Dags att komma med lite nyheter om projektet. Jag har inte skrivit på några dagar för det har varit full fart till sent på kvällarna.
Jag transporterade motor och
converter till vårat lokala bussgarage där familjen som äger det är så j*vla trevliga och schyssta så jag vet inte vad jag och bror skulle gjort utan dom. All tack och heder åt dom.
Här är en bild på den gamla TD70E:n som satt i traktorn. Vevstaken verkar gått av och visspat runt några varv. Ska tro att det levde om ganska bra
In med motorn i garaget och börja med en rejäl motortvätt. Vilket börjar med manuell skrapning för fy fan vilket lager med skit det var.
Sen blev det ett antal omgångar avfettning, borstning, stålborstning och högtryckstvätt.
Den trogna följeslagaren Sigge tar en time out. Ni kan tro att tjejen var nöjd när husse kom hem med en
svart istället för vit hund
Tillslut blev motorn ren. Dags att börja demontera lådan,
svänghjul och kåpan
Kåpan från gamla motorn monterad. Det var i stort sätt samma
kåpa men den gammla var modifierad med hål för att bulta fast flexskivan i svänghjulet.
Generatorn fick också en översyn och rengöring då isoleringen på kablarna försvunnit, fettet i lagrerna var torrt och stelt och den var skitig som jag vet inte vad.
Motor och converter tillsammans som ett nykärt par i älsskog. Notera det nysvettsade motorfästet för att få det hela i våg.
Här ska jag nu försöka bulta fastflexdisken mot svänghjulet med tio stycken bultar. Började med att fästa
najtråd i bulten som säkerhet och skruvade fast med med fingrarna. Nu upptäcker jag att det är för trångt att få på microlock nyckeln. Får istället ta ett tag, vända nyckeln ett halvt varv och ett till tag. Repetera.
Ny taktik. Ståltråd som säkerhet och trä microlock nyckeln förbi bultskallen. Nu gick den dit.
Fortfarande små slag men betydligt bättre.
Nu skämms motorn bort
Internationals Motorfärg Penta
grön. Tyvärr räckte inte en burk riktigt till då mycket färg försvann i luften innan vi upptäckte att kompressorn stod på 10 Bar. Och international har slutat tillverka sin motorfärg.
Så andra lagret fick bli BM grön som blandades till av butiken.
Visst blev hon fin!