Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Slirande backväxlar VBM4300, HT100

60 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjullastare och minilastare här

Henrik kullander

#46 » 16:17:58, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Hur har maskinen fungerat nu efter renovering av lådan och motorbytet ?

Jag nyligen köpt mig en 4300a och av en händelse så råkar jag ha en TD60k utan intercooler som jag tänkte slänga i maskin och tänkte höra om du har lite fler bilder på hur du löst det hela och om du har några tips och saker att tänka på :smile:

Riktigt kul och intressant att följa dina trådar :thummar: :thummar:

Mvh
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor



MN (trådstartaren)

#47 » 18:03:56, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskineriet har fungerat fint men nu står aset på pallbockar igen då framaxelnaven läckte olja... När jag tänker efter är axlarna det ända vi inte reparerat (om man inte räknar med bromsar och bakaxelbussningarna).

Bild
Bild

Tror nog det är rätt klart beskrivet att den som påstår att man bara slänger i en 50/60 motor sannolikt aldrig gjort det själv. Hur löser du tryckluftsfrågan? Du kommer behöva svänghjul och sprängkåpa från typ 4400. passa dig för kåpor från gamla baklastare och SM som inte har p-boxtätning på veven. Motorrambalkar om du vill ha den tattarlösningen. Traktortråget får jackas. AC och dämparskivor i kylarsvepet får du skicka i skrotlådan. En B-motor har en annan vattenpump så vet inte hur CC stämmer mot veven, lika på en K? Orkar inte mäta på den jag har stående.

Ryker lätt ett par tusen i silikonslang om det skall vara ngn finess på bygget.

Slutsats: Funkar surfyran - sköt om den och var glad :-)

6 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#48 » 21:47:23, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man bara bygga en "brukis" så går det att montera en 50 eller tidig 60 motor rätt enkelt med vanligt bonnmekande. Det går att använda svänghjul och svänghjulskåpa från TD 42 motorn men det blir trångt för startmotorn, men det går om man slipar ur lite både på startmotor och block. Montera en sen D60 är mer mixtrande när höjden på fläkten inte vill stämma med kylaren. Ett tips är att använda kylaren från lastbilen och montera den på motorns rambalkar. Ingen elegant lösning men det funkar...
Vi har monterat en TD61 i en 4300 och skippat rambalkarna och gett den en modernare motorupphängning typ L70. Då använde vi svänghjul och svänghjulskåpa från 4400 och fick på så vis ordentlig plats för startmotorn och slapp modifiera oljetråget i bakkant mot svänghjulskåpan. Men de flesta bara "jackar ur" tråget för att få det att passa mot TD 42 kåpan.
Men det är som MN säger, vill man ha "puts" på montaget så går det åt tid och tillkommer en del delar!
Motormontaget i vår 4300 har 92 bokförda arbetstimmar innan det blev dags för uppstart, men efter det har den bara gått utan att något har modifierat eller ändrats! Så lägger man ned lite jobb och funderar lite på lösningarna går det att få en mycket trevlig maskin med en monterad 6:a. Men det krävs lite verkstadsresurser och lite erfarenhet av lite tyngre maskiner om det ska funka utan en massa modifieringar sedan motorn kommit på plats för att allt ska lira! För egentligen "passar" inget utan det får tas fram dellösningar hela tiden under motorkonverteringen. Det är sådana saker som oljekylaren till transmissionen och all dragning av grövre och vekare slangar och rör i kylsystemet, där går det att använda "flexslangar", men vill man ha ett både snyggt och driftsäkert montage så är det mycket pyssel med sådant. Men för att få en körbar maskin med 6:a kan man välja mycket "enkla" lösningar om man känner för det. Men vill man ha ett montage som har originalstandard så blir det mycket jobb för att få till rätta putsen på montaget. Vi har tidigare gjort ett par montage helt utan krav på lösningar med "puts". Det gör man på ett par dagar på två man och får en körbar maskin, men en del har fått modifierats i efterhand...
Därför var det en utmaning att få en TD61 på plats som "passar" sämre än en 50 eller 60 motor av fler skäl, och med mål att det skulle kunnat varit originalmontage om den motorn funnits i maskinen från tillverkaren! Samma krav hade MN när han monterade TD60:in i "sin" maskin. Nu har han haft extrem otur med det övriga i den maskinen, men motorn har funkat på sin plats även i den maskinen!
Och vi har haft extrem tur med vår maskin, kört 600 timmar på 1,5 år utan att dragit en skruv på en mutter efter motormontaget, och då hör det till saken att vi köpte maskinen med motorhaveri och utan möjlighet att provköra något så vi visste egentligen inget om hur resten av maskinen mådde! Och allt har bara funkat frånsett några utbytta hydraulslangar! :thumme:
Men är man villig att göra det som krävs så blir en 43:a med 6:a en fantastisk maskin, både med mer eller mindre "puts" på motormontaget! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Henrik kullander

