När jag fick hem maskinen började funderingarna kring motorlösning.
Provade hydruliken med borrmaskin och allt verkade fungera.
Lyckades identifiera motorn som Lombardini 8LD med hjälp av manualer på Lombardinis hemsida. (även på Maskinisten såg jag sen)
Återförsäljare Malte Månson i Skänninge.
Jodå det går att få tag på reservdelar
Så efter mycket mätande och funderande så tänkte jag att jag skulle göra ett försök att få liv i den.
MOTORN ÄR JU REDAN SKROT!!
En cylinder & topp var redan demonterade.
For bort till filialen och letade rätt på mitt fina Volvo orginal motorstöd.
Köpt på motorfabriken i Skövde 1980, det näst sista exemplaret från B30 linjen.
kapade till några järnstumpar och monterad motorn.
Kolvbulten hade gått ut i cylinderväggen
och en rejäl spricka
Har någon struntat i att montera låsringen??
Visserligen svårt att komma åt mellan cylindrarna men man kan ju montera den innan man sätter kolven på plats.
Tog bort tråget och letade ev.
låsring utan att hitta någon
Äch, MOTORN ÄR JU REDAN SKROT!!
på med tråget igen.
Fram med rundfil och bort med graderna i cylinderloppet.
Seriös
renovering det här.
Dän med kolven och inspektera ringarna, den 3:e hade en spricka så den gick bort. får duga med 2.
MOTORN ÄR JU REDAN SKROT!!
Filade bort graderna på kolven och på med ringarna igen.
Slog några körnslag som ersättning för låsring.
Blir nog bra det här
På med kolven men
saknar kolvringskompressor
Slitsade ett avloppsrör och 2 slangklämmor.
(Adaptern till höger är till startmotorn)
Som ni förstår är det lite skralt i kassakistan.
Hur som helst så fick jag dit cylindern utan problem.
Nu var det dags att montera toppen men pinnbultarna såg inte roliga ut.
Bort med dom och dit med gängstång.
funkar inte, de jag hade var tydligen av gummi.
Dags att tänka om.
Pinnbultarnas gängor var dåliga där muttrarna skulle dras åt.
Men de skack upp 1cm över muttrarna så efter några varv med gängsnitt monterade jag förlängningsmuttrar istället så att det blev
kontakt med de fina gängorna längst ut på pinnbulten.
Det fungerade faktiskt och det gick att dra med angivet moment.
Nu var det dags för startmotorn.
Den var inte orginal och passade inte så någon hade tillverkat en adapter.
Se bild ovan
på med den & i med motorn
Det finns "pysventil" i varje topp så jag öppnade dem för att prova om motorn gick runt.
Jippi den snurrar fint.
provar hydraliken igen och det funkar perfekt!!
I med soppa i tanken, lufta, stäng pysventilerna, men nu vill inte motorn gå runt.
öppnar pysarna igen, på med starten, stäng pysen på den "orenoverade" cylindern.
Tjoff, tjoff, puff ryk, tjoff tjoff.
Den startar !!!
stänger andra pysventilen. ingen skilnad. men den går.
väldigt ojämnt men den går, ibland ingen tomgång ibland fullvarv.
Det finns hopp, än är den inte skrot.
Ur med motorn igen.
kollar varvtalsregleringen, och ser att det fattas en
rulle i gaffeln som styr bränslet.
en
pinne på 5mm en slits i gaffeln på 10mm. Det saknas en rulle, inte konstigt att den går ojämnt.
Tillverkar en rulle av en M10 bult.
I med motorn igen och efter lite strul startar den igen och går riktigt bra, den verkar t.o.m gå på båda cylindrarna ibland.
Lycka.
Det är bara det att det läcker disel lite varstans
Bränslepumpen, pumpelementen, spridarrören.
spridarrören har någon smitt ihop av bromsrör, kappast idealiskt, men det finns nya.
plockar upp pumpelementen och o-ringarna ser inte helt friska ut, men jag hittar några som verkar passa.
Ersätter den mekaniska pumpen mot en elektrisk.
Nu hade jag med hjälp av en
reservdelslista identifierat en del delar som jag ville ha pris på:
1st
Kolv & cylindersats
2st spridarrör
1st startkrans
1st startmotor
Dags att slå en signal.
Jodå det går att få tag på reservdelar och 3 veckors leveranstid
inte illa på en motor från -78
förutom startmotorn så verkade priserna helt OK, men inget jag kunde lägga då, så det var bara att vänta på bättre tider.
Fortsättning följer............
/per