Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

L60F Slö och trött... Effektbox...

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

David Lundberg (trådstartaren)

#1 » 21:55:03, 04-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi ledsnat på att han en slö och trött L60F... För så är det, den känns seeeg trots sina 158 HK. Slöare än L70C`n vi hade förut som hade 130HK.
Inte alls vad vi förväntat oss :sad:
Den sackar i uppförsbackar och brummar mest bara om man ska skjuta ut ett gruslass..

Sen känns den svag på hydrauliken också.. främst på tilten
(nu har den visserligen skevfäste som tar bort 20% brytkraft) Men om man vill trimma chock-ventilerna lite lagom för att få rätt värden med t.ex. kranarm, så går inte det pga. att nu sitter det fasta chockventiler som ej går att justera.. på t.ex. L70c sitter det justerbara..
De var bättre förr :|

Men efter kontakt med hydraulexperter skall
i morgon dock Den fasta original chockventilen på 280 bar bytas till en på 350 bar och hydraultrycket höjas 8-10 bar
Då blir det åka av sen :driver:
(flertalet L60 i BD län har redan fått denna behandling)
Har dessutom snackat med besiktningsman på smp. han kommer att godta detta vid besiktning av våran (10meters) kranarm :thumme:

Nu är det också inhandlat en st Promotech effektbox som inom kort skall monteras :)
Dom utlovar en 20%ig hästkrafts ökning från 158 till 190HK. :bira:
Och en vridmomentsökning med 19% från 680Nm. till 810Nm.
Dessutom utlovar dom en bränslebesparing på minst 5%, hur nu det går ihop får vi väl se..

Dessa motorer är original tydligen överladdade med nog så mycket luft i förbränningen för att få fina avgasvärden, så det handlar mest om att förlänga öppningstiden för spridaren och därmed ge mer bränsle.

Nu kan det väl å en sidan kännas lite kymigt att hålla på med motortrimning, men samma motor sitter ju i L70F och L90F fast med en annan kalibrering av styrenheten å minst lika mycket effektuttag, så L60in är ju i princip ordentligt nedtrimmad från början..
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302



dimorep

#2 » 18:21:32, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du upplever maskin så trött så är där något fel på den och då hjälper det inte att montera en box..! :/
Man ska aldrig välja en lösning som ska kompensera för ett fel, alltid bättre att åtgärda felet. En box kommer i detta fallet bara att ÖKA dieselförbrukningen och inget annat.

Motorn i L60F:en är inte "nertrimmad" utan byggd för det specifika effektutaget. Kan skilja mycket (rent komponentmässigt) mellan motorer i samma motorserie, speciellt om det skiljer på effekten.
Att förlänga insp.tiden tror inte jag är rätt väg att gå för att öka effekten.
Senast redigerad av dimorep 19:56:43, 05-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

David Lundberg (trådstartaren)

#3 » 21:13:04, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte är det nått fel på den, den är bara inte så pigg som vi tycker den skulle va! Jag personligen kör ju mest en JCB 416s å bakom den är L60in hopplöst efter.. det känns som ett tuggummi då man hoppar över till 60in sen..

Jag kan nästan slå mig i backen på att det bara är programvaran som skiljer sig mellan L60F, L70F L90F varför skulle dom ändra en massa mekaniska grejer nu för tiden , när dom inte behöver och bara kan fixa det med datorn... många andra motortillverkare gör ju så nu i elektronikens tidevarv
(Sen är det inte enbart insprutningstiden den ändrar)

Vad gäller bränsleförbrukningen så återstår det att se vad som blir av den, låter ju lite baklänges med mer effekt å mindre förbrukning... :???:

Men får vi en piggare traktor med åtminstone bibehållen förbrukning så är vi mycket nöjda :smile:
Förövrigt har man 30 dar på sig att skicka tillbaka "låddan" om man inte är nöjd..

Jag återkommer med uppgifter om förbrukningen såsmånigom
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

dimorep

#4 » 22:54:20, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det är jag som tolkade ditt första inlägg fel... :sad:
Som jag förstod det så var du missnöjd med effekten i er lastare, men det var kanske rent generellt du menade att de lastarna är för svaga?!?

David Lundberg skrev:Jag kan nästan slå mig i backen på att det bara är programvaran som skiljer sig mellan L60F, L70F L90F varför skulle dom ändra en massa mekaniska grejer nu för tiden , när dom inte behöver och bara kan fixa det med datorn... många andra motortillverkare gör ju så nu i elektronikens tidevarv
(Sen är det inte enbart insprutningstiden den ändrar)

Vad gäller bränsleförbrukningen så återstår det att se vad som blir av den, låter ju lite baklänges med mer effekt å mindre förbrukning... :???:

Har ganska bra koll på de motorerna och är som sagt rätt säker på att där skiljer på mekaniska komponenter mellan de som sitter i L60F och L90F lastarna. Riktigt så enkelt att det bara är en "programeringssak" är det troligtvis inte!

Ang. sänkt bränsleförbrukning efter montering av effektbox. -Kan bli så (på en motor som är helt ok)! :uupps:
Detta då inmatat bränsle inte kan användas optimalt ur effekthänseende på "miljömotorer". Låga avgasutsläppsvärde är på bekostnad av ökad bränslekonsumtion och ändras detta (av yttre box) så ökar motorns effekt med samma inmatade bränslemängd! Tass samma effekt ut som tidigare så blir resultatet i stället minskad förbrukning!
-Dock med avgasvärden som inte längre uppfyller de krav som finns för den gällande miljöklassningen!

En box kan höja effekten eller sänka förbrukningen (men inte trolla...) dock kan kombinationen av vad boxen kan åstakomma blir riktigt bra ibland! :mrgreen:
..................................................

Tillägg (då mitt sista inlägg här försvann i samband med "forumkraschen"):

Ökad bränslemängd med samma komponenter kan kräva ökat bränsletryck och detta är absolut inte att rekommendera (vissa påstår att bränslerören inte ens håller för org. trycket på de motorerna...)!
Tryckökningen sker genom att "boxen" manipulerar (sänker) signalen från railtrycksgivaren och därmed lurar styrenheten till att höja bränsletrycket. Resultatet av för högt railtryck (förutom ökad belastning på alla komponenterna i högtryckssytemet) är att säkerhetsventilen i railen utlöser. När detta har hänt ett visst antal gånger så går motorn ej att starta förräns denna är bytt (inkl tryckgivaren) och felkoden det skapar raderad från styrenheten.

Att de som gör effektboxarna skulle vara bättre konstruktörer av motorstyrsystem betvivlar jag starkt! Men visst går det att hitta mera effekt / minska förbrukningen om man "tullar lite på marginalerna" och bortser från avgasvärdena.

Lycka till med effekthöjningen, som jag skrev innan så kan det bli riktigt bra! :thumme:
Och själva "stommen" i motorn tål större effektuttag än vad det är när den ligger i L70F:en, om det bara görs på rätt vis.
Senast redigerad av dimorep 11:23:13, 13-05-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

David Lundberg (trådstartaren)

#5 » 16:35:18, 07-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tänker att alla L60 F är slöa... Men jag har mest kört våran , så jag refererar ju mest till den.

Nu återstår bara att se hur det artar sid med boxen :-o

Traktorn besiktades i går med sin 10 meter långa Joki Hyd. kranarm efter chockventilbytet, det blev perfekt, Nu får den Lyfta 500 kg på fullt utligg (egentligen lyfter den nätt å jämt 750kg :) men det ska va säkerhetsmarginaler..
(det gjorde våran L70c förut också med samma arm, fast utan skev-fäste)
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

David Lundberg (trådstartaren)

#6 » 22:50:15, 13-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som mitt senaste inlägg försvunnit.. :(

Hur som haver var jag ut och provkörde L60F med effektbox härom dagen!

Det kändes genast skillnad på motorn, jag upplevde den rappare när man gasar på :) Största skillnaden kändes när jag satt skopan i en grushög och lastade, den orkade hålla betydligt högre varv än tidigare- blev därför snabbare både i hydraulik och framdrivning :buga:

Sen körde jag uppför en lång och seeeg uppförsbacke där den tidigare orkat
20km/h nu gick det i alla fall 29km/h :driver:

Nu får vi bara hoppas att grejerna håller :bira:
David Lundberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:43, 16-12-2007
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jobb,
JCB 416s
Hem,
JD 6420,
JD 2130,
Zettelmeyer 302

Jonas A

#7 » 11:37:20, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått? Höll grejerna?
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se