Ett otroligt snyggt jobb! Elsystemet på gamla Volvomaskiner är en rätt sorglig historia! Det har hängt med allt sedan baklastarna och har gått i arv till de"fyrsiffriga" maskinerna!
Blötlagda ledningar i "skyddsslangar" som inte släpper ut oljan/vattnet utan låter kablaget ligga i blöt utan möjlighet att torka upp är bara så tråkigt! Håller på med elen på 4300:an och säger som jag har sagt tidigare om baklastarna: Underligt att de inte brunnit upp allihopa för länge sedan!
Börjar man att riva i de elsystemen så blir det liksom inget slut, man vågar helt enkelt inte lämna något av det gamla när man väl börjat riva i eländet!
På 4300 har jag fått igång alla varningsfunktioner på instrumentbrädan som saknades, alla bortfall har berott på kabelfel i kablagen!
Först drog jag ett nytt parallellt elsystem till nya funktioner som vi ville ha på maskinen, men innan det var färdigt hade också det befintliga systemet till de bakre regionerna bytts ut. Nu går jag och blänger på elcentralen men vet egentligen inte var jag ska börja där. Vår maskin ska ju brandbesiktas så det krävs ju ändå hyfsade installationer över hela linjen!
Men jag är ändå glad att jag inte har samma ambitioner beträffande 4300 som du har med 45:an! Det är ett beundransvärt arbete du lägger ned på den! Och det är extra roligt att det är på en 45:a, när de i alla tider mest bara varit styvmoderligt behandlade arbetsmaskiner som bara fått jobba!