Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

MF 615 Hjullastare ( Venieri 463C )

72 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

Conny Kolsjö

#16 » 00:16:01, 31-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: He he en kille med samma sinne för affärer som jag ser ja :mrgreen: :thummar: Oj oj oj vad man bytt ,fixat, förmedlat och fått genom åren :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



Jars

#17 » 03:23:45, 31-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Bara att gratulera :thummar:
Fråga till dem som har en hjullastare.: Halvförsäkring 1600SEK är det dyrt eller inte?

Vist är det billigt men varför då en halvförsäkring på en så här fin Maskin
när man kan helförsäkra för ett par hundra lappar till.?
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

JS345

#18 » 09:44:49, 31-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har min Fiat-Allis 345 hos Dalarnas förs.bolag, betalar endast 706:- helår men då har jag jordbruksfastighet så det kan nog dra ner priset. :driver:
JS345
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:26, 18-03-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fiat-Allis 345

nisse (trådstartaren)

#19 » 09:57:54, 31-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är fördelen med en helförsäkring på en sån pjäs? Ingår bärgning ifall den sjunker på tomten? :mrgreen: Plåtskador ler det inte blir. Det är alltså en fråga då jag saknar erfarenhet av såna maskiner.
Ska ringer runt lite idag.

Nisse som har aldrig kört hjullastare förut
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#20 » 18:57:51, 01-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat lilla elektrikern :hota: Lika bra att lägga upp en bild ifall han spökar runt på någon annans maskin :mrgreen:

Bild


Idag har vi lärt oss att sätta på och stänga av multimetern samt att hitta läge för diodtest.

....och barnmorskan tyckte att det var konstig att han målade inte än :screwy: . Man kan väl inte lära sig allt samtidig. :lmao:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Fredrik_

#21 » 21:58:16, 01-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:....och barnmorskan tyckte att det var konstig att han målade inte än :screwy: . Man kan väl inte lära sig allt samtidig. :lmao:


Han " måler" ju för fullt :mrgreen:



Fast på norska! :lmao:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nisse (trådstartaren)

#22 » 21:52:23, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick man gjort lite fler grejer. Elproblemet/dragningen kan nu nästintill säkert ringas in till en dålig jordning :idee: Spolen som styr körningen "Fram" får 12,8V, bak är det "bara" 11,7V. Blev dock lite sent så jag hann inte kolla vidare. Lyckades i alla fall återställer originalelen med relä som slå ifrån startmotorn om spaken står i fram eller backläge. Det som fortfarande inte funkar är växlingen mellan hög/låg. Någon som har ett hydraul/elschema på en hjullastare från 80 eller 90 talet som skulle kunna förklara mig hur drivningen är uppbyggt egentligen? Jag har en stor kolvmotor på fördelningslådan och på den sitter det ett ventil som slå på/av när man lägger i hög/låg. Men lastaren blir inte snabbare för det.

Timräknaren och varvtalsmätare (allt i ett instrument) är också död. Det är en elektronisk varvtalsmätare. Får den impulsen från Generatorn?

Byggde en liten grej för att hålla främre luckan till Batterilådan stängt. Den var borta. Glömde dock att fota.

Sen blev det lite lyftkrokar svetsad på skopan. Ska ju lyfta en del grejer från John Deeren med den, och då är det inte fel med lite krokar. I framtiden blir det väl bara en på snabbfästet men nu blev det tre lite strategiskt fördelat för att kunna fixa traktorgrävaren.

Ja sen så var det lite bondsmede för främre hyttinfästningen. Den bröt av på båda sidor. Svetsade tillbaka dem lite snabbt mest för att inte tappar bort dem. Det blir nog en stor fastbultatplåtjärnsbricka underifrån när hytten är på plats igen. Eller så litar jag på att mina svetsfogar håller 20 år till :lmao:

före
Bild

efter
Bild

Snabb titt underifrån och: jajamensan bara snygga svetsfogar här :lmao:
Bild

Kollade oljenivån i axlarna och i slutväxeln och den var ok. Oljan bedömdes som OK. Luktade som växellådeolja och såg inte svart eller konstig ut. :mrgreen:

Några fel finns dock kvar:

Ibland så går motorn dålig och slutar går efter några sekunder. Precis som om det hade varit slut på soppa. Sedan är det bara att starta igen och då går den hur fin som helst.
Fixade tanklocket eftersom jag tyckte den fick ingen luft i tanken. Men det blev ingen skillnad. Dieselfiltern är bytt. Kan det vara vatten i Dieseln? Vet inte hur gammal Dieseln är i tanken. Jag tänkte tömma tanken framöver och kolla hur det ser ut inuti. Finns en inspekteringslucka för det. Lite dumt att felet uppträder när som helst, och än så länge väldigt sällan. Ibland i tomgång, ibland vid höga varv
Några förslag?

