Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Centralsmörningssystem

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Volvos vs lincon

Volvos
5
15%
Lincon
29
85%
 
Antal röster: 34

Lindvall Hans

#16 » 17:06:52, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att få veta fördelen med centralsmörjning mot
att utföra detta med en vanlig fettspruta ?
Det fins även kostsamma nackdelar med centralsmörjning och detta i
Norrland där det vintertid kan vara mycket kallt.
På de moderna ex. hjullastare tar det ca 10 minuter att utföra en "rundsmörjning" och då får man veta om fettet kommer
dit de ska, samtidigt får man en kontroll på läckage eller om någon
"bult är som lös" osv.
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare



dimorep

#17 » 20:47:23, 04-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Att det blir smort även om chaffören inte bryr sig om det.
2. Kräver ingen dyrbar arbetstid som ev. måste betalas ut med övertidsersättning om det inte hinns med under ord. arb.tid.
3. Smörjer när det behövs, bättre med lite fett ofta än mycket en gång / dag (eller hur ofta det nu smörjs..).
4. Den viktigaste av allt: Fettet kommer in "på alla sidor" då maskinen är i rörelse när fettet pressas in, i stället för att bara tryckas in på den "avlastade sidan" där det är minst motstånd.

Ett rätt monterat / anpassat c-smörjsystem levererar bara ut den mängd fett som behövs vid varje inviduell smörjpunkt. Ett felaktigt system bara "kladdar ut fett" eller i värsta fall smörjer för lite...

Kanske jag som är jäkligt långsam, för jag klarar INTE att smörja en lastmaskin på 10 min, speciellt inte med vanlig handpump. :uupps:
Vill självklart ha alla leder avlastade när jag smörjer och helst smörja i 2 olika vinklar för att säkerställa att fettet verkligen kommer in överallt i lagringen.

-Gäller bara att hitta ett c-smörjs. som har ögon och själv kan göra daglig tillsyn, sen är det helt optimalt... :mrgreen: :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lindvall Hans

#18 » 10:18:50, 05-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt punkt 1 håller jag med dig fullständigt,
och är väl det tyngsta skälet till c.smörjning !
Det är jobbigare att vara slö än flitig !
För är man slö så är allt jobbigt.
Användarvisningsbild
Lindvall Hans
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:15, 31-10-2009
Ort: Malmö
Maskintyp: Hjullastare

Dunder69

#19 » 20:17:45, 21-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindvall Hans skrev:Enligt punkt 1 håller jag med dig fullständigt,
och är väl det tyngsta skälet till c.smörjning !
kan nog bara hålla med där jag med har sett allt för många utan c-smörj som inte mått så bra och det är ju förarens/förarnas uppgift att sköta men som hos oss med olika förare blir det hela luddigt så lika bra med c-smörj groenewald är iaf det vi kör med "eller hur det stavas" funkar bra iaf kommer man däremot in på våra småmaskiner typ belos mm utan c-smörj så blöder hjärtat varje gång man kollar in en led på den :( vet inte om ämnet passar men kan ta ett exempel på folk som kört utan kylvätska så motorn skurit så vi fick byta den för ca 30 papp så det har en del att göra med föraren/förarna med men iaf motorn bytte jag och sen levde den vidare om nån funderade :mrgreen:
Senast redigerad av Dunder69 20:30:33, 21-01-2011, redigerad totalt 4 gånger.
Det var inte bättre förr..det var du som var bättre förr.
Användarvisningsbild
Dunder69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:45, 28-12-2010
Ort: Sandviken
Maskintyp: Hjullastare

Robert Johansson

#20 » 10:38:55, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många som säger sig inte ha tid att smörja för hand och framför allt om det inte är ens egna maskiner så är det mindre risk att den får se fett...

Centralsmörjning är ett enkelt sätt att öka livslängden på leder....

