Sida 7 av 10

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 01:21:50, 09-08-2017
av Björn.O
Lite nya bilder igen. Maskinen har faktiskt gjort lite nytta i sommar. :cool:

Assisterat Lundmarks H12:a med att fixa lite tomtytor.
Det blir mycket gjort när man samkör H12 och 4500 !


Bild
Bild
Bild

Och när den nu funkar så bra så fick den ett nytt 35mm stål på skopan.

Bild




Och lite skruvande har det ju blivit också. Fixat småsaker som inte har blivit gjort.

Plockade bort kylpaketet eftersom AC:n inte är i drift. Fint att slippa andas luft som har passerat genom det äckliga paketet...

Bild


Klippt och klistrat ihop en dekal för växlarna som liknar originaldekalen. Smidigt att kunna se vilket växelläge som är i bara genom en snabb blick på spaken.


Bild

Nedersta fotsteget fick bli en variant med gummiplattor. Original är ju nån komplicerad konstruktion med vinkeljärn och vajrar.

Bild


Kompressorn läckte lite olja från bakre locket. Givetvis hade det fastnat nåt jävulskt så det gick sönder vid demonteringen... Det visade sej också vara av nån ovanlig modell som var lite halvsvår att hitta.
Stort tack till Johan på BA Trading som ides leta bland gamla kompressorer och hittade ett beg lock! :thumme:

Bild

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 18:51:54, 09-08-2017
av Jonas Ryrfeldt
Jag vill också ha en så där vacker 4500a............ :thummar: :buga: :thummar: Härligt........ :bira:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 19:01:33, 09-08-2017
av stefansmark
Snyggt.
Något jag funderar på ibland när man ser äldre maskiner är att hjullastarna tycks stå sig bättre kapacitetsmässigt.
Jag kan ha fel men en H12'a känns väldigt gammal och uträttar betydligt mindre än en modernare maskin.
En äldre hjullastare tycker jag har relativt bra kapacitet, där är det mest komforten som blivit betydligt bättre.

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 22:51:14, 09-08-2017
av Björn.O
stefansmark skrev:Snyggt.
Något jag funderar på ibland när man ser äldre maskiner är att hjullastarna tycks stå sig bättre kapacitetsmässigt.
Jag kan ha fel men en H12'a känns väldigt gammal och uträttar betydligt mindre än en modernare maskin.
En äldre hjullastare tycker jag har relativt bra kapacitet, där är det mest komforten som blivit betydligt bättre.


Ja nog är det väl så. Men användningen av grävmaskiner har ju också ändrats och förfinats mycket med rotortiltar och sånt. En gammal H12 är ändå ganska ok om den bara får ösa fulla skopor eller t.ex böka med storsten. Men att finplanera ytor skulle väl ta hårt på både tålamodet och bränslekontot.. :grin:

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 23:11:22, 09-08-2017
av Lundmark
Bild
Bild
Bild

Bidrar med några fler bilder på Björns fantastiskt fina 4500a!
Synd att bilderna inte spelar upp maskinernas ljuva musik från TD70iorna!!

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 23:20:07, 09-08-2017
av Lundmark
stefansmark skrev:Snyggt.
Något jag funderar på ibland när man ser äldre maskiner är att hjullastarna tycks stå sig bättre kapacitetsmässigt.
Jag kan ha fel men en H12'a känns väldigt gammal och uträttar betydligt mindre än en modernare maskin.
En äldre hjullastare tycker jag har relativt bra kapacitet, där är det mest komforten som blivit betydligt bättre.



I det här fallet om du jämför samma årsmodeller på hjullastare i den storleksklassen så hamnar man på baklastare och liknande, där det också finns mkt mer att önska än komfort..

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 07:10:20, 10-08-2017
av MN
2 sista bilderna är som ur en säljbroschyr anno 1985 :-)

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 07:44:57, 10-08-2017
av fourdoor
Fasen vad fin den är :thummar:

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 10:26:13, 10-08-2017
av qqq
stefansmark skrev:Snyggt.
Något jag funderar på ibland när man ser äldre maskiner är att hjullastarna tycks stå sig bättre kapacitetsmässigt.
Jag kan ha fel men en H12'a känns väldigt gammal och uträttar betydligt mindre än en modernare maskin.
En äldre hjullastare tycker jag har relativt bra kapacitet, där är det mest komforten som blivit betydligt bättre.

Din fråga får en att tänka på när började man med LS-hydrauliska system i resp maskinkategori ?

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 12:20:56, 10-08-2017
av Martin.Eriksson
Riktig ls styrning men variabla pumpar kom åkerman med 86 tror ja. Iaf på h7..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 22:08:20, 10-08-2017
av stefansmark
Lundmark skrev:
stefansmark skrev:Snyggt.
Något jag funderar på ibland när man ser äldre maskiner är att hjullastarna tycks stå sig bättre kapacitetsmässigt.
Jag kan ha fel men en H12'a känns väldigt gammal och uträttar betydligt mindre än en modernare maskin.
En äldre hjullastare tycker jag har relativt bra kapacitet, där är det mest komforten som blivit betydligt bättre.




I det här fallet om du jämför samma årsmodeller på hjullastare i den storleksklassen så hamnar man på baklastare och liknande, där det också finns mkt mer att önska än komfort..



H12 såldes 71-77, 846'an 72-79, 4300 kom 77, 4400 78 ..
Maskinerna fanns under samma tidsperiod, jag tycker att utvecklingen inom grävmaskinerna gått fortare..

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 12:33:55, 11-08-2017
av Gösta Amundsson
Bild
Bild
Bild

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 18:42:47, 11-08-2017
av Björn.O
Gösta Amundsson skrev:

Snygga bilder ! Tackar för dom :thumme:
När jag skulle fixa jubileumsdekalerna så insåg man att det var inte helt enkelt att hitta bilder på 4500 med dessa dekaler.

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 09:30:13, 12-08-2017
av Gösta Amundsson
Det är verkligen ett imponerande jobb som ni har lagt ner på att renovera och få till maskinen i ny skick helt suveränt, korten som jag har satt in är de första från BM-dagarna 1982 det andra är en broschyr bild och den sista är januari 1987 när min bror och jag fick en 4400 och en 4500 till vårt jobb på sågverket i Hede.

Re: BM 4500 bilder

InläggPostat: 00:39:29, 13-08-2017
av Björn.O
Gösta Amundsson skrev: den sista är januari 1987 när min bror och jag fick en 4400 och en 4500 till vårt jobb på sågverket i Hede.


Härligt! Då var det väl lite högre status att få köra 4500:an och slippa långspakarna i 4400:an :grin:

På tal om servohydrauliken så kan man konstatera att vid användning av tredje funktionen i 4500 så är det väldigt svårt att smygköra. Det verkar som att 3:e ventilen saknar krypspår eller nåt ? Inget stort problem men intressant att spekulera i... Helt klart var den nyare servohydrauliken som kom med L90 / L120 ett stort lyft för körbarheten !