Sida 1 av 7

Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 11:47:06, 05-04-2010
av löviksbon
Tänkte skriva och visa lite bilder på mitt projekt.
Det hela började med att jag köpte en gammal N86 - 52T, 1966 från ett gammalt skeppsvarv vid Utansjöfabriken. Den nya ägaren rensade bort allt skrot från tomten, däribland lastbilen. Jag köpte den utan att egentligen veta vad jag skulle ha den till. Bra motor, men ram som en chiquita banan.
Men en dag hittade jag en Case W20 på Blocket converterad till TD70 motor som var havererad. Och då visste jag varför jag köpt lastbilen.
Och som för att blåsa bort alla tvivel på att det var menat, dök det upp en annons dagen efter med önskat returlass från Dalarna. Bara mil från Casen.

Bild
Hemma i Ådalen

Nu har projektet mognat över vintern och jag har till slut börjat sätta lite fart.
Jag har börjat med att plocka ur TD70:n och ta med den och convertern (Allison Transmission Model No: TT2221-1) till ett garage för lite öm omvårdnad och färg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tilläggas bör att jag är passionerad, men bara amatör. Så jag hoppas att jag ror detta projekt i hamn. För annars har jag lagt ut ett misslyckande på internet där alla kan se mitt svidande nederlag och gotta sig i min skam.

På återseende kamrater.

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 12:32:10, 05-04-2010
av arnfinn
Inte ska du vel behöva skämmas. Så länge vi får följa med i prosjäktet är vi mycket nöjda :thummar:

Gillar skarpt när det dyker upp som hand i handsken med prosjekter och transport. :bira:

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 14:18:55, 05-04-2010
av Lars B
:thummar: Kanon! Detta blir spännande!
Ska du skrota n 86:an så kanske man kan få köpa lite delar?

Bästa garantin mot misslyckandet av projektet är ju att du lagt ut det här på Maskinisten! Dels så känner man ju viss press på resultat när "andra tittar på" och stöter man på problem så har du hundratals experter tillhands!

Ska själv byta motor i min gamla Hough H30B så det skruvas för fullt i Ådalen!

Lycka till! /Lars

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 15:18:37, 05-04-2010
av johan.eriksson
Vad är det för hytt på N-86an? Inte Volvo/Nyström iaf. Floby?

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 15:20:27, 05-04-2010
av Lars B
Ser ut som en typisk Be-Ge men säker är ja inte! :grin:

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 15:40:07, 05-04-2010
av johan.eriksson
Har inte för mig att Be-Ge hade den sidolisten, har även konsulterat min gamle far som arbetat som Scaniareparatör, och han var ganska säker på att det inte var Be-Ge.
Det intressanta är att vid denna tiden så ägde Volvo Ume-verken/Nyströmhytten och det var inte så vanligt med andra hytter då, åtminstone inte i dessa trakterna.

InläggPostat: 17:11:55, 05-04-2010
av löviksbon
Hade tänkt att sälja iväg de delar som blir över. Som det mesta tillexempel.

Nån som har en verkstadshandbok till TD70:n förövrigt?

Re: Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 17:16:57, 05-04-2010
av Lars B
johan.eriksson skrev:Har inte för mig att Be-Ge hade den sidolisten, har även konsulterat min gamle far som arbetat som Scaniareparatör, och han var ganska säker på att det inte var Be-Ge.
Det intressanta är att vid denna tiden så ägde Volvo Ume-verken/Nyströmhytten och det var inte så vanligt med andra hytter då, åtminstone inte i dessa trakterna.


Om du jämför med det som var min Scania 56:a (Nu Arcticforever) så tycker jag likheterna är rätt stora...

Bild

Lister och dörrform ex...

Lövviksbon: Jag p-m:ar dig framöver. Åker nästan förbi där du bor hela kommande veckan...