Man har hört en massa lama ursäkter för att dom ska slippa smörja....
jag hinner inte, når inte, vet inte var nippeln sitter, det är så kladdigt...
värst är dom som har brått hem dom hinner inte ens tanka....
Allt går att fixa om man bara vill:)
Robert Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:35, 08-09-2006
Ort: Småland

Nordling Roger

#21 » 12:24:44, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ser problem med c smörjning då det är 20c kallt och kallare. lastarna gnekar pga att fettet inte kommer fram och särkringar gå på smörjmatarn. Nere i skåne och så där funkar det säker jätte bra men här uppe är det mest felsökning av grejorna. Har nyss bytt ut ett lincoln system på en ljungby som inte klarade kylan


Nä maskinförare med överarmar och en ny polerad TUBI ser man inte ofta i modern tid, allt ska vara så enkelt och lättsamt :eek:
Senast redigerad av Nordling Roger 12:27:37, 22-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

linkan416

#22 » 12:42:31, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordling Roger skrev:jag ser problem med c smörjning då det är 20c kallt och kallare. lastarna gnekar pga att fettet inte kommer fram och särkringar gå på smörjmatarn. Nere i skåne och så där funkar det säker jätte bra men här uppe är det mest felsökning av grejorna. Har nyss bytt ut ett lincoln system på en ljungby som inte klarade kylan


Nä maskinförare med överarmar och en ny polerad TUBI ser man inte ofta i modern tid, allt ska vara så enkelt och lättsamt :eek:


vad använder ni för fett då ??? har 7 maskiner med lincon csmörj har aldrig problem med dom !!! bara går och går från varmt till kallt parkerar inte fordonen förens det är en bra bit över 30- grader
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

nixs

#23 » 12:52:05, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordling Roger skrev:jag ser problem med c smörjning då det är 20c kallt och kallare. lastarna gnekar pga att fettet inte kommer fram och särkringar gå på smörjmatarn. Nere i skåne och så där funkar det säker jätte bra men här uppe är det mest felsökning av grejorna. Har nyss bytt ut ett lincoln system på en ljungby som inte klarade kylan


Då kör man med helt fel fett och för klena matarledningar! Har bara problem med kunder som vägrar byta till en dyrare men bättre kvalité på fettet. Sitter nog "bara" en sisådär 500 Lincoln system på enbart de maskiner jag jobbar med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

patrik h

#24 » 15:27:30, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Kernite-fett NLG II tror jag det heter, det kör jag med året runt och det klarar iaf min Beka Max av, egentligen ska man väl gå ner till NLG I under vintern som är ett tunnare fett.
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

LeifAndersson

#25 » 16:38:53, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av Lincon, och de funkar helt utan problem.
Enda problemet och det gäller alla smörjsystem, är att se till att mellanaxelns knutar får lite smörja ibland. Vi har som rutin att smörja mellanaxeln vid varje tvätt, det har funkat fint.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Nicklas86

#26 » 23:11:19, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker tråden en sväng.
Jag har ett Lincoln system på hjularen som smort fruktansvärt för mkt. Rinner fett överallt. Det var inställt på 2 tim á 6 min, jag känner att 2 tim á 2 min känns mer vettigt. Vad kör ni med för inställningar?
Nicklas86
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:23, 09-11-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Tw110

linkan416

#27 » 23:32:42, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 minuter låter alldeles för lite hinner ju inte smörja över allt då öka paus tiden i stället
Användarvisningsbild
linkan416
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:30, 25-04-2008
Ort: kalix
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9

Nicklas86

#28 » 22:46:26, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Borde han inte hinna igenom på 4 smörjningar á 2 min om dagen? Har ingen smörja i undervagn lr rotor. Är mestadels service jobb den går på med mkt tomgång.
Nicklas86
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:23, 09-11-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Tw110

nixs

#29 » 10:18:50, 09-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade bara höjt paustiden till 4 timmar och behållet gångtiden, men stod inte timerinställningen på 2, 6 på ställhjulen? Det innebär i så fall 2 timmars paus och 12 minuters gångtid. Gångtiden är beroende av hur många smörjpunkter du har så den hinner gå över hela maskinen, och mängden smörja per smörjställe skall ju vara anpassat vid monteringen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#30 » 18:31:34, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande Lincoln man ska ha om man ska montera nytt system från början?

Ser att huddig kör med beka, är det standard hos dom kanske? Ser ut som timken köpte detta 2019? Gör dom som skf som äger Lincoln kanske?

Groenvald ser man oftare med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Emil58 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se