#69 » 23:00:39, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen sitter före filtren för att den ska kunna suga bränsle från tanken (och för att den inte är så känslig för skit .....relativt sett) ......filtren sitter efter matarpumpen för att insprutningspumpen är känslig för skit, och för att insprutningspumpen inte kan suga bränsle själv (därför en matar pump före.....och därför gör inte heller ev. tryckfall över filtren så mycket, så länge som det inte är för stort.)

Silen och bränslefiltren tar hel olika former av smuts ( i storlek sett) det är nästan som att jämföra en grusharpa med en tesil.

Med bränsle filtren först hade du nog fått byta som oftare, och troligen fått ännu större startproblem pga "sug-kavitation" i filtren ......

vill man slippa rengöra silen i matarpumpen så ofta får man rengöra tanken (och slangar/rör) och hålla kol på renheten på bränslet man häller i sedan....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nisse (trådstartaren)

#70 » 20:09:50, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså ingen förbättring vid nytt försök idag. Nu måste jag bygga om lite så jag kan koppla allt till en liten tank för att se om det är ledningen till tanken som ställer till det. Jag hade tvättat tanken i början av tråden för sisådär 10 år sedan. Får nog göra en ny insats till våren.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

torbjorn_forsman

#71 » 20:21:28, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett skäl till att ha det stora bränslefiltret efter matarpumpen är att det ska kunna fånga upp skräp som lossnar ur matarpumpen (gummmiflagor från membranet, ev trådbitar från ventilfjädrar som går av mm), det kan bli dyrt om såna saker får gå vidare till insprutningspumpen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anders holmström

#72 » 21:56:44, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite :off_topic: Men ändå i ämnet :mrgreen:
Har haft en sån där maskin, liten trevlig och lättkörd :smile:
Råkade dock ut för ett problem som höll på att driva mej till vansinne.....
Var i väg på ett jobb och var på väg hem plötsligt så går motortempen upp nästan till det röda.....
Hoppar ut och fäller upp huven för att kolla vattnet. Innan jag ska öppna kylarlocket så ska jag bara hämta handskarna som ligger i Hytten. När jag hämtar dom så får jag syn på tempmätarn, den ligger helt normalt :uupps:
Fäller ner huven och börjar köra, kommer 200 meter mätaren nära det röda igen :huh:, fäller upp huven mätaren sjunker. kör hem med öppen huv utan problem.
Väl hemma börjar felsökningen, bytar termostat, rensar kyl både in och utvändigt, ingenting hjälper. Så fort huven är nere blir den varm.
Sen får jag för mig av nån anledning att dra upp handgasen i botten och gå ut och titta ner mot kylet med huven nere och då ser jag felet :grin:
Skumgummit som hade varit limmat i huven hade släppt, så fort man gasade drog luftrummet från fläkten Skumgummit mot kylet och blev en effektiv kylargardin, när man släppte gasen ramlade den tillbaka och när huven var uppfylld så blev den oxå där den skulle.
Bara att slänga den skiten sen var allt frid och fröjd :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

4 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron