Startmotorn är lagad, men lite problem kvarstår.
1. Ena framdäcket sprack upp och nu sticker slangen ut. Går säkert att laga men däcken är allmänt dåliga och jag kan får tag i fyra nya för 4500 riksdaler. Problemet är bara att dem nya är 12,5x20 och mina är 14,5x20. Spelar det någon större roll? Den rullar ju liksom inte mer än 30km/år, och hjälper bara till på vedhögen och vid snöskottning och allt annat som måste lyftas och flyttas. Mina däck är 30cm bred. Värför kallas dem då 14,5? 14,5*2,54 är ju lite mera än 30cm.
2. Ibland när jag växlar, så släcks extraljuset Elschema finns här på downloads, men kan inte direkt hittar någon koppling mellan dem två funktioner. Växelspaken fungerar som den ska även med ljuset släckt.
3. Lite då och då så stannar motorn som om den hade soppatorsk. Bara att starta igen, och varva lite så funkar den som tidigare efter en liten stund där den går lite skakig. Några ideer? Sitter bara handstopp på den. Ingen el som kan få stopp på motorn. Enda som jag kan tänka mig är att det blir vakuum i tanken? Tanklocket är ny, men såklart glömmer man varje gång att öppnar tanken när motorn har stannat.
4. Vid uppstart så hoppar motorn igång direkt men stannar igen. Sedan måste man gnugga ett tag och varva rätt högt för att hålla den vid liv. Allting med motorvärmare såklart. Väl igång så är det bara att stoppa och starta som man vill. hoppar igång direkt. Sommartid har jag inte problemet. Kan det bero på vatten i hydrauloljan ? Den ser dock helt ok ut. Det vart ny olja för typ 5 år sedan. Dags att byta igen kanske ? Jag får ju knappt ihop 50t/år, men det blir väl lite kondens.
5. Hydrostaten är också trög när det är kalt ute. Dvs. kör man t.ex. framåt och växlar till neutral, så tar det en liten stund innan den bromsar. Är oljan varm så blir det ju nästan tvärstopp när man växlar till neutral.
Tips och råd mottages tacksamt