#49 » 10:03:07, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter :shake_hands:

Jag uttryckte nog lite slarvigt när jag sa att slänga i motorn, men stora utmaningar i verkstan är bland det roligaste jag vet så att det kommer att ta tid och vara halvt jävligt att få till är jag medveten om :thumme:

Maskinen jag fick tag på är körbar i nuläget men har en otroligt sliten insprutningspump och ett frostskadat motorblock som fuktar kylarvatten på högersidan. När motorbytet ska göras så kommer jag att öppna lådan för att göra hälsokontroll för att säkerställa att lådan kommer stå pall för den ökade effekten.

Jag har en sen 4300a så motorn i min maskin är en TD 45 stämmer den bättre eller sämre mot sprängkåpa/svänghjul på TD60in ?

Jag har fått tag på delar så att jag kan flytta ner vattenpumpen dvs en äldre vattenpump och termostathus, sen har jag fått tag på en två cylindrig vattenkyld kompressor.

Tanken är ett skippa rambalkarna och bygga nya motorfästen och sen dra om alla rör och ledningar så att det ser ut som om det skulle vara där från den dagen maskinen lämnade fabriken.

Motorbytet kommer bli av först när projektet med 810an (den slagna gjutjärns hjälten) kommer så långt att jag kan provstarta den.

Så änsålänge så ligger motorbytet i planeringsstadiet, så jag vill samla på mig så mycket delar och kunskap som jag kan innan det drar igång så jag inte behöver göra om något mer än en gång.

Mvh
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

MN (trådstartaren)

#50 » 11:27:55, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag betvivlar inte din mekarförmåga (har följt 810 tråden) och inte dig jag avsåg med kommentaren om "bara slänga i en motor" ☺. Ok, om ett motorbyte är behövligt så kommer saken ett lite annat läge. Notera att vattenpumpen på 60A motor inte sitter på samma höjd som td45 men mindre fel... kan plocka ihop alla bilder från skruvandet. Riv inte i lådan i onödan. Kolla alla tryck när den är körbar - är det bra nöj dig där. Dropboxen är annan femma.

Min 43 har chassi nr 4686 och hade td45b. Svänghjulskåpan passade uppenbarligen inte på min tidiga 60 motor och kåpan såg likadan ut som i 642 vi hade...
M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Henrik kullander

#51 » 21:38:45, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Jag betvivlar inte din mekarförmåga (har följt 810 tråden) och inte dig jag avsåg med kommentaren om "bara slänga i en motor" ☺. Ok, om ett motorbyte är behövligt så kommer saken ett lite annat läge. Notera att vattenpumpen på 60A motor inte sitter på samma höjd som td45 men mindre fel... kan plocka ihop alla bilder från skruvandet. Riv inte i lådan i onödan. Kolla alla tryck när den är körbar - är det bra nöj dig där. Dropboxen är annan femma.

Min 43 har chassi nr 4686 och hade td45b. Svänghjulskåpan passade uppenbarligen inte på min tidiga 60 motor och kåpan såg likadan ut som i 642 vi hade...
M


Det blir lite pill med att få till fläktenhöjden mot kylare och den biten men det är tacksamt att få dom tipsen redan nu så man vet lite vad som väntar när väl motorbytet kommer till skott.

Jag får ta tag i det med att kolla trycken när jag får hem APS boxen igen så man kan få i 4 växeln. Kör på nödskenan nu.

Jag får hoppas att höjderna stämmer mellan svänghjulskåporna då motorerna är av ungefär samma årsmodell, har du fått jacka något i tråget för att få plats mot bakaxel och dieseltank ?

Det vore toppen om du hittade lite fler bilder från bygget så man kan få lite inspiration hur man ska lösa dom utmaningar man stöter på :idee3:

Mvh
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)

1 person gillar det här inlägget.
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#52 » 22:47:12, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi behöll motorns oljetråg helt orört och kapade ur bränsletanken så att motorn fick plats helt omodifierad. På så vis kunde vi behålla största oljetråget på TD61:an och få ordentlig oljevolym i motorn, på så vis kan vi köra helt utan oljekylare till motorn! Och ett motorbyte i framtiden underlättas högst väsentligt om man behåller så mycket som möjligt orört! Bränsletanken rymmer nu "bara"drygt 170 l, men det ska nog räcka! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN (trådstartaren)

#53 » 07:04:09, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

henrik: Har svensksålda maskiner 4 växlar? Min som såldes i Danmark är 4-växlad och med 20,5x25 går den fort... Tror inte kåphöjderna kommer funka - har sexor från 60-70-80 tal och med samma mått mot kåpan.
PM din mailadress, samlat ihop 260 bilder.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#54 » 07:35:26, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

lfc

#55 » 15:07:33, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

En liten fundering bara snyggt montage förresten :smile: , har du Aps på din maskin?
I så fall var sitter givaren nyfiken håller ju på med ett evighetsprojekt med att montera Aps i min 4300:a.


Mvh
Fredik
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903

MN (trådstartaren)

#56 » 16:06:51, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lfc: Ingen APS och inte heller saknad. Vilken av givarna menar du? Vill minnas det finns en plugg på en av pumpväxlarna.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

bonnen513

#57 » 16:12:38, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:henrik: Har svensksålda maskiner 4 växlar? Min som såldes i Danmark är 4-växlad och med 20,5x25 går den fort... Tror inte kåphöjderna kommer funka - har sexor från 60-70-80 tal och med samma mått mot kåpan.
PM din mailadress, samlat ihop 260 bilder.

MN

tänker du inte nåt på oss andra? :slag: :slag2:
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henrik kullander

#58 » 17:42:20, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:henrik: Har svensksålda maskiner 4 växlar? Min som såldes i Danmark är 4-växlad och med 20,5x25 går den fort... Tror inte kåphöjderna kommer funka - har sexor från 60-70-80 tal och med samma mått mot kåpan.
PM din mailadress, samlat ihop 260 bilder.

MN


Ja du bra fråga men jag skulle tro de då denna maskinen jag köpte är mig veterligen såld i sverige :)

är det bara tråg flänsens höjd som skiljer mellan svänghjulskåporna eller finns det några mer skillnader ?

tack tack :smile:
Med Gas å Slägga så kan man laga allt (nästan)
Henrik kullander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:08:16, 19-01-2010
Ort: Gällared (Ullared)
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#59 » 20:05:32, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modifiera tråget så det passar på 6:an är inga stora problem om man väljer den metoden. Ett större problem är att det blir trångt vid startmotorn med 42/45 kåpan. En 4400 kåpa och svänghjul är att rekommendera när den är anpassad för startmotorn på den sidan i kombination med 6:a. Det är skälet till att vi valde de delarna, slipa ur block och startmotorer hör mer till den typen av halvdana budgetombyggnader vi gjort tidigare. Modifiera tråget i bakkant är bara lite småpyssel med svetsen, mycket mindre ingrepp än att modifiera tråget framtill för att inte kollidera med bränsletanken. Men med kåpa från 4400 och modifierad bränsletank så kändes det seriöst, fint att slippa kapa och svetsa i motorn. På TD61:an hade vi dessutom fått flytta både tryckolja och oljeretur till turbon för att öht. ha en möjlighet att få en startmotor på plats med 42 kåpan. Med 4400 kåpan sitter allt orört och det är gott om plats för startmotorn!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

lfc

#60 » 09:00:16, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:lfc: Ingen APS och inte heller saknad. Vilken av givarna menar du? Vill minnas det finns en plugg på en av pumpväxlarna.

M

Ursäkta glömde skriva det jag menade den som sitter på pumpen. :thumme:
lfc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:04:28, 27-09-2008
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Bm 4300
Volvo Bm 2650
Volvo 903


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se