InläggPostat: 17:22:36, 05-04-2010
av löviksbon
Jag har för mig att det var en Ge-Be hytt. Kan inte garantera innan jag kollat.

Re: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 18:18:36, 06-04-2010
av löviksbon
Har ringt och jagat en bromsklocka idag. Fantastiskt svårt att få tag på bara en när jag egentligen behöver två.
Som jag förstår så är dessa attraktiva på begagnat marknaden.
(Det är klockan där luft övergår till bromsolja så alla är med.)
Båda mina är bortplockade så det slutade med att jag beställt en ny.

Bild
Hmm... Nånting fattas här.

Den är egentligen till Ljungby lastare men den ska nog gå att få dit.
Det blir enbart broms på framaxeln i början, nog dyrt ändå.

Beställde även en packning till transmissionspumpen på convertern.
400 KR för en liten papp packning. Anfäkta anamma! Packboxen på pumpen skulle dom ha 1100 KR Ahhh. Prövar med standard box och hoppas att den håller tätt och stannar kvar.

Bild
Kraftuttaget i toppen på convertern där transmissionspumpen ska sitta.

Bild
Här i mellan ska en väldigt dyr pappbit sitta. Har funderat på hur bra kugghjuls pumpen klarar att suga upp olja från sumpen när den nu kommer vara tom vid montering?

Bild
Betydligt billigare än orginal packbox. *1100 mummel mummel*

Bild
Hydralpumpen som kronan på verket. Splinsen på axeltappen är lite stukade. Finns det någe bra medel att stryka på innan montering för att stumma till det hela tro?

InläggPostat: 19:05:12, 06-04-2010
av Holger
Lycka till säger jag bara! Det här blir mycket spännande att följa! :buga:

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 15:25:18, 07-04-2010
av jon anders olsson
Sånt här älskar jag :eat: MER MER...

Re: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 19:46:26, 08-04-2010
av löviksbon
Jag och bror kopplade lös motorns sista livlinor i går. Måste säga att det gått förvånandsvärt bra att få lös allting. Nånting brukar ju alltid sitta som bara fan.
Bild
Inga fastrostade bultar skulle stoppa dom här grabbarna ändå.

Sen tog jag och lånade min goda grannes valmet 705 för lyfttjänst. Var dock tvungen att skotta undan en tok massa snö först.
Bild

Bild
Ett försigtigt lyft utan några särskilda problem. Vi hade lyckats koppla lös alla slangar, tåtar, bultar, vajrar och gud vet vad annat som brukar jävlas.

Bild
Free and clear at last. Men vi fick hoppa över att lasta på släpvagnen tills jag får låna en annan trevlig grannes BM641. 705:an var för lätt i gumpen och stod på näsan en gång. Man vill inte vållda speciellt mycket med lånade grejer.

Sv: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 19:54:41, 08-04-2010
av Lars B
Ja å i eftermiddags fick Fredrick ge sig ut i regnet och guida mig runt till traktor och lastbil för ytterligare en mini Maskinistträff!
Att det är så trevliga prickar här på M :grin:
Så nu vet vi att hytten är en Be-Ge och helt identisk med Scaniavarianten eller? Någon som vet om det finns skillnader på dem? Allt jag kunde se tydde på att det förutom att det var bakrutor som ej var av panoramamodell så stämmer hytten helt med ex Jöns som var med för något inlägg sedan?

Nå, det får bli återbesök sedan men jag vände hemåt med början på en Volvo Titan... Dvs ena framlyktan! Bara resten kvar! :mrgreen:

:driver: Tack för visningen Fredrick och lycka till med motorbytet!!

Re: Case W20 + Volvo N86 = Sant?

InläggPostat: 20:23:58, 08-04-2010
av löviksbon
Är det någon som föresten vet ifallman bara kan plocka bort servopumpen på motorn och blinda hålet. Har ju som ingen användning av den till traktorn. Tänkte sälja iväg den med hela styrväxeln.
Bild