Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

L70 som inte varvar ut

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Roger_J (trådstartaren)

#1 » 00:09:28, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en L70 som inte varvar ut riktigt, ska byta bränslefilter/ Luftfilter imorgon samt kolla gaslänkaget så det verkligen ger full gas.
Motorn är utbytt för en tid sedan till en 4 cylindrig Deutz BF4M 1013 E på 120hk.
Om inget annat hjälper tänkte jag se om det finns någon mängdskruv att öka på så den får mera soppa men vet i så fall inget om dessa motorer eller vad jag ska söka efter.
Den ryker absolut ingenting.
Insprutningspumpen sitter ovanför svänghjulet i bakkanten på motorn.

Erfarenheter eller ideer någon :)
Roger_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:46, 20-09-2013
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L120G och privat L70



LeifAndersson

#2 » 09:23:23, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den varvar inte mer för att du ökar bränslet, däremot skulle den som monterat motorn justerat varvtalet för den maskinen. Olika maskiner har olika varvtal som måste justeras vid motorbyte!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#3 » 11:03:54, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi nå maxvarv som inte bör överskridas på L70'in ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Roger_J (trådstartaren)

#4 » 11:45:05, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte riktigt men den bör väl ligga på runt 2200rpm, när jag kör på raksträcka kan jag få upp den i 2000rpm och uppförsbacke runt 1800rpm.
Roger_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:46, 20-09-2013
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L120G och privat L70

Björn.O

#5 » 12:40:20, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger_J skrev:Vet inte riktigt men den bör väl ligga på runt 2200rpm, när jag kör på raksträcka kan jag få upp den i 2000rpm och uppförsbacke runt 1800rpm.


Den lär ju kännas trött på dom varven. Min brukar ligga runt 2200rpm när man åker efter väg, även uppför. Maxvarv (vxl i neutral) ca 2450rpm.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Michael Meier

#6 » 13:25:33, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:.... Maxvarv (vxl i neutral) ca 2450rpm.


Hur fasen har du den siffran i närminnet ? :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Roger_J (trådstartaren)

#7 » 01:50:43, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är alla filter bytta och gaslänkaget kollat så den ger full gas samt flyttat stoppskruven på insp pumpen så den går någon mm längre, har inte provat ge järnet med växeln i neutral!
2000 rpm är max och på typskylten på motorn står det 2200 rpm.
Kanske skit i tanken så den inte får riktigt nog med sås?
Roger_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:46, 20-09-2013
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L120G och privat L70

Michael Meier

#8 » 06:43:09, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter bytt också? tänk på att eventuell cirkulation av diesel i lågtryckskretsen också tar flöde vid höga varv, inte alls konstigt om det finns strypning i tankventil å dylikt, men är du verkligen färdig med gasreglagets maxläge`har tu konstaterat att där finns inget mera å ge?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#9 » 07:52:58, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har de monterat en motor som max ger 2200r/min så är det helt enkelt en olämplig motor. Den svarar inte upp mot maskinens krav. En grov miss helt enkelt!. :sad: Det är på de där sista varven den transmissionen vaknar till på allvar! Om du köpte maskinen i det utförandet så vet du varför den såldes nu. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#10 » 07:58:52, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarar själva motorkonstruktionen inte mera varv ? eller är det regulatorn som begränsar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#11 » 09:53:58, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en ny motor så är den troligen begränsad för att klara miljöklassningen! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#12 » 13:20:27, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS borde alltså ta reda på vad det är för motor han har i maskinen :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Roger_J (trådstartaren)

#13 » 19:36:30, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skrivit i tråden vad det är för motor i maskinen ;)
Tydligen ska orginalmotorn TD45B ha ett toppvarv på 2200 rpm.
Den ger full gas på pumpen.
Måste kolla att det inte är något dieselmonster i tanken som blockerar.
Pratade med en idag som sa att dom är ganska slöa och grejen är väl att man jämför med nyare maskiner.
Roger_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:46, 20-09-2013
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L120G och privat L70

LeifAndersson

#14 » 19:54:28, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite äpplen och päron hopblandade där. TD45B ger max effekt vid 2200r men likt fötbaskat ska den ha ett maxvarv på 2400r/min. i en L70!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Roger_J (trådstartaren)

#15 » 20:23:03, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey, nå jag har inte provat hålla full gas med växeln i neutral! ska kolla det när jag har igång den nästa gång.
Roger_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:46, 20-09-2013
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L120G och privat L70


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stefanjocklund och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se