Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Centralsmörningssystem

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Volvos vs lincon

Volvos
5
15%
Lincon
29
85%
 
Antal röster: 34

Simon_91

#31 » 19:22:09, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar Lincolns progressiva, men är mest vad det iofs.

Vill du montera i steg så har du ju nytta av ledningar och progressiva block även vid ”handsmörjning”. Bara man har bilden klar för sig hur det blir uppströms dom block man monterar, för att få rätt fettmängder och så.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820



magloman

#32 » 20:03:48, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade tänkt köra progressiva och göra precis som du säger.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nixs

#33 » 06:09:00, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hade tänkt köra progressiva och göra precis som du säger.


Bekamax,Vogel och Lincoln har alla system med progressiva fördelare, Vogel och Lincoln ägs båda av SKF

Vogel sitter monterad på Volvos grävmaskiner om man tar det från fabrik.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Simon_91

#34 » 10:52:02, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den stor grejen lär väll vara att pussla ihop systemet så att alla dmörjpunkter får lagom mängd, varken för mycket eller för lite. Sen vilket system man ska ha är väll som vanligt, det man är bekväm med, har bra kontakter hos och är rimligt prissatt.

Har man varken erfarenhet/känsla, eller en dokumentation på hur det brukar vara draget så lär det nog va värt att börja rita upp alla punkter på ett papper, och sen kanske kategorisera vilka som behöver mycke, lite elller mellan med smörja. Så hade jag nog gjort iaf :huh:

Också oerhört viktigt att dokumentera allt på en lämplig webbplats i närheten :coffee:
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

magloman

#35 » 12:46:08, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det finns ju ett smörjschema till maskin som är bra, där antal pumpslag på handsprutan står(har jag för mig). Man får utgå från den sen testa sig fram lite.

Problemet blir väl att bestämma mängden fett på första smörjpunkten, sen måste ju allt relateras till denna sas. Man får nog tittat på smörjpunkten som kräver minst fett samt det som kräver mest. Sen diskutera utifrån dom parametrarna.

Lincoln har så man kan dubblera mängden genom att hoppa över en utgång osv. Det är nog på deras äldre block. De nyare VPK tex är byggbara. Är nog såna man ska ha, då går det ju byta en sektion i efterhand.

Har inte grottat ner mig jättemycket i detta denna gången ännu. Var nog fyra år sen jag läste om detta sist.

Har inga kontakter på någonting, men Lincoln och Beka är ju dom systemen man kan googla lite på och hitta manualer osv. Vogel hittar jag inte mycket om. Söker jag på Vogel kommer jag till SKF och de verkar köra med samma block som Lincoln. Kanske bara skiljer på centralenheten och elektronik?

Känns som SKF/lincoln´s block kan vara vettiga. Kanske finns nån ÅF bland medlemmarna här på något annat system annars? Sen i framtiden OM man får till alla block, kan man skaffa en centralenhet. Känns ganska avlägset just nu.

Skulle ju vara till stor hjälp om man visste tex hur stora mängder man smörjer liknande maskiner med, kanske en ECR88, vad kör man med på aggregatets olika punkter?
En hjullastare tex L70A, vad har man för mängd till midjan och lastaren? Eller nån huddig.
Finns kanske någon som sitter på kunskapen vad gäller rövhackorna men har inte ekonomi att lämna iväg det jobbet, speciellt inte hela maskinen samtidigt.

:skriva2:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

OttossonV

#36 » 07:40:02, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant diskussion ni för, eller förde kanske ;)

Är det så att ni vill ha några frågor besvarade angående SKF/Lincoln smörjsystem så står jag gärna till tjänst.
Jag är montör på SKF LCC i Linköping (Lubrication Center) där vi monterar just dessa smörjsystem.

Angående smörjdoseringen finns det ställskruvar i sidan som snabbt går att byta om doseringen behöver minskas eller ökas till skillnad på VPK där man delar på blocket för att byta ”skiva”.

På återseende! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
OttossonV
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:39, 21-02-2015
Ort: Sävsjö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Kranbil X-loong -05
Volvo F610, 1982, 4x2 AVK


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se