:off_topic: Hur får man bort svetspärlor från vigselringen :svettas: Den ska vara Titan så inget guld här inte.

Nisse som använder handskar nästan jämt...
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#23 » 08:40:49, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:... Det är en elektronisk varvtalsmätare. Får den impulsen från Generatorn? ...

Med stor säkerhet så får den det.
Du kan ju kanske kolla om det går en kabel från mätaren till generator, den anslutningen heter ofta "W".
Går det inte att följa kablarna hela vägen så kan du ju alltid resistansmäta mellan generatorns "W" och insignalen till mätaren och se som det är nån kabel däremellan (och om kabeln fungerar).


Edit:
Svetspärlor på vigselringen? F*n vad stryk du kommer att få av frun! :lmao:
Jag tror att enda sättet är att ta bort dom mekaniskt men det kommer att bli märken kvar efter dom.

Edit 2:
Du ska få en anledning att ta av ringen i fortsättningen:
Vad händer om du kortsluter från +12 V till jord via ringen? Du får en "permanent" vigselring inbränd runt fingret. Kanske inte så bra?
Senast redigerad av Robban_C 08:43:44, 04-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#24 » 09:03:31, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Hur får man bort svetspärlor från vigselringen

-Släng den! Då får du aut. både mera tid och pengar över till dina maskinprojekt... :mrgreen:

Ang din maskin och att de "själv stannar". Är där elektrisk stoppmagnet på den? I så fall kolla så att magneten får stöm hela tiden som den ska.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nisse (trådstartaren)

#25 » 09:44:48, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, nej, hon är ju ganska trevlig för det mesta :mrgreen:

Ingen magnetstop på den.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#26 » 19:54:55, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nya kabel genom midjan till fram/bak och hög/låg ventilen. Men inte blev det någon skillnad :sad: Så nu gäller det väl att gräva lite djupare i maskinen?

Magnetventilen som sitter uppe på motorn och bör styra hög/låg. Enligt databladet så ska det vara 15 bar på utgång G (Som är den som sitter strax under Hirschmann kontaktdonet) På undersidan (se nästa bild) är Mätpunkt M1. Där borde jag kunna mäta om ventilen funkar över huvudtaget. Antinge så är P=Tanktryck eller så är P= samma Tryck som på G. Återstår att veta vad som är maxtryck för G? Jag antar att det är här man skruva upp hastigheten på dessa maskiner? (med tråsig motor som resultat :laes_detta: )
Bild

M1 Anslutning på undersidan. Lite blött är det. Kanske dags att byta O-ringar? Vad kan den där ställskruven vara till?
Bild


Fram bak ventiler med nya kabel och hirschmann kontakter i bakgrunden. Fram/bak funkar bra.
Bild

Tysk skit :lmao: . Databladet är bifogad (numera är det Bosch/Rexroth) Sida 19 finns EZ1 motorn. När jag väljer bakväxeln då är det altid ström på Ventilen. Jag antar för att förhindra fortkörningsböter när man kör baklänges? Brukar det vara så på hjullastare?
Bild


Sauer Danfoss Pump till Lastaren. Skulle gissa på 50-70ccm Kugghjulspump
Bild

Rostskydd på undersidan av fördelningslådan :mrgreen: Får väl kolla oljenivån lite då och då.
Bild

Dålig bild på Veglia Tankggivare som är ur funktion. Ingen motstånd överhuvudtage och en kopparbit som fattas. Får väl laga den om inte någon har en likadan ligandes?

Bild

Artikelnummer?

Bild

Bränsleproblem:
Jag antar att det kan inte vara att den sugar luft eftersom motorn starta direkt även om den har stått flera veckor? Jag tror det händer mest när man behöver lite mer bränsle att det blir slut på soppan. Testkörde lite för hög/låg idag och då hände det några gånger att han spottade lite. Får han vila lite i tomgång funkar det bra igen. Vad händer om matarpumpen säger ifrån/är halvdålig? Kan det blir såna fel?
Tanken är halvfull så det är inte så kul att tömma den just nu.

Nisse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nisse 20:27:21, 04-04-2010, redigerad totalt 3 gånger.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Conny Kolsjö

#27 » 20:39:12, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wink: Här är ett lätt stora bm som du kan svetsa dit på din maskin :wink:

http://www.blocket.se/stockholm/Trima_t ... ?ca=12&w=3
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

nisse (trådstartaren)

#28 » 20:48:33, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, tack! Just nur är det lite för många maskiner samtidig så hobbykontot är tyvärr rätt tomt. Men det där ser inte allt för avancerad ut för ett hemmabygge.

Dokumentation för framtiden:

Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Conny Kolsjö

#29 » 22:51:16, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

nisse (trådstartaren)

#30 » 22:54:44, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Hydraulcylindrar och sånt har jag. Då är det inte mycket kvar. Ska höra vad lokala plåtfirman ska har för samma stålbitar. men mest troligen är dem dyrare.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se