Vill man bara bygga en "brukis" så går det att montera en 50 eller tidig 60 motor rätt enkelt med vanligt bonnmekande. Det går att använda
svänghjul och
svänghjulskåpa från TD 42 motorn men det blir trångt för startmotorn, men det går om man slipar ur lite både på
startmotor och block. Montera en sen D60 är mer mixtrande när höjden på fläkten inte vill stämma med kylaren. Ett tips är att använda kylaren från lastbilen och montera den på motorns rambalkar. Ingen elegant lösning men det funkar...
Vi har monterat en TD61 i en 4300 och skippat rambalkarna och gett den en modernare
motorupphängning typ L70. Då använde vi svänghjul och svänghjulskåpa från 4400 och fick på så vis ordentlig plats för startmotorn och slapp modifiera oljetråget i bakkant mot svänghjulskåpan. Men de flesta bara "jackar ur" tråget för att få det att passa mot TD 42 kåpan.
Men det är som MN säger, vill man ha "puts" på montaget så går det åt tid och tillkommer en del delar!
Motormontaget i vår 4300 har 92 bokförda arbetstimmar innan det blev dags för uppstart, men efter det har den bara gått utan att något har modifierat eller ändrats! Så lägger man ned lite jobb och funderar lite på lösningarna går det att få en mycket trevlig maskin med en monterad 6:a. Men det krävs lite verkstadsresurser och lite erfarenhet av lite tyngre maskiner om det ska funka utan en massa modifieringar sedan motorn kommit på plats för att allt ska lira! För egentligen "passar" inget utan det får tas fram dellösningar hela tiden under motorkonverteringen. Det är sådana saker som oljekylaren till transmissionen och all dragning av grövre och vekare slangar och rör i kylsystemet, där går det att använda "flexslangar", men vill man ha ett både snyggt och driftsäkert montage så är det mycket pyssel med sådant. Men för att få en körbar maskin med 6:a kan man välja mycket "enkla" lösningar om man känner för det. Men vill man ha ett montage som har originalstandard så blir det mycket jobb för att få till rätta putsen på montaget. Vi har tidigare gjort ett par montage helt utan krav på lösningar med "puts". Det gör man på ett par dagar på två man och får en körbar maskin, men en del har fått modifierats i efterhand...
Därför var det en utmaning att få en TD61 på plats som "passar" sämre än en 50 eller 60 motor av fler skäl, och med mål att det skulle kunnat varit originalmontage om den motorn funnits i maskinen från tillverkaren! Samma krav hade MN när han monterade TD60:in i "sin" maskin. Nu har han haft extrem otur med det övriga i den maskinen, men motorn har funkat på sin plats även i den maskinen!
Och vi har haft extrem tur med vår maskin, kört 600 timmar på 1,5 år utan att dragit en
skruv på en
mutter efter motormontaget, och då hör det till saken att vi köpte maskinen med motorhaveri och utan möjlighet att provköra något så vi visste egentligen inget om hur resten av maskinen mådde! Och allt har bara funkat frånsett några utbytta hydraulslangar!
Men är man villig att göra det som krävs så blir en 43:a med 6:a en fantastisk maskin, både med mer eller mindre "puts" på motormontaget!