Då fick man gjort lite fler grejer. Elproblemet/dragningen kan nu nästintill säkert ringas in till en dålig jordning
Spolen som styr körningen "Fram" får 12,8V, bak är det "bara" 11,7V. Blev dock lite sent så jag hann inte kolla vidare. Lyckades i alla fall återställer originalelen med relä som slå ifrån startmotorn om spaken står i fram eller backläge. Det som fortfarande inte funkar är växlingen mellan hög/låg. Någon som har ett hydraul/elschema på en
hjullastare från 80 eller 90 talet som skulle kunna förklara mig hur drivningen är uppbyggt egentligen? Jag har en stor kolvmotor på fördelningslådan och på den sitter det ett
ventil som slå på/av när man lägger i hög/låg. Men lastaren blir inte snabbare för det.
Timräknaren och varvtalsmätare (allt i ett instrument) är också död. Det är en elektronisk varvtalsmätare. Får den impulsen från Generatorn?
Byggde en liten grej för att hålla främre luckan till Batterilådan stängt. Den var borta. Glömde dock att fota.
Sen blev det lite lyftkrokar svetsad på skopan. Ska ju lyfta en del grejer från John Deeren med den, och då är det inte fel med lite krokar. I framtiden blir det väl bara en på snabbfästet men nu blev det tre lite strategiskt fördelat för att kunna fixa traktorgrävaren.
Ja sen så var det lite bondsmede för främre hyttinfästningen. Den bröt av på båda sidor. Svetsade tillbaka dem lite snabbt mest för att inte tappar bort dem. Det blir nog en stor fastbultatplåtjärnsbricka underifrån när hytten är på plats igen. Eller så litar jag på att mina svetsfogar håller 20 år till
före
efter
Snabb titt underifrån och: jajamensan bara snygga svetsfogar här
Kollade oljenivån i axlarna och i slutväxeln och den var ok. Oljan bedömdes som OK. Luktade som växellådeolja och såg inte
svart eller konstig ut.
Några fel finns dock kvar:
Ibland så går motorn dålig och slutar går efter några sekunder. Precis som om det hade varit slut på soppa. Sedan är det bara att starta igen och då går den hur fin som helst.
Fixade tanklocket eftersom jag tyckte den fick ingen
luft i tanken. Men det blev ingen skillnad. Dieselfiltern är bytt. Kan det vara vatten i Dieseln? Vet inte hur gammal Dieseln är i tanken. Jag tänkte tömma tanken framöver och kolla hur det ser ut inuti. Finns en inspekteringslucka för det. Lite dumt att felet uppträder när som helst, och än så länge väldigt sällan. Ibland i tomgång, ibland vid höga varv
Några förslag?
Hur får man bort svetspärlor från vigselringen
Den ska vara Titan så inget guld här inte.
Nisse som använder handskar nästan jämt...