Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hydrostaten på L50, hur är de små Zettelmeyer avkommorna?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

LeifAndersson

#16 » 07:26:34, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

80-100000:- + moms. Utbytes är det vanliga.(delreparation brukar bara leda till ett nytt ras.)
Senast redigerad av LeifAndersson 07:29:35, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Daniel L (trådstartaren)

#17 » 17:08:55, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:80-100000:- + moms. Utbytes är det vanliga.(delreparation brukar bara leda till ett nytt ras.)

Håller de som har fått en utbytes, i regel alltså? Ingenting är ju 100%!
Användarvisningsbild
Daniel L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:25, 21-03-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Mx135 med Ouicke 990 lastare
Massey Ferguson 6475 med MF 966 (Ålö 66) lastare
Schäffer 3038
Avant 320 m.m.

Robban_C

#18 » 17:26:08, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är värme vid hjulning som knäcker hydrostaten så kan man kanske bygga om med större hydrauloljekylare i samband med byte av hydrostat?
Nån som har provat?


Edit: Stavfel
Senast redigerad av Robban_C 17:34:49, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#19 » 18:00:05, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utbytes innebär i princip i sämsta fall för tillverkaren att man kasserar hela enheten. De plockar isär hela detaljen och bedömer skicket. Allt som är minsta slitet ersätts med nya delar. Huset brukar klara sig så i sämsta fall om allt i är kass så är det bara skalet som återanvänds.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#20 » 18:50:09, 04-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrauloljan i sig blir inte speciellt varm, vi provmätte temp. under drift och det var inte speciellt höga värden. Oljan blir faktiskt varmare vid hårt arbete än transportkörning men ändå inte i närheten av ved den kan vara i t.ex en hjulgrävare vid transportkörning. Min teori är att det på något vis under vissa förhållanden blir föroreningar som sprider sig i systemet. Möjligen att något kommer från pumpen och skadar drivmotorn. Ett är i vart fall klart, att ett effektivt sätt att få slut på hydrostaten är att öka pumpens max.slag för att öka transporthastigheten på en begagnad maskin.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#21 » 10:12:45, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering , tycker att det verkar konstigt att tillverkaren inte har löst problemet . Ett dåligt rykte kostar pengar . Om det är partiklar i oljan kanske det skulle gå att lösa med ett extra olje filter , den modellen som tar ett del flöde och renar oljan mer än ett full flödes filter. Eller är det ett allmänt problem att hydrostater inte håller ? Göran E
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

nixs

#22 » 11:42:58, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att maskinen gör 6000-12000 timmar per uppsättning är inte det ganska ok?
Alla typer av maskiner med hydrostatisk drift från skogsmaskiner till lastmaskiner och liknande.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#23 » 11:47:47, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir 83-166:-/timme bara i "hydrostatkostnad".
Vad skulle det blir för timkostnad på en motsvarande converterlåda?
Dvs vad kostar en utbytes och hur länge går en sån?

Edit:
Dvs om det nu funnes i samma maskin. Jag vet att man inte kan välja om man vill ha en L50 nyare än en "A".
Senast redigerad av Robban_C 11:48:36, 06-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#24 » 12:37:43, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största felet som görs är att L50B - (och framåt) används till på tok för tunga jobb, speciellt där dragkraften används till 100%. De g:a L50 var "lastmaskien" som tålde att användas som sådana också, men när "B-serien" kom så blev de i stället "förvuxna kompaktlastare", dvs mera lämpade som servicemaskiner.

Blir inte bättre av att de ofta rullar med stora hjul (högre rullmotstånd och utv.) här i Sverige och samtidigt utsätts för mycket kallstarter och sen körs iväg direkt med fullgaskörning / belastning. -Ingen bra kombination!

Största frågan är VARFÖR köps det sådana maskiner, när det är alm. känt att att de inte håller för den belastningen som de kommer att utsättas för? :???:
Hjälper inte att säljarna säger "det är fixat nu, var bara på förra modellen som det kunde hända på..." :screwy:


VAA, 83 till 166:- / h i kostnad bara för att hålla hyd.drivningen körbar, billigare att inte köra alls i så fall! :uupps: :uupps: Vet de som kör med 15 tons lastmaskin och som har under 100:- / h i total värdeminsking när de byter maskin efter typ 6 -7000 h.
Senast redigerad av dimorep 12:40:13, 06-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#25 » 13:21:19, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man klagar på L50 så kanske det helt enkelt är så att man skall ha en L60 istället eller motsvarande.

Någon anledning måste det ju finnas till att man inte vill göra en L50 som är likadan mekaniskt som en L60?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#26 » 13:30:44, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... VAA, 83 till 166:- / h i kostnad bara för att hålla hyd.drivningen körbar, billigare att inte köra alls i så fall! ...

Ja, det var så jag tänkte också.

Jag räknade så här:
Det pratades om 100 flagg här ovan:
100 000:- / 6000 timmar = 166:-/timme.
100 000:- / 12 000 timmar = 86:-/timme.

I och för sig pratades det om 80-100 flagg så då kan det bli så här på sista raden:
80 000:- / 12 000 timmar = 67:-/timme.
Men det är mycket det också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#27 » 13:33:48, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Om man klagar på L50 så kanske det helt enkelt är så att man skall ha en L60 istället eller motsvarande. ...

Det kan mycket väl vara så.
Och jag klagar inte, jag bara konstaterar att det blir dyrt att ha en sån där. Tur att jag inte har en. :grin:
Annars är det en oerhört behändig maskin! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jorgen.isaksson

#28 » 13:36:54, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban dags att byta batteri på räknaren kanske? :)

Huvudräkning: 100 000 / 10 000 = 10 så du borde rimligtvis få svar som ligger runt 10:-
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Robban_C

#29 » 13:46:20, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vaf*n, det är ju bara en nolla som felar!
Var sitter den nollan? :slag:
I soffan! :mrgreen:

Egentligen skulle man ju vilja radera några inlägg just nu men det känns sisådär. :rodnande_smiley:

:grin: :grin: :grin: :grin:


Ja, då kan man väl säga att "hydrostatkostnaden" må vara hög men inte katastrofal. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#30 » 13:56:44, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här litade man på Robbans uträkningar, han brukar ha rätt (så varför kontrollräkna själv..) men nu sjönk förtroendet för honom... :x :slag:
-Vi kanske skulle börja kalla honom för "nollan" nu?!? :djaevul:

Lät VÄLDIGT mycket i timmen, därav att jag kommenterade att det i så fall var bättre att inte köra. Men även 1/10 del av den summan är lite väl mycket i timmen bara för underhåll av drivningen (förutom olja och filter till det).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se