Vi testade en liknande på en kurs. Den var i vart fall tillräckligt bra, i de flesta fall. +- 0,25 grader fick vi det till. Den var av den stora insprutningstillverkarens "eget" märke, men det var DYR utrustning så ingen där fick någon oerhörd köplust så att säga.
Och hur bra det går att komma år märkningen på alla motorer med lampan i praktiken diskuterades en del. Med en motor i en testbänk och inget som hindrade var det i vart fall inget problem på de motorerna. Men i en verklig maskinpark så ser märkningarna lite olika ut på motorerna, men instruktören sade att man kunde borra ett märke med en borrspets på korrekt ställe på svänghjulet så skulle det gå utmärkt i nästan alla lägen oavsett hur motorns märkning var utformad.
Den där utrustningen borde vara ute på större verkstäder som kontrollutrustning vid
felsökning rätt allmänt i dag, det är bra många år sedan vi blev förevisad den, och priset är inte helt avskräckande om man behöver den 1 eller 2 ggr/vecka.
Men för oss som kollar insprutning 5-10 ggr/år är det oerhört lönsamt att använda de gamla låg/högtrycks metoderna vid kontroll/inställning som blir i vart fall lika exakta. Vad jag ser som ett problem med "spridarrörsavkännaren" är att man lätt lockas att justera insprutningen med motorn i gång där det är möjligt, och lossar man pumpfästena med motorn i gång kommer man att bli "överaskad"! En pump i drift går tungt!!
Tillägg: Och med en dåres envishet säger jag: Kolla laddtrycket innan du felsöker något annat!