Dagens prövning.
För många är det här en vanlig smörjkopp. Men på min 4300 var det givaren till transmissionens oljetryckslampa!
Fick för mig att försöka fixa lampan som inte funkade och påbörjade lite felsökning, tänkte jorda kabeln på givaren för att kolla om lampan och kablage var i ordning. Men hittade inte givaren men däremot en bekant grön kabel som inte var ansluten till något, jordade den och lampan i hytten sken som en sol! Funderade lite vart givaren blivit av och konstaterade att det satt en väldigt omotiverad smörjkopp bredvid mätuttaget och anade att det var smörjkoppen som fick agera givare på den här maskinen, när jag inte hade kabelskor som passar på smörjkoppar så rotade jag fram en ny givare i samlingarna och den fick ta smörjkoppens plats. Och då lyste lampan så fint för att släckas omedelbart när motorn startades! Vilken tur att man visste vart givaren skulle sitta och ingen fått för sig att ge smörjkoppen fett vid rundsmörjning av maskinen!
Här sitter givaren på plats och ingen risk att en överambitiös förare fettar in transmissionen inifrån!
Det är spännande med gamla maskiner som andra skruvat i!