Har som ämnesrubiken lyder problem med transmissionen på min Fiat Allis.
När maskinen startas upp på morgonen och den är kall och man sätter den imot ett träd och ger gas spinner hjulen loss i gruset men kör man maskinen tills oljan blir varm och gör ett liknande försök spinner inte hjulen utan det rycker till och känns som växeln läggs ur och den står still.
Noteras bör också att om man då stället spaken i ett läge antingen bakåt eller framåt på tomgång så lyser lampan att transmissionstrycket är för lågt det gör den inte när den är kall. slocknar vid lite mer gaspådrag dock.
När man sedan ska köra ut på vägen och lägga i trean slutar den driva och man får släppa gasen för att "hämta upp" växeln igen och sen accelerar mycket försiktigt annars så släpper den växeln eller vad man ska kalla det.
Maskinen är av årsmodell -89 och har en låda från Clark med modell nummer : 11.2HR18326-113 tycker det låter som en lång modellbeteckning men kanske så är fallet.
Har pratat med reservdelsagenturen för fabrikatet och han tror att möjligheten finns att det är "laddningspumpen" som läcker igenom att den inte kan ge tillräckligt med olja. Denna kostar runt 12-20000 kronor så jag är på gång med att få tag i en mekaniker som kan mäta upp lådan om tryck är tillräckligt i lådan.
Bytte olja och filter till lådan och oljan var synbart röd men ändå mörk, vet inte hur länge sedan den var bytt heller eftersom jag har haft maskinen i knappt ett år och den inte varit synbart skitig på oljestickan. På sugsilen i lådan fanns det endel små små metall "flingor" spån tog en magnet för se vad det var och en del men inte allt fastnade på magneten. Vet inte heller när den var rengjord senast.
Så till min fråga, har någon jobbat med detta eller varit med om liknande problem? Maskinen har enligt mätare gått runt 13000 timmar men timräknaren var söndrig när jag köpte den men tycker att runt 13000-15000 timmar kan stämma bra på övrigt skick på maskinen.
/Stefan