Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Översyn Volvo 4300

66 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

Roland Nyberg

#16 » 02:24:50, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om du har svetsat in ett foder av stål. Stämmer det? Berätta gärna mer. Hur har du ordnat radielt stöd för fodret utöver det som blir i ändarna av svetsningen?

\Roland

1 person gillar det här inlägget.
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006



MN (trådstartaren)

#17 » 10:39:53, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig gubbarna byggde upp det värsta nednötta med svets, borra upp ett runt läge i överdim, fasa kanterna och svetsa fast ett "foder". Mer seriöst än hur lederna till bogvisiret på Estonia var lagat och det var ingen haveriorsak trots att de slitits av? :???:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#18 » 10:19:49, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättekul att byta olja i axlarna när det är runt 0:an och med hjälp av tratt och slang. 80W/90 rinner låååååångsamt... :sad:

Nytt oljerör till turbon då det gamla var i princip genomnött av gasreglaget!
Lagat hålet efter "startgashålet" på en av insugsslangarna. Fixat till uppglappat gasreglage. Måttat in ny "downpinpe" från turbon, skall fixa ngn form av värmesköld för kablar till kallstart och motorvärmare blir nog väl varma utan. Klippt bort alla kabelskydd då de var spröda som knäckebröd, hittade en fin brottanvisning på manöverkabeln till startmotorn!

Bild

Bild

Bild

Bild

MN
Senast redigerad av MN 10:21:12, 24-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Peter.Deremar

#19 » 10:23:34, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Måttat in ny "downpinpe" från turbon

Bild

MN


Det där måste ju bli en "up-pipe" istället :mrgreen:

Kommer nog bli riktigt fint när allting är klart :driver:
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

MN (trådstartaren)

#20 » 10:30:25, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

peter: Jo den kommentaren visste jag skulle komma :-) Blir mkt troligt att det blir rakt rör på maskinen också. Ngn som vet om det brölar för jävligt med en sur TD45?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mappe

#21 » 13:50:34, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran gamla 810T med TD60 går med rakt rör...Låter mest gött....2650 låter så som en slö kamel i jämförelse ;)

Kanske blir jobbigare med lastare då den är automat och gasas mer med?

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

MN (trådstartaren)

#22 » 10:09:12, 27-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade ditt lite uppsnyggade delar:

Bild

Sedan var det dags för de servade insprutarna med nya spetsar. Eftersom det var småjävligt att få ur spridarna stopade jag ned renblåsningspistolen för att blåsa ur ev skit och belönades med vattenfontäner ur 3 cylindrar. Blir så less på sophögen... Bara riva av toppen. Personligen tycker jag att det är konstigt att det är så rent på på kolvtopparna så undrar om den dragit vatten länge?


Bild

Bild

Bild

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ja-bond77

#23 » 10:15:39, 27-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wohoo! Blir renovering i denna tråden också. :hurra: :mrgreen:

:eat:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MN (trådstartaren)

#24 » 10:28:54, 27-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej! Inte min plånbok! Bara min obetalda fritid :x

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Bananen

#25 » 00:19:56, 28-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

KUL med renovering! Blir nog fint som snus innan de blir färdigt! :thummar:

Jaa, renovering är kul när andra gör de och de betalas av andra menar jag!!! :mrgreen:

Angående raka rör på en spis med stressfläkt, så brukar de inte vara nån fara. Turbon slår sönder avgaserna och brukar dämpa mer än man anar och de blir ett sött dieselturboflås!
Gjorde ett avgas på en Suburban med 6,5L:s dieselsnurra. Då blev de lastbilsturbo och 3,5":s rakt och de lät inte så dumt

Rolig tråd & du verkar duktig, så de ska bli kul att följa!!!

Lycka till !
Varför handskotta & slita och bli som ett lik, när man sitta & glida och röja med hydralik!
Bananen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:10, 31-07-2010
Ort: LULÄ
Maskintyp: Hjullastare
Maskin:
CAT 920 -76
Volvo L70C -98
Volvo L70F -09

MN (trådstartaren)

#26 » 08:51:18, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygga insugsventiler på de 3 "våta cylindrarna", kanske därför spelet bara var 0,15 mm...

Bild

rejäla beläggningar på avgasventil
Bild

Notera de upplösta sotavlagringarna på 3 cylindrar

Bild

"Grisen" är ju en rullande brandbomb. Detta är kablaget till växellådan med sin MIL-kontakt som naturligtvis var ihopärgad = bara att dra sönder. Kabelisolering vid förskruvningen ramlade bort av sig själv och nere på ventilhuset såg det spännande ut....


Bild

Bild

Bild

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dimorep

#27 » 18:40:13, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:..troligt att det blir rakt rör på maskinen också. Ngn som vet om det brölar för jävligt med en sur TD45?

Tillr. mycket oljud för att det ska vara värt att bygga / köpa en ljuddämpare, för inte ens med turbo så låter en 4-cyl motor bra med rakt rör. :sad:

Ang. avgasventilen: -Är det inte en spricka som syns, från nederkant och in mot mitten?

Ang. insugsventilen: Blir en väldigt tunn ventiltallrik innan den återfår rätt form / vinkel på anl.ytan... -Eller du beställer nya direkt?

Passa på att mäta upp foderhöjden nu, när toppen ändå är av! Tråkigt att åtgärda en ev. "sättning" nu, men ännu tråkigare att behöva göra det strax efter motorn blivit hopmonterad...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Koskullskulle

#28 » 19:06:20, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående raka rör så var det en bekant som gjorde ny pipa från dämparen i rostfritt. Den började dock gå lite mysko efter detta, då det visade sig att det blev nå knas med ejektorn(?) från luftrenaren så den fick avgaser in i luftburken? Det är väl en förträngning och en anslutning i orginalröret som tydligen måste finnas!? Detta var en L90-87/88

Nån annan som provat egentillverkat rör (från dämparen alltså) och fått knepiga resultat eller verkar det fungera?!

Jag är själv lite sugen på polerat rostfritt...
Senast redigerad av Koskullskulle 19:08:16, 31-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

MN (trådstartaren)

#29 » 08:43:00, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimo: det blir nog tre nya insugsventiler och ev sätena då de är mkt urgröpta. Teorier om orsak? Ang avgasventilen - det måste vara skit på linsen. Har lyssnat lite på BM700 med rakt rör och det låter inte så eländigt men vi testar... Finns övrigt en ny ljuddämpare till maskinen men fästena i huven är i bedrövligt skick + att huven verkar sönderbränd på de flesta maskinerna. Är inte heller ngn fan av att ha en avgasejektor på en turbomotor (behovet av en sådan är ju måttligt i vår körning). Sedan måste ju maskine ha "kromad pipa" om den skall platsa i traktor power :grin:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#30 » 19:16:12, 03-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Status på toppen så långt: Nya spridarhylsor, provtryckt, 5 nya styrningar, 6 ventiler (bara 2 avgas som var bra) och ett antal säten bytta. Vipparmsbryggan kollad och vipparmarna slipade. Nya lash caps. Kostade som en helbearbetning av MF35 motor...

Nybadad topp

Bild

Bild

Annat skrot
Bild


MN
Senast redigerad av MN 08:34:24, 23-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se