Nu har vi ledsnat på att han en slö och trött L60F... För så är det, den känns seeeg trots sina 158 HK. Slöare än L70C`n vi hade förut som hade 130HK.
Inte alls vad vi förväntat oss
Den sackar i uppförsbackar och brummar mest bara om man ska skjuta ut ett gruslass..
Sen känns den svag på hydrauliken också.. främst på tilten
(nu har den visserligen skevfäste som tar bort 20% brytkraft) Men om man vill trimma chock-ventilerna lite lagom för att få rätt värden med t.ex. kranarm, så går inte det pga. att nu sitter det fasta chockventiler som ej går att justera.. på t.ex. L70c sitter det justerbara..
De var bättre förr
Men efter kontakt med hydraulexperter skall
i morgon dock Den fasta original chockventilen på 280 bar bytas till en på 350 bar och hydraultrycket höjas 8-10 bar
Då blir det åka av sen
(flertalet L60 i BD län har redan fått denna behandling)
Har dessutom snackat med besiktningsman på smp. han kommer att godta detta vid besiktning av våran (10meters) kranarm
Nu är det också inhandlat en st Promotech effektbox som inom kort skall monteras
Dom utlovar en 20%ig hästkrafts ökning från 158 till 190HK.
Och en vridmomentsökning med 19% från 680Nm. till 810Nm.
Dessutom utlovar dom en bränslebesparing på minst 5%, hur nu det går ihop får vi väl se..
Dessa motorer är original tydligen överladdade med nog så mycket luft i förbränningen för att få fina avgasvärden, så det handlar mest om att förlänga öppningstiden för spridaren och därmed ge mer bränsle.
Nu kan det väl å en sidan kännas lite kymigt att hålla på med motortrimning, men samma motor sitter ju i L70F och L90F fast med en annan kalibrering av styrenheten å minst lika mycket effektuttag, så L60in är ju i princip ordentligt nedtrimmad